maandag 30 januari 2023

Dag 10 naar de Maldives

We varen met een grote boog om Sri Lanka en de daar aanwezige Shipping Lane heen. Het zijn wel 6 nm extra, maar dat maakt het leven een stuk simpeler en we houden zeewind in plaats van in de luwte van Sri Lanka te komen. We merken echter dat er aan de buitenzijde van de Shipping Lane ook nog steeds veel scheepvaartverkeer is, blijkbaar omdat schepen uit alle richtingen hier samenkomen. We zijn dus de gehele dag bezig om de koersen van schepen te controleren en eventueel onze koers iets te verleggen.

Sonja zit voor op de boeg terwijl de dolfijnen onder haar op
de golven spelen.
Tot twee keer toe worden we opgeroepen met het verzoek om een koerswijziging door te voeren. Langzaam maar zeker neemt de bewolking toe en de wind af. Ik maak ondertussen een warme maaltijd van Chili con Frutas voor mijzelf en voor Sonja warm ik een blikje tomatensoep op. Ik heb nog genoeg Chili over voor nog een dag. Iets na vieren is het over met de pret, er is onvoldoende wind, dus starten we de motor. Het begint met regenen en onweren, dat blijft zo de gehele nacht doorgaan. Ook nu moeten we constant goed op het scheepsvaartverkeer letten. Als ik een dutje doe, krijgt Sonja nog bezoek van een groep dolfijnen, altijd leuk. Vroeg in de ochtend komt de wind terug en kunnen we weer zeilen en kan de motor weer worden uitgeschakeld. Als ik uit mijn 2e slaap kom, is het een grijze dag met een mooie 15-20 kn wind. De Ikinoo heeft er wel zin in. Omdat we stroming mee hebben, rond Sri Lanka, van ongeveer 1,5 kn/uur, doen we binnen 24 uur een 30 nm meer dan dat het log aangeeft.

Positie: 05°57.028’N 078°38.291’E
Log: 25.396 nm (147 nm gevaren, nog 348 nm te gaan)
Motor: 627,6 h
Tijd: 09:00 h LT 02:00 h UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten