donderdag 12 september 2019

Naar Tonga: dag 9

Opnieuw hebben we een mooie zonnige dag gehad. De wind kwam de gehele dag uit oostzuidoostelijke richting, kracht 7-11 kn, dus 3 Beaufort. Niet optimaal voor een snelle overtocht, maar we klagen niet, we kunnen zeilen en dat is het belangrijkste. Het voordeel van dit weer is dat het heel comfortabel is. De Ikinoo rolt of stampt nauwelijks. We lezen veel, doen spelletjes, ruimen binnen alles op, vegen de vloer en kijken uit over de zee op zoek naar dolfijnen en walvissen. Voor de late lunch bakt Sonja een tortilla. 's-Avonds eten we allebei nog wat zelfgebakken brood. We praten veel en lang, vooral over hoe we in het leven staan, zie je alles positief en onthoud je de positieve dingen in het leven of onthoud je alleen de negatieve zaken. Onze ervaring leert ons dat als je het eerste doet, je hierdoor veel meer energie krijgt en je het gevoel hebt elk probleem aan te kunnen. Doe je echter het tegenovergestelde, dan zuigt dit juist de energie uit je lichaam en zie je overal tegenop. Het is soms makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als ik naar mijzelf kijk. Ik ben iemand die, als het begint te miezeren, het al gauw heeft over, het regent. Ik blijf echter mijn best doen omdat mijn ervaring heeft geleerd dat het echt zo werkt. Met dank aan mijn verre vriend, Eric Pastoors, voor de wijze lessen. Voor het slapen gaan zetten we de yankee op de spi-boom. De wind is nog steeds onveranderd oostzuidoost 7-11 kn. Zo gaan we rustig de nacht in. Als we 's-morgens wakker worden is het opnieuw een prachtige zonnige dag.

Positie : 17°54.929'S 171°39.891'W
Log      : 16.624 nm (dagafstand 118 nm)
Motor  : 3.381,1 h (We hebben een klein uurtje stroom gedraaid)
Tijd     : 21:00 h UTC (10:00 h LT)

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten