donderdag 11 april 2019

Dag 31

De ochtend verloopt rommelig. Na het gijpen lukt het mij niet om de Ikinoo goed op koers te houden. De golfrichting in combinatie met een wind van 5-8 kn werkt niet echt mee. Omdat we nu regelmatig aanspraak maken op de stuurautomaat, om de windvaan opnieuw in te stellen, is de accuspanning gedaald tot 11,9V. Tijd dus om stroom te gaan draaien met de motor. We draaien één uur stroom. Vanmiddag ook veel op de hand gestuurd, dat gaat wat beter. Rond 14:00 uur komt er wat meer wind, 8-10 kn, zodat we weer verder kunnen met de windvaan. Later neemt de wind toe tot 8-12 kn. We hebben vandaag geen zin om te koken. We vullen dus onze maag met chips en toastjes met brie. De boot rolt te veel om zijn lengteas om de pannen op het fornuis te houden. Net voordat het donker wordt, besluit ik het 2e rif in het grootzeil te zetten. Er zijn mij te veel buien om ons heen. Daarbij komt dat je deze 's-nachts niet ziet aankomen. Wat zijn we daar later blij mee. Om 03:00 uur LT, dus net als ik Sonja ga aflossen, begint het te regenen en te waaien. Zo'n anderhalf uur lang krijgen we 30-36 kn wind over ons heen met heel veel regen. Ik heb de motor gestart en de stuurautomaat ingeschakeld om ons door de bui heen te helpen. Als de bui voorbij is en er zo'n 15-22 kn wind overblijft, gaat Sonja naar bed en zeil ik verder met het grootzeil op het 2e rif en de yankee sterk gereeft. De windvaan stuurt opnieuw onze Ikinoo. In de loop van de vroege ochtend haal het rif uit de yankee. Als ik wakker wordt uit mijn 2e slaapperiode, halen we ook het 2e rif uit het grootzeil. De wind is weer afgenomen naar 6-10 kn. Zo zeilen we verder met 3,0-3,5 kn bootsnelheid. We hebben de kotterfok bijgezet en deze strak in het midden geplaatst. We hadden eens gelezen dat daarmee het rollen om de lengteas minder wordt. Het helpt inderdaad, er is dus weer wat meer rust aan boord.

Positie 18:00 uur UTC : 09°28.739'S 131°35.229'W
Dag afstand : 97 nm
Gezeild : 3.615 nm
Nog te zeilen : 438 nm

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten