vrijdag 1 september 2017

Bezoek aan Nederland

Eindelijk is het dan zover, ik ga voor zeventien daagjes terug naar Nederland. Hans gaat in die periode de boot uit het water halen en vaarklaar maken en het teakdek verder herstellen. Ik heb een mooie vlucht. Mijn dochter komt mij ophalen vanaf Schiphol. Arme schat, ze moest midden in de nacht haar bedje uit om mams te halen. Ik ben blij haar weer te zien. Bij haar thuis aangekomen zijn we gauw ons bedje ingegaan, het was toch een lange dag geweest, morgen ochtend praten we bij. Heerlijk een paar daagjes bij haar geweest en lekker kunnen bijkletsen, gezellig. Nu door naar mijn zus, ook hier was het weer erg gezellig, mijn broertje was er ook. Mijn zus heeft een heerlijk rijsttafel voor mij klaargemaakt, ik vind dat zo ontzetten lief.

Die zaterdag hadden wij de traditionele familie BBQ, altijd een berengezellige bedoeling. De gehele familie was aanwezig. Een ieder had wat lekkers klaargemaakt zodat niet al het werk en de inkopen op de gastheer en gastvrouw terecht zouden komen. Ik vind het zo lief van een ieder dat ze de familie BBQ in eren houden. Ondanks de regen, wij zaten droog onder een tent, was het waanzinnig gezellig. Ook voor de barbecue was een tentje opgezet.
Zondags zijn mijn zusje Marga en haar vriendje Joop en ikzelf naar  Burgerveen gereden om een lekker broodje paling te eten bij Eveleens langs de Ringvaart, heerlijk, ik heb er zelfs twee gegeten. Daarna zijn we vanuit Leiderdorp met de bus naar Leiden gegaan. Met de auto is dat geen doen, je kunt nergens je auto kwijt. Het was lekker weer dus zijn wij lekker op een terrasje aan de gracht gaan zitten. Heerlijk wit wijntje gedronken en nog een hapje, wat een naar leven heb ik toch he, ha, ha. Wat zullen wij vanavond gaan eten, vraagt Joop op een gegeven ogenblik, nou dat weten wij zusjes wel hoor, lekker naar de Febo voor een speciaaltje, de specialiteit van deze keten. Wij zijn er aan verslaafd, ze mogen mij er zelfs voor wakker maken. Het was weer een leuke dag. Van te voren dacht ik in Nederland een paar kilo’s af te vallen, mooi niet dus. Iedereen doet zijn best om het naar mijn zin te maken en koken allemaal lekkere gerechten en ja, zeg daar dan maar eens nee tegen.

De volgende dag zijn mijn zus en ik naar de twee kinderen van mij neefje gegaan. Mijn zus past daar ‘s-maandags op haar twee kleinkinderen. Nou, dat heb ik geweten, ik was gebroken, schatten zijn het maar wat zijn jongens toch druk zeg. Het is toch wel te merken dat ik er een beetje uit ben. Maar het was reuze gezellig en blij ze weer eens gezien te hebben. Mijn oudste dochter is mij weer komen halen en heeft mijn afgeleverd bij mijn jongste dochter. Hier blijf ik grotendeels totdat ik weer weg vlieg naar huis.
Mijn jongste dochter kan geweldig koken, dus ben ik ook hier weer verwend met lekker eten en een BBQ. Bij gebrek aan zin om in de keuken te staan wordt er af en toe ook  wat buiten de deur gehaald. Zo komen de kilootjes er dus wel aan. Als ik bij mijn oudste dochter was gebleven, was ik zeker wel wat afgevallen. Denk nou niet dat ik daar geen eten krijg, maar zij is niet zo’n grote eter, waardoor je vanzelf ook niet zo veel eet. Mijn jongste dochter is een lekkerbek, ook niet echt verkeerd, maar zien eten doet eten. Ik ben het laatste weekend naar Enkhuizen geweest, naar onze zeilvrienden. Dit keer niet met de auto, maar achterop de motor van mijn schoonzoon, wat was dit kikken zeg. Hij had een mooie route uitgezocht. Aangekomen in Enkhuizen was het als thuiskomen, heerlijk om weer even terug te zijn. Wat was het leuk om al onze zeilvrienden weer een te zien.
Gewoon weer als vanouds, heerlijk. Maar jullie raden het waarschijnlijk al, ook hier weer een BBQ, zo gezellig. Zondags zijn we heerlijk gaan zeilen met de Nanook, een Contest van 48 foot. Wij hadden prachtig weer, ik mocht ook even lekker achter het roer staan, wat was dit lang geleden. Het voelde weer super, het wordt tijd dat wij zelf weer eens doorgaan.
De laatste paar daagjes zijn voor mijn kinderen, ga ze straks  voorlopig niet meer zien. Ik weet dat ik ze ga missen snik, snik. Ik ben ook nog even met mijn zoon uit eten geweest, ook even gezellig wij met z’n tweetjes. Ik ben blij dat ik ze allemaal even voor mijzelf heb gehad. Je kunt dan met ieder kind even lekker bijpraten. Ook de kleinkinderen weer gezien, ik kan er weer tegenaan. Het wordt tijd om weer naar mijn mannetje te gaan, ik mis hem nu toch wel echt. Ik ben ook benieuwd hoe het met de boot staat? Ik ben wel heel erg blij dat ik iedereen weer gezien heb de kinderen, de kleinkinderen, mijn zus, mijn broertje, neefjes met vrouwen en kinderen, mijn oude klanten van AH, onze vrienden, mijn oude collega’s en natuurlijk mijn laatste chef. Ik vlieg ‘s-middag weer naar huis, mijn oudste dochter brengt mij naar Schiphol. Onderweg komen wij nog een Febo tegen, toch maar weer even gestopt voor een laatste speciaaltje?. Moet kunnen toch? Wij hebben er echt maar één gegeten. Het vliegtuig gaat keurig op tijd de lucht in, mooi ben ik ook op tijd thuis. Traantjes bij het afscheid nemen, het blijft moeilijk. Dag Nederland, dag alle lieve mensen tot de volgende keer. Een paar uurtjes later landen wij weer op Las Palmas, waar mijn mannetje op mij staat te wachten.  Heerlijk om elkaar weer te zien. Wat wel tegen viel was het feit dat hij geen auto had kunnen huren, hij was met de bus. Oké dan maar met de bus. Kunnen wij ook lekker even bijpraten.  ‘s-Avonds  gewoon weer naar de Hollandse  avond  toe. Ook weer gezellig.


Zodra ik Sonja heb weggebracht naar de bus voor haar reis naar Nederland, begint voor mij een drukke periode. Morgen gaat om 09:00 uur de boot op de kant, altijd weer een spannend gebeuren. Voor die tijd moet ik de boot echter in gereedheid brengen, een klusje van een paar uur omdat je al 8 maanden niet hebt gevaren. Er wordt steeds meer neergezet, het lijkt wel een gewoon huis. Op tijd naar bed gegaan omdat de volgende dag vroeg begint. Cor, een van de zeilers hier in Las Palmas, helpt mij bij het verplaatsen van de boot naar de kraan. Alles gaat van een leien dakje en om 09:30 uur staat de Ikinoo op het droge.
Zo op het eerste gezicht lijkt het wel mee te vallen, echter bij het schoonspuiten komt er van alles los, een deel van het roer komt kaal tevoorschijn, ook bij de boegschroef komt het aluminium tevoorschijn en onder de kiel is de aangroei wel extreem dik, ik schat wel 5-7 cm aangroei, dat wordt een aardig klusje. De rest van de dag ben ik dan ook bezig met het schoonmaken van de romp, de kiel en het roer. Om 20:30 vind ik het welletjes en duik onder de douch. De volgende dag sta ik om 08:00 uur al weer onder de romp. Eerst maar even een expert gevraagd hoe de kale aluminium plekken te behandelen. Diederik, een vriend van ons, komt langs om te kijken hoe het werk vordert. Voor ik het weet heeft hij een slijptol in zijn handen en is hij bezig de oneffenheden bij de boegschroefpijp weg te slijpen. In het verleden hebben hier 2 staven gezeten die niet echt vakkundig zijn verwijderd. Met plamuur was dit enigszins glad gemaakt, echter is de afwerking nu los gekomen. Een deel van de dag heb ik tevens besteed aan het zoeken naar zinken anodes voor de boegschroef en de schroef zelf. Nergens te krijgen.
Voor de boegschroef kan ik een alternatief bedenken, voor de schroef moet ik ze echter bestellen in Nederland. Gelukkig is Sonja daar zodat zij er twee kan meenemen. Aan het einde van de dag is de schroef weer als nieuw en gesmeerd, zijn de kale plekken behandeld en al voorzien van 2 lagen primer en is de nieuwe anode voor de boegschroef gemonteerd. De volgende dag staat deels in het teken van het verder behandelen van de kale plekken en het afplakken van de waterlijn. Maar het grootste deel van de dag ben ik bezig met het in de was zetten van de romp en het polijsten van wat kleine oneffenheden en dat alles bij 35°C in de luwte van een gebouw. Tijd voor een biertje. Vrijdag ben ik er weer op tijd uit. Als eerst wijzig ik de afspraak voor het te water laten van de boot van vrijdagmiddag naar zaterdagmorgen 10:00 uur.
Zo kan ik in alle rust de nieuwe antifouling aanbrengen. Een tip voor vertrekkers, met deze hoge temperaturen verbruik je meer verf dan te doen gebruikelijk, houd daar rekening mee als je extra verf meeneemt aan boord. Het werk vordert echter snel en om 15:00 uur is de klus geklaard. Wat rest is het schoonmaken en opruimen van al het gereedschap en de omgeving rond de boot. De volgende morgen om 09:00 uur hangt de Ikinoo weer in de banden, vanwege het gewicht worden 4 banden gebruikt. Eerst krijgt men de banden niet goed op hun plaats, maar nadat ik de snelheidsmeter heb verwijderd en heb vervangen voor een dummy stop, gaat alles beter. Nu kan ik de plekken van de steunen schoonmaken en in de antifouling zetten, zo ook de onderzijde van de kiel. Deze laatste ziet volgens mij voor het eerst antifouling omdat dat in Nederland nog nooit is aangebracht.
Om 11:00 uur ligt onze Ikinoo weer aan de steiger op plaats S17, klaar voor de komende reis naar de Kaap Verden, Suriname en de Caribische eilanden. Wat rest is het verder afwerken van de klussenlijst, waarbij ik bijna alle tijd die er is totdat Sonja terugkomt, gebruik voor het verwijderen van de rubber naden in het teakdek en het opnieuw aanbrengen van dek rubber. Het gehele dek is na afloop voorzien van nieuwe UV bestendig dekrubber. Zo kan de Ikinoo er weer vele jaren tegenaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten