vrijdag 20 oktober 2017

Dag 7

De 7e dag op zee, we zijn nu echt in ons ritme. Om jullie een inzicht geven in hoe onze dagindeling er uitziet volgt hier een korte beschrijving van 00:00 tot 24:00 uur. Om 00:00 uur maak ik Sonja wakker en gaat voor haar de wacht in. Ik duik dan voor 3 uur de kooi in. Dat doet Sonja dan weer om 03:00 uur zodat zij weer kan gaan slapen. Tijdens mijn wacht lees ik veel, drink wat water en eet wat koekjes. Tevens maak ik om 03:00 UTC op mijn PC een positie notitie. Om 06:00 uur mag ik weer gaan slapen. Als we om 09:00 uur beide wakker zijn, maken we koffie en thee en een paar boterhammen zodat we in ieder geval de dag goed beginnen. Om 09:00 UTC doe ik al mijn andere administratie, te weten; een positie notitie, berekening van de dag afstand van de laatste 24 uur, completeren van de beschrijving in mijn logboek van de afgelopen 24 uur, schrijven van de tekst voor het blog welke via de SSB wordt verzonden, maken van een positie report via de SSB, klaarzetten van de aanvraag voor de grib files en het meteo overzicht. Vervolgens zijn we beide bezig met lezen, een beetje vissen, lunchen, avondeten koken en om de drie uur een positie aantekening maken. Tevens zijn we natuurlijk bezig de zeilstand en de koers te controleren en daar waar nodig aan te passen. Onze windvaan stuurt de boot met vaste hand over de golven in de richting waar we naar toe willen. Wat een geweldige uitvinding is dat. Elke dag maak ik tevens een rondje over het dek om alles te controleren, elke splitpen loop ik na, bekijk de lijnen op schavielen, etc. Om 21:00 uur gaat Sonja weer naar bed en begint mijn nachtwacht tot 24:00 uur. Vandaag staat echter in het teken van aankomen in Palmeira op het eiland Sal. Lange tijd zien we het eiland niet opdoemen, terwijl we al dichtbij zijn. Er is te veel Saharastof in de lucht waardoor het zicht niet meer is dan 4 nm.
Aankomst bij Palmeira op het eiland Sal
Dus pas als we het eiland al zeer dicht zijn genaderd zien we heuvels en de kust. Om 18:00 UTC liggen we vast in de haven van Palmeira, veel vroeger dan dat we aan het begin van de dag hadden ingeschat. We bleven dan ook continu zeilen met een snelheid van 6,0 - 7,0 kn. Nadat we alles wat hadden opgeruimd was het tijd voor de champagne en natuurlijk een heerlijk koel biertje. Het dinér bestond uit lekkere hapjes en een heerlijk glaasje wijn. Dat is echt genieten. We hebben onze eerste oceaanoversteek achter de rug.


Positie : 16°45.191'N 022°58.761'W
Tijd : 18:00 UTC
Dag afstand : 59 Nm
Nog te varen : 0 Nm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten