donderdag 30 november 2017

Dag 2

Deze dag verloopt redelijk rustig. Gedurende de nacht en de ochtend hebben we goede wind tussen de 15-20 kn. Onze Ikinoo loopt daarmee zeer goed. We moeten nog steeds enigszins wennen aan het op zee zijn. We eten wel wat meer maar niet overvloedig. Ook aan vissen moet ik nog niet denken, dat komt later wel. We zonnen wat, ik lees een boek en we kletsen wat. Zo komen we rustig de dag door. Aan het eind van de middag neemt de wind wat af en wordt daarbij veranderlijk qua richting. De windvaan heeft het druk mee. Sonja heeft nog steeds geen zin in een warme maaltijd zodat ik me tevreden stel met een noedelsoepje. Gedurende de nacht neemt de wind nog verder af zodat de snelheid zo rond de 3 kn komt te liggen. Nu kan de windvaan niet elke verstoring meer aan en moeten we met enige regelmaat ingrijpen om de Ikinoo weer op koers te krijgen. Sonja roept mij zelfs een keer als ik slaap, omdat de windvaan de koers niet kan vasthouden. We varen de gehele dag eigenlijk al iets te hoog, de ideale koers is 248° maar we zeilen tussen de 255° en de 270°. Dat corrigeren we morgen weer. Als ik 's-Morgens om 09:00 LT naar de mast loop om de gijp voor te bereiden, vind ik op het dek wat onderdelen. Het blijkt dat de bout waarmee de neerhouder aan de mast vastzit is los getrild. Ik vind alle onderdelen weer terug.
Aan het werk om de zaak te repareren
Dit is de enige bout zonder splitpen. Bij bestudering van het probleem zie ik dat de neerhouder te veel bewegingsruimte heeft. Een aantal kunststof opvulringen is versleten en deels verdwenen. Na wat RVS-ringen op maat te hebben gevijld, kan ik alles weer in elkaar zetten. Nu met RVS in plaats van kunststof opvulringen. Tevens zet ik er een 2e moer tegenaan zodat ik de beide moeren geborgd heb. Nu ik toch bezig ben controleer ik tevens alle andere bevestiggingspunten en splitpennen. Tijdens het klussen gaat opeens mijn lifeline van mijn zwemvest kapot. Het RVS pennetje bij de sluiting is afgebroken. Dat mag toch niet voorkomen, dit is wel een erg zwak onderdeel. Bij controle van de andere sluitingen zie ik dat ze allemaal enigszins gebogen zijn. Ik heb gelukkig genoeg reserve lifelinen. Noot, de gehele afstand tussen Mindelo en Domburg is 1.935 nm en geen 1.900 nm zoals eerder vermeld.

Positie : 16°15'.750 N 029°23'.550 W
Tijd : 12:00 UTC
Dag afstand : 123 Nm
Nog te varen : 1.677 Nm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten