vrijdag 29 maart 2019

Dag 18

Het kan soms heel vervelend zijn als er geen wind is en je ook de motor niet wilt starten. We willen de motor en de diesel sparen voor als we deze echt nodig hebben. De gehele middag hebben we tussen de 1-4 kn wind, langzaam dobberen we verder. Aan het einde van de middag krijgen we een klein beetje wind, 5-7 kn, voldoende dus om weer te zeilen, we klagen niet meer, we zeilen. Zo gaan we de nacht in. We hebben geen contact met de anderen gehad over de SSB-radio omdat we te weinig accucapaciteit hebben geladen en tijdens het gebruik van de gennaker de stuurautomaat hebben ingeschakeld. We varen normaal altijd op de windvaan. 's-Avonds neemt de wind weer wat toe. We zeilen op dat moment met het grootzeil op het eerste rif en de yankee op de boom te loevert. Als ik naar de sterren zit te kijken, zie ik dat er achter mij geen sterren zichtbaar zijn. Tevens heeft de windvaan ons naar een koers van 310° gestuurd. Zodra we de radar hebben ingeschakeld zien we dat er een grote bui achter ons aan komt. We besluiten de zeilen aan te passen, het grootzeil krijgt het 2e rif, de kotterfok wordt bij gezet en de yankee wordt van de boom gehaald en gereefd weer bij gezet. Tevens passen we de koers aan naar 270° zodat we schuin uit de bui kunnen varen. Zo wachten we de bui af. Inderdaad neemt de wind verder toe en met 6-7 kn snelheid varen we de goede richting op. Na een half uur is het ergste voorbij, we rollen de yankee vol bij en gaan zo de nacht door. Als ik 's-morgens wakker wordt is er nog steeds 11-13 kn wind en we zeilen de goede richting op met 3,5-4,0 kn. Wat ik nog vergeten was te vertellen, ons toilet spoelde niet meer door. Nadat ik deze had open gemaakt kwam ik tot ontdekking dat een krabbetje zich hier had genesteld. Na deze voorzichtig te hebben weggehaald en in zee te hebben gegooid, kon ik het toilet weer in elkaar zetten. Nu spoelde hij weer als vanouds. Momenteel zeilen we met 14-17 kn wind een koers van 261°, ons hoor je niet meer klagen. We zijn trouwens over de helft sinds vannacht.

Positie 18:00 uur UTC : 08°36.299'S 105°.23.523'W
Dag afstand : 83 nm
Gezeild : 2.044 nm
Nog te zeilen : 2.009 nm

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten