woensdag 2 november 2016

Herhaling van zetten


Kent u dat gevoel, zo van, dat heb ik eerder meegemaakt? Niet zo’n déjà vu gevoel, maar eerder zo’n gevoel van, een herhaling van zetten zoals je ook een paar weken daarvoor al hebt gedaan. Wel met dat gevoel loop ik al een tijdje rond. Tijdens de overtocht vanuit Rabat naar Arrecife is Sonja ziek geworden, wat gepaard ging met technische problemen die zich gelukkig pas na aankomst in Arrecife openbaarden. Volgens mij heb ik dit scenario in Portugal ook al eens meegemaakt. Tijd dus om de komende tijd orde op zaken te gaan stellen.
Sonja heeft in Marokko een infectie opgelopen. Met het innemen van een medicijn dat de darmen rustig maakt, namen noemen we niet, is de buikloop gestopt, waardoor we onze rondreis door Marokko konden voortzetten. Wat blijkt nu, de infectie gaat hiermee niet weg, maar wordt tijdelijk rustig gehouden. Na verloop van tijd komt deze dan in alle hevigheid terug, want het moet uiteindelijk je lichaam, via de natuurlijke weg, verlaten. De arts heeft een middel voorgeschreven om de darmflora van Sonja wat te versterken en tevens een aantal zakjes met een poeder voor een ORS achtig drankje om de vochthuishouding te verbeteren.
Alles moet open om de tank te kunnen schoonmaken

Sterkte gewenst de komende dagen. Pas 10 dagen later begint ze op te knappen. Bijkomend voordeel, je bent direct wel wat kilootjes kwijt. Ik heb ondertussen wel al het water uit de watertanks laten weglopen. Het laatst hebben we namelijk water bijgevuld in Rabat. Hierna heb ik de watertank grondig schoon gemaakt en uiteindelijk, na een middag hard werken, weer gevuld met schoon water. Het zekere voor het onzekere.
De olievlek op het teak is duidelijk zichtbaar
De technische problemen waren nu eens niet gesitueerd rond de motor maar aan de giek en het staande wand. De dag na aankomst vind ik namelijk onder de hydraulische giekneerhouder een paar druppels olie.
Om uit te vinden waar deze vandaan komen besluit ik de druk van de giekneerhouder wat op te voeren. Voor ik het weet spuit de olie er uit, wat een plas olie tot gevolg heeft op het teak dek. Snel de druk er weer afgehaald. Daar is duidelijk iets goed mis. Zo ben ik dus weer enige tijd bezig met het schoonmaken van het teakdek. Ook bij één van de twee hydraulische cylinders van de achterstag zie ik dat er aan de bovenzijde een oliefilm aanwezig is. Je kunt er dus bijna op wachten dat ook deze een dezer dagen gaat lekken.
Niet echt duidelijk, maar hier is een oliefilm aanwezig
Met behulp van een medewerker uit de watersportzaak op de jachthaven, weet ik een mannetje te regelen die dit kan repareren. Maar voor het zo ver is, moeten we eerst de onderdelen zien te bemachtigen. Deze moeten in Frankrijk besteld worden. Alle maten worden opgenomen en meneer is weer gevolgen. Twee dagen later staat hij er opeens weer, opnieuw worden alle maten genomen. Misschien iets kwijt geraakt of zo? Het hoe en waarom ontgaat mij deze keer. Het volgende contactmoment geschiedt per SMS, wat blijkt de fabriek die de onderdelen moet leveren is gesloten tot het einde van de week daarop. Voordat de onderdelen beschikbaar zijn, zijn we zeker drie weken verder, zo niet langer. Ons geduld wordt opnieuw op de proef gesteld. Dit deel van het verhaal wordt vervolgt.
Achter de laptop om het blog bij te werken
Dus voorlopig zitten wij vast op Lanzarote, niet echt verkeerd hoor, want er is hier genoeg te zien en het klimaat is hier zeer aangenaam. Het geeft ons ook rust, niets moet op dit moment. We kunnen nu heerlijk rustig aandoen zodat Sonja wat kan aansterken. Wat te doen dan elke dag? Wel er zijn altijd klusjes aan de boot, dus die pakken we de komende tijd gelijk maar aan. Ook hebben we wat achterstand bij het schrijven voor onze blog, ook die kunnen we dus nu inhalen.



Zo zie je maar weer, de richting in ons leven wordt soms bepaalt door onverwachte gebeurtenissen, gebeurtenissen die zich herhalen en je soms het gevoel geven in een film te zitten die je al eerder hebt gezien. Op naar betere en rustigere tijden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten