vrijdag 8 december 2017

Dag 10

De koers van 282° kunnen we voorlopig enige dagen aanhouden. Zo zeilen we dus de middag in met eerst een afnemende wind tot 7kn en later met een meer toenemende wind tot 16kn. We zijn weer aan het vissen. Deze keer heb ik een nieuwe kunststof inktvis met een stalen voorloper. Hopelijk is deze wel opgewassen tegen de sterkte van de vissen. Op het moment dat ik bezig ben de zeilen te trimmen omdat de wind verder toeneemt naar vlagen tot 15 kn, begint de lijn af te lopen. Mijn hengel staat al direct goed krom. Wat ik ook probeer de lijn blijft eruit lopen, nog even en ik heb niets meer. Ik probeer de slip steeds wat vaster te draaien in de hoop dat de vis moe wordt, niets lijkt te helpen. Dan ineens is de spanning er vanaf, de vis is gevlogen. Ik ben een hele tijd bezig de lijn weer binnen te halen, wat mij rest is de koppeling waaraan de staalkabel was vastgezet. Weer een kunstaas weg, jammer. Gelukkig heeft Sonja een geweldige wok maaltijd gemaakt, er blijft niets over. Aan het begin van de avond hebben we het eerste rif erin gezet, de Ikinoo zeilt dan veel neutraler op het roer. Ondanks het eerste rif blijven we regelmatig boven de 8kn lopen. Menigmaal tikt hij de 8,4kn aan. Zo gaan we de nacht in. Sonja gaat weer als eerste slapen. Als het mijn beurt is om te gaan slapen overweeg ik even om Sonja te laten slapen, het zeilen gaat zo lekker, zeker als je actief bezig bent met het trimmen van de zeilen en de stand van de windvaan, om de koers van 282° te benaderen en de maximale snelheid er uit te krijgen. Dit heb ik toch maar niet gedaan, ook ik moet rusten. Als het Sonja's laatste wacht is, van 06:00-09:00 uur, moet ik regelmatig uit bed komen omdat de wind naar de NO-hoek draait. Na het verstellen van de windvaan en het trimmen van de zeilen, ga ik weer slapen. Zodra ik wakker wordt merk ik dat de wind in combinatie met de golven vraagt om minder zeil, dus direct het tweede rif erin gezet. We blijven 7,5-8,0kn lopen. Hierna rustig, onder de zon, met z'n tweeën zitten ontbijten.

Positie : 09°00'.168 N 045°40'.327 W
Tijd : 12:00 UTC
Dag afstand : 158 Nm
Nog te varen : 697 Nm

1 opmerking: