zondag 10 juli 2016

Week 1 van onze zeilreis met de Ikinoo

 Dinsdag en woensdag 5 en 6 juli 2016
Eindelijk het is het na 2 weken zo ver, we vertrekken uit Enkhuizen. Er is een weer window voorspeld met in het begin van de dag ZW-wind 4-5 bft, later op de dag toenemend naar 5-6 bft ruimend via W naar NW. Op 06:00 uur worden de trossen los gegooid en zijn we weg. Het is heerlijk zeilweer naar Den Oever. Wel zijn we allebei wat onrustig doordat we voor de 2e vertrekken, maar nu zonder al onze familie en vrienden. In de sluis lijken we wel een stel beginners, jammer zo’n afscheid van het zoete water. Zoals verwacht is de koers op de Waddenzee niet te bezeilen en helpt de motor ons vooruit. Eenmaal bij Den Helder worden de zeilen gehesen en start het opkruisen tegen de ZW-wind in afwachting van het ruimen naar NW-richting. De wind is wat sterker dan verwacht, we krijgen dan ook al snel een windwaarschuwing ZW 7 bft. Wij zien aan boord de wind lange tijd niet onder de 32 kn komen met uitschieters naar 38 kn. De start is dus heel onrustig met de bekende hoge steile golven van de Noordzee. Al snel is Sonja hierdoor helaas zeeziek en is wat gaan slapen. Dan ineens bij een sterke windvlaag een harde knal. De kotterfok komt naar beneden. Als ik op het voordek aankom blijkt de druk in het zeil te groot om hem in zijn geheel te strijken. Weg rollen lukt wel, al ziet het er niet echt fraai uit. We gaan verder met een klein puntje Yankee. De rest zien we wel in Dover. Net op tijd begint de wind af te nemen naar 6 bft en te ruimen zodat wij de windmolenparken bij IJmuiden zeilend kunnen ontwijken. Het zeilen gaat lekker al willen de golfen nog niet echt afnemen.


De tocht verder naar Dover wordt gekenmerkt door een steeds meer afnemende wind, dus steeds meer zeil bijzetten waarbij wij het laatste deel op de motor moeten afleggen.
Een regenboog zonder regen
Onderweg zien we in de lucht een hele speciale regenboog, één die wij nog niet eerder gezien hadden. Kan iemand ons vertellen wat dit voor fenomeen is? De aankomst in Dover voelt voor ons weer als thuiskomen. De regels voor het binnenvaren van de havenkom zijn aanzienlijk aangescherpt door Dover Port Control. In tegenstelling tot eerdere jaren wordt je nu eerst naar 2 gele boeien geleid waar je je opnieuw moet melden. Vanaf daar krijg je toestemming om naar binnen te varen. Bij binnenkomst van de Marina worden we te woord gestaan door iemand die wel 10 vraagt om onze lengte. Wat ik ook probeer, ze begrijpt het niet. Ergens communiceer ik dus niet goed. Dat blijkt als wij een maal in de getijden haven zijn afgemeerd. We zijn eigenlijk te lang voor deze plek. Nu eerst ontspannen met een biertje en een wijntje, dat hebben we nu wel verdiend.


Donderdag 7 juli 2016
Vandaag een rustdag. Toen we gisteren avond de kotterfok streken zagen we dat de top over een lengte van 50 cm was ingescheurd. Het dyneema lijntje, waarmee het zeil is verbonden aan de rolreef-installatie, is gebroken, ondanks dat dit lijntje 3 keer is rond gehaald. De kotterfok wordt opgehaald door een zeilmaker die het geheel voor ons dezelfde dag nog repareert. De kosten vallen achteraf reuze mee. We gaan toch maar weer voor de oude bekende harpsluiting. Sorry Vester, het idee van een dyneema lijntje sprak ons wel aan, maar voorlopig vertrouwen we het niet. Een groot deel van de dag opnieuw bezig geweest met het opsporen van een lekkage. Opnieuw stond er zeker 15 liter water in de boot. 5 liter in de bilgeput en de rest in de compartimenten links en rechts van de motor. We dachten dat we de problemen hadden opgelost door in de winter alle slangen te vervangen, niet dus. Nadat de boot is "gekuist" en Sonja wat boodschappen heeft gedaan zijn we beland in ons favoriete restaurantje bij de haven. Hier heerlijk wat gedronken en onze maaltijd gedaan met warm knoflook brood met kaas en een schaal nacho’s met kaas en rode en groene pepers. Op tijd naar bed want morgen is het opkruisen naar Eastbourne.


Vrijdag 8 juli 2016
Voor 06:00 uur UTC zijn we de haven al uit. Het zeil is snel gezet waarbij we direct het eerst rif steken. We hebben ZW 5 bft op kop, dus dat wordt echt de gehele weg opkruisen. Om 10:00 uur UTC zijn we Dungeness al voorbij, Ikinoo loopt geweldig.

Onderweg zien we onze eerste Lobsterpotten weer voorbij komen, het uitkijken naar deze dingen wordt weer een vast onderdeel van het zeilen. Dan keert het tij tegen en neemt de wind verder in sterkte toe. De golven worden hoger waardoor de werkelijke gang er een beetje uit gaat. Als snel zien we weer 24-28 kn ware wind op de meter staan. Opnieuw dus een grote klotspartij. Tegen 17:30 UTC uur liggen we vast in de sluis van Eastbourne waarbij we de laatste 2,5 uur motor zeilend hebben afgelegd om niet al te laat aan te komen. We hebben 68 mijl gevaren in plaats van de 45 mijl die het rechtsreeks is.

We besluiten nu eerst maar eens te wachten op wat rustiger weer. We zijn ten slotte vertrekkers met een open agenda, niets moet.

De avond hebben we ons heerlijk ontspannen in onze favorieten Pizzeria met lekkere pizza’s en een goed glas wijn. Hoe mooi kan het leven zijn
Zaterdag 9 juli 2016

Vandaag een rustdag, opnieuw staat er buiten 5-6 bft oplopend naar 7 bft. Ontspannen bezig geweest. Tot onze verrassing staat er dit keer alleen wat water in de bilgeput. We weten ondertussen dat dit binnen komt via de 2 luiken bij de ankerlier waar zich een buis bevindt naar de ankerkettingbak. De ankerkettingbak loost zijn water in de bilgeput. We proberen dit op te lossen door de 2 luiken bij de ankerlier met een spanband gesloten te houden. Deze 2 luiken hebben namelijk geen sluiting. Via 2 houten blokken op de luiken met hier overeen een spanband hopen wij dat de hoeveelheid binnenkomend water te reduceren. Het plan is om morgen door te zeilen naar Portsmouth. De wind komt uit het ZW-richting met een geruimen periode uit ZZW-richting. Bij het afrekenen in het havenkantoor, aan het einde van de middag, zie ik de weersvoorspellingen voor de komende dagen liggen. Het stelt ons teleur dat er opnieuw een aantal dagen veel wind blijft staan die opnieuw oploopt naar 7 bft. De tocht blazen we dus af. Als het weer zo blijft als nu voorspeld vertrekken we dinsdag 12 juli. Dan staat er weliswaar een westelijke wind van 3-4 bft, dus opkruisen naar onze bestemming. Het plan is om dan ook dinsdag nacht en woensdag door te varen. Onderweg bepalen we, aan de hand van onze voortgang, wat onze bestemming wordt.

1 opmerking:

  1. Erg leuk om het verslag van jullie reis te kunnen lezen.
    Heel veel plezier, genoegen en een goede reis gewenst!

    De 1e keer dat ik dit verslag las, waren de foto's bij mij niet zichtbaar.
    Nu gelukkig wél :) .
    De 'regenboog' die jullie hebben gezien is een 'circumzenitale boog'.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Circumzenitale_boog

    Met vriendelijke groeten,
    Lourens

    BeantwoordenVerwijderen