|
De positie van onze ankerplek was 05°54.904'S 132°43.237'E |
We zijn, na 705 nm te hebben gezeild, aangekomen op onze
eerste bestemming in Indonesië, het plaatsje Uf Mar op een van de Kei Islands. Hier
komen alle zeiljachten die meedoen aan de Sail2Indonesia rally bijeen om in te
klaren in Indonesië, een procedure, die na later zal blijken, heel wat voeten
in de aarde heeft, maar daarover later meer. Eerst iets over het eiland en de
ankerplek. De Kei Islands behoren tot een eilandengroep van de Molukken. Wij
zijn aangekomen op Kai Kecil (klein Kai eiland). Dit eiland heeft een
oppervlakte van bijna 400 km2. Tual is de grootste plaats op dit eiland.
Behalve in deze plaats, tref je nergens anders geldautomaten of supermarkten en
groentemarkten aan. Om dus geld te kunnen pinnen, moet je een uur met de taxi rijden
om een betrouwbare werkende automaat aan te treffen.
|
Onze taxi met chauffeur bij de BNI geldautomaat. |
De BNI, de BCA, de Mandiri
en de Nippo banken zijn betrouwbaar en veilig. Pas op met het wisselen van
valuta, er zijn hele slimme handige biljetten goochelaars bij, die je geldt
voor je ogen uittellen, maar als je het later natelt toch biljetten hebben achtergehouden.
De ankerplek bij Uf Mar ligt in een baai die zuid georiënteerd is, waardoor de
golven wel enigszins de baai binnenkomen. Wij lagen er nogal te rollen. In de
baai is een grote betonnen steiger in een U-vorm. Deze staat op geen enkele
zeekaart, ook niet op onze Navionics kaarten. Als je naar binnen vaart kun je
het beste net voorbij de steiger aan stuurboord je anker uitgooien. Hier lig je
nog het meest beschut. De ankergrond bestaat uit zware klei en zand. Je anker graaft
zich dus diep in en je ligt goed vast.
|
Staande op de betonnen steiger kun je landplaats voor de dinghy's zien. Gedurende de drukke tijd werden deze bewaakt. |
Om met de dinghy aan land te gaan, kun
je beter geen gebruik maken van de betonnen steiger, bij laag water kan je
dinghy namelijk onder de steiger drijven met alle gevolgen van dien. Het beste
is om met je dinghy naar het strand te varen die zuidelijk van de steiger ligt.
Hier staat in de hoek met de steiger haast geen swell en kun je rustig aan land
gaan en je dinghy het strand optrekken en vastleggen met een lijn aan een boom.
Het inklaren ging niet eenvoudig. Het eerste plan was dat men met een RIB de
officials bij ons aan boord zouden brengen. Na één boot te hebben afgehandeld,
was een groot deel van de groep zeeziek. De procedure werd daarom dus
verplaatst naar een zaaltje in het “Gasthuis” waar alle officials een bureau
kregen met de benodigde stoelen. Het computersysteem liet het echter afweten,
zodat we, na uren te hebben gewacht, onverrichte zaken maar weer teruggingen
naar onze boten.
|
Twee van de leiders van het inklaringsteam, nadat we alle papieren hadden gestempeld en ondertekend. |
Wel werden alle onze papieren en onze pasporten ingenomen, met
de belofte dat ze de volgende dag om 09:00 uur terug zouden zijn. Je raad het
al, wij waren er de volgende ochtend, echter er was geen official te bekennen.
Aan het einde van de dag kwam een deel van de delegatie terug en stapten in 2
RIB’s om de boten te bezoeken. Wij kregen een stapel papieren die wij moesten
voorzien van onze bootstempel en die moesten worden ondertekend. We dachten dat
we nu klaar waren, niets is echter minder waar. Met deze stapel papieren moet
je nog naar de havenmeester voor de Poort Clearance. Op deze man hebben we
dagen zitten wachten. Samen met de rest van de documenten kon je nu je Port
Health Quarantine Clearance aanvragen. Pas de avond voor vertrek hadden wij al onze
papieren rond.
|
De start van de processie, iedereen liep achter de slang aan naar het einde van het haventerrein. |
Het hele proces heeft 4 dagen in beslag genomen en is zeer
traag, waarbij de systemen niet op elkaar zijn afgestemd, zodat je hetzelfde
document meerdere keren moet inleveren. Wij waren blij met onze agent Raymond
Lesmana, die ons vooraf had geadviseerd van alle documenten 5 kopieën te maken.
Aan de wal troffen we een busje aan, die sim-kaartjes verkoopt en installeert.
Voor 32 Gb-data en onbeperkt bellen en Sms’en betaal je hier €
10 per maand, dat was dus snel geregeld. We zijn weer online en kunnen vrienden
en familie een berichtjes sturen dat we veilig zijn aangekomen. Tussentijds
ging het officiële deel van onze aankomst gewoon door. Op de derde dag na onze
aankomst was er een officieel welkom. Op de betonnen steiger werden we eerst
verwelkomd door de regent van dit eiland. Iedereen moest met iedereen op de
foto met daarbij de vlag van het land van herkomst. In een lange processie volgden
wij daarna de groep naar de grens van het havengebied.
|
De priesteres met haar twee hulpjes. Even later werden wij gezegend met het water uit de kokosnoot. |
Vanaf hier werden we met
busjes naar de grens van het dorpje gebracht. Sonja had het geluk met de jeep
van de regent mee te mogen rijden. Op de grens van het dorpje werden we ontvangen
door een priesteres en de dorpsoudste. Hier werden wij door de priesteres gezegend
voor onze reis en was er een ceremonie met de dorpsoudste. Daarna ging het te
voet verder naar het centrum van het dorpje. Bij elk huis stonden mensen die
graag met je op de foto wilden. Op de vraag waar wij vandaan kwamen, antwoorden
wij steeds “Balanda”, wat staat voor Nederland. De mensen werden dan helemaal enthousiast.
Na aangekomen te zijn bij het huis van de regent volgden er diverse speeches
van officials.
|
Een jonge groep dansers met een speciale dans. |
Ook een van de zeilers nam het woord en sprak een woord van dank
uit voor dit hartelijke ontvangst. We kregen diverse dansen te zien en er was
een joekelille groep die een aantal prachtige nummers lieten horen. Ook dansten
we met de lokale bevolking en soort van lijndance. Heel hilarisch aangezien de
bewegingen niet alleen met de voeten maar ook met de handen worden uitgevoerd.
Aansluitend werd ons een lunch aangeboden. Een eenvoudige, maar smaakvolle maaltijd van op
drie manieren bereide rijst, diverse groentegerechten en een stokje saté.
Hierbij zijn de meeste gerechten koud of lauw. Op de tafels stonden overal
flesjes water voor het lessen van de dorst.
|
Een andere groep met danseressen in hun originele kledij. |
Men wilde ons het lokale strand
laten zien waar grote golven staan, een ideale surfstek dus. De zee is hier
schitterend mooi maar woest. Sonja was achtergebleven in het dorpje. Na dit
alles werden we weer met taxi’s teruggebracht naar het havengebied. Daar aangekomen
kon ik Sonja niet vinden, die was nog steeds in het dorpje. De man die de
gehele dag alles aan elkaar gepraat had, bood Sonja aan om achter op zijn
scooter te stappen, zodat hij haar kon terugbrengen naar het havengebied. Zo gezegd
zo gedaan, zag ik even later Sonja aankomen rijden. De mensen zijn hier echt zo
vriendelijk. Omdat wij nog steeds geen contact geld hadden, stapten we in een
taxi met gids. Dat viel even tegen, je bent meer dan een uur onderweg on in
Tual te komen.
|
Het strand waar men een resort wil bouwen. De zee is erg ruw, niet echt een plekje om even te gaan zwemmen. |
Dit is de enige plaats waar banken zijn waar je geld kunt
pinnen. De chauffeur bracht ons naar een vestiging van de Bank National
Indonesia. Na wat geld te hebben opgenomen zijn we doorgereden naar een
supermarkt waar Sonja nog wat boodschappen deed en we 12 flessen water konden
inslaan. Toen we eenmaal terug waren in het havengebied was het gaan regenen.
We hielden het voor die dag voor gezien en zijn teruggegaan naar de Ikinoo. Wel
troffen we nog iemand aan die de rail voor onze mast meenam om deze weer recht
te maken. Dit is een moeilijk klusje omdat aluminium de nijging heeft snel te
scheuren of te breken. De volgende dag ben ik met een aantal andere zeilers
opnieuw naar Tual gegaan om inkopen te doen. Ik had van Sonja een
boodschappenlijstje meegekregen. In de supermarkt zelf kon ik niets vinden van
wat er op het lijstje stond. Wel vond ik Maria koekjes dn diverse andere lekkernijen
die ik niet kon laten liggen.
|
Veel stalletjes met groentes, behalve bananen en citroenen, is er weinig fruit, wel veel verschillende groentes. |
Op de Islamitisch markt kon ik verse groente en
fruit inslaan. Genoeg voor de komende week. Met een auto vol mensen en
boodschappen reden we terug naar de boot. Die avond gingen we met z’n allen naar
de kant. Op het terrein is een keuken die warme maaltijden klaarmaakt tegen
hele schappelijke prijzen. Ook hebben ze grote flessen met Bintang bier, van 0,75
l per flesje. Sonja nam bami goreng en ik pittige nasi goreng. Voor deze twee maaltijden
betaalden we IDR 45.000 of wel € 3,00, daarvoor kun je zelf niet koken. Zo
werd het een gezellig namiddag en avond met prachtige livemuziek. In het donker
voeren we terug naar de Ikinoo. Omdat de elektronische zeekaarten voor
Indonesië niet betrouwbaar zijn, zijn we met een groepje bijeengekomen om
|
Mooie flessen Bintang bier, de avond kan niet meer stuk, |
Google-Earth foto’s om te zetten naar kaarten, zodat je deze als laag kunt
aanzetten in het programma Open-CPN. Helaas, na vele uren proberen kregen we
dit niet werkend. Later bleek dat een van de programma’s een verkeerd
versienummer had. Na een lunch van koude Gadogado met gele rijst genuttigd te
hebben, die door locals hier op het strand terplekke wordt bereid, trof ik de
man aan die onze spinakerboom rails hersteld had. Snel ben ik teruggegaan naar
de Ikinoo om de rails te monteren. Die avond hadden we een officieel
afscheidsdiner, in aanwezigheid van opnieuw alle officials en iedereen die ook
maar een beetje belangrijk is. Opnieuw waren er speeches, dansvoorstellingen,
een optreden van de ukelelegroep en werd er gedanst.
|
De ukelelegroep met een mix van jong en oud. |
De maaltijd werd in buffet
vorm voorgeschoteld. Heerlijk gerechten stonden er op de tafels. Te veel om ze
allemaal te proeven. Zo kwam er een leuk einde aan deze eerste week in Uf Mar. Aangezien
nu iedereen de juiste papieren heeft ontvangen, vond men het tijd worden om
verder te gaan. Voordat we naar Banda zeilen, willen we nog een mooi strand
bezoeken aan de noordwest kant van het eiland. Een afstand van 24 nm zeilen. De
volgende ochtend vertrokken een groot aantal boten gelijktijdig de ankerplek en werden we
uitgeleide gedaan door een marine boot van de officials met opnieuw alle belangrijke en minder belangrijke mensen aan boord.
|
Een impressie van de welkomst dag met de dorpsoudste en prachtige danseressen |
De boot voer mee tot aan de opening van de baai. Onder zeil
voeren we met z’n allen naar buiten. Met een groepje van 7 boten vertrokken wij
naar ankerplek nabij Ngurbloat Beach.
|
Onderweg komen we dit soort vissersbootjes tegen. In de verte zijn de boeien zo zichtbaar waar we net langs zijn gezeild. |
We hebben prachtige 8-15 kn wind en de zon
schijnt volop, champagne zeilen dus. Onderweg zien we voor ons een heel veld
opdoemen met boeien. De vraag is, zijn het netten of is het een zeewier plantage.
We nemen geen risico en zien aan bakboordzijde van het veld een smalle corridor
langs de kust van een eiland, waar we doorheen kunnen zeilen. Wij zijn samen
met de Zwerver de eersten die er doorheen gaan. Op de kaart varen we over
land!!! Aan de andere kant van het veld worden wij geconfronteerd met drijvende
houten constructies met hutjes erop. We zijn er nog niet achter wat hiervan de
functie is. Wel moet je goed oppassen en niet te dicht langsvaren aangezien
deze constructies voor anker liggen.
|
Onderweg zie je veel van dit soort houten drijvende constructies die met een stevige lijn vast liggen aan een anker. |
Voor je het weet heb je een lijn in je
schroef. Een maal aangekomen bij de ankerplek, blijkt het ankeren geen
eenvoudige opgave. Ook hier zijn de Navionics kaarten absoluut niet betrouwbaar.
Er blijkt een koraalrand onder water te liggen die redelijk ondiep is. Met enige
regelmaat keren we terug naar zee omdat voor ons het water te snel ondiep werd.
Een boot met hef-kiel, met een diepgang van 1,3 meter, raakte zelfs de bodem.
Na een aantal keren proberen lukt het ons om de ankerplek te bereiken. Niet
veel later liggen we weer vast als een huis. Tijd voor een ankerbiertje. De volgende dag ga ik samen met Astrid van de Zwerver op onderzoek uit om in het dorpje van het Ngurbloat Beach te zoeken naar een restaurantje wat open is en waar we ook bier kunnen bestellen.
|
Hoe mooi kan een strand zijn, woorden schieten hier te kort. |
We varen met de dinghy naar de kant en lopen deels over het maagdelijke strand en deels over de plaatselijke "hoofdweg" verder het dorpje in. We vinden een man die ons graag koud bier verkoopt. Niet veel later vinden we ook een restaurantje wat open is. We maken een afspraak voor 15:00 uur en lopen terug naar het centrum van het dorpje. Onderweg kopen we nog een aantal flessen bier bij het mannetje dat ons eerder aansprak. Het dorpje is klein en men leeft er hoofdzakelijk van de visserij en deels van de toeristen die hier komen.
|
De plek om te luieren en te genieten van de rust en de natuur. |
Het blijkt dat de inwoners van Tual, hier hun vakantie houden of een aantal dagen komen uitrusten. Het draait dus echt op de lokale toerisme. 's-middags keren we met de dinghy terug bij het restaurantje, waar we bier en heerlijke mango vruchtensap bestellen. Het bestellen gaat met handen en voeten en natuurlijk Google Translate. De bediening spreekt geen woord Engels of Nederlands. Maar het lukt ons alles te bestellen wat we willen eten en drinken. Het eten valt wat tegen, de nasi is prima, maar de noedels komen uit van de kant en klare pakjes, aangevuld met wat groente en ketjap. Maar ja, we eten en drinken hier wel met 6 mensen voor bij elkaar € 36,00, dus € 6,00 per persoon. Daarbij heeft iedereen 2 drankjes op. Voor dit geld kun je dus geen inkopen doen en zelf staan koken.
Zo ondersteunen wij de lokale economie ook een beetje. Het meisje van de bediening wil graag een foto van ons maken en ook samen met ons op de foto. Wij maken er direct gebruik van door haar te vragen ook van ons groepje een foto te maken. Terug op de Ikinoo besluiten we de volgende dag bij hoog water te vertrekken in de richting van Banda met mogelijk nog een tussenstop op het Kur Island, een zeiltocht van 180 nm, maar daarover meer in het volgende verhaal. We plaatsen de dinghy weer op het dek, bergen de buitenboordmotor op en maken de Ikinoo weer klaar voor een tocht op zee.
|
Een kleine impressie van het dorpje, met diverse kleine winkeltjes, het restaurant, spelende kinderen en een eenvoudige woning met vele planten in potten. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten