maandag 4 december 2017

Dag 6

Dit is zo'n dag waarvan je denkt, was ik maar in bed blijven liggen. Vandaag zat dus alles tegen. Het begon al met het feit dat ik vandaag niet echt mijn evenwicht kon vinden op de boot. Met enige regelmaat verloor ik mijn balans en lag dan bij Sonja op schoot of ergens tegenaan. Voorzichtigheid is het geboden op een zeilschip wat rolt en af en toe een opdonder van een golf krijgt. Het hoogtepunt moest echter nog komen. Ik stond deze avond in de keuken om tortilla te maken. Alle voorbereidingen waren afgerond en ik had net de gebakken aardappelen met de gebakken uien, paprika en spek bij elkaar gegooid in een pan. Alleen de 6 geklutste eieren er nog overheen. Op het moment dat ik het schaaltje met het geklutste ei wil pakken, wordt de Ikinoo gepakt door een achterop komende golf en krijgt een zwieper. Je raad het al, het geklutste ei lag echt overal. Na alles te hebben schoon gemaakt heeft Sonja de tortilla afgemaakt. Op het moment dat ik de boorden pak gaat het opnieuw fout. Ik krijg een zwieper en wordt door de kajuit gegooid met mijn onderrug tegen de deurpost van het toilet. Dat deed pijn. Ik was even niet echt aanspreekbaar. Als klap op de vuurpijl, de tortilla smaakte deze keer vreemd, de helft hebben we weggegooid. We besluiten de Yankee wat te reven, de Ikinoo is te loefgiering omdat de wind is toegenomen tot 20-25 kn. Zo gaan we de nacht in. De nacht zelf is zeer onrustig, de Ikinoo rolt en hotst en klotst door het water. Slapen met zo'n pijnlijke onderrug op een boot die veel beweegt is dan ook geen pretje. Als ik 's-morgens wakker wordt is de wind nog iets meer toegenomen naar 22-27 kn. We kunnen de koers nog iets scherper zetten richting Suriname. Dan ineens om 11:30, een harde knal, er gaat iets kapot. Bij inspectie zien we dat het blok, op de geleiderail voor de Yankee, geheel uit elkaar is gesprongen. Waarschijnlijk is de moer losgetrild. Sommige onderdelen liggen nog op het dek, maar de belangrijkste onderdelen liggen in zee. In mijn voorraadbak heb ik nog een blok liggen wat je open kunt maken en om de lijn heen kunt plaatsen. Met een grote karabijnhaak, een harpsluiting van 5mm en een dynema lijntje, wat ik als spare voor de harpsluiting aanbreng, maak ik een tijdelijke noodoplossing. Voor de zekerheid maar niet te veel zeil bijgezet.

Positie : 11°40'.0524 N 037°22'.933 W
Tijd : 12:00 UTC
Dag afstand : 148 Nm
Nog te varen : 1.151 Nm

1 opmerking: