maandag 30 januari 2023

Dag 2 naar de Maldives

Het is opnieuw een mooie dag en er staat een mooi windje om op te zeilen. We gaan niet hard maar wel vooruit, gemiddeld varen we tussen de 4-5 kn. Voor het eerst heb ik weer een verhaaltje geschreven voor het Blog. Ik moet echter, vanwege de propagatie, wachten tot de avond voordat ik het kan versturen. We nemen opnieuw een late lunch met een Russische salade.

Midden op zee treffen we deze vissersboot met 12 man aan
boord, bedelend voor wat drinken en roken
Terwijl Sonja bezig is met de voorbereiding, komt er een vissersbootje onze kant op. Ze zwaaien met zwemvesten en roepen ons om de aandacht te krijgen. Sonja maakt een plastic tasje klaar met blikjes cola, een pak koek en een pakje sigaretten. Zodra ze langszij varen, gooi ik het zakje over. De mannen zijn dolenthousiast en heel dankbaar. We worden uitgebreid bedankt en weg zijn ze weer. Langzaam neemt de wind verder af en een na vijven moeten we de motor weer starten. Al motor zeilend varen we verder. Vlak voordat mijn slaapperiode start, kan de motor weer uit. Als ik in diepe slaap ben roept Sonja mij, er vliegt van alles door de kajuit en de boot gaat heel schuin. We zijn overvallen door een squall en krijgen 35 kn wind om onze oren. We starten de motor en brengen de Ikinoo weer op koers en starten het gevecht om de yankee binnen te halen. Het kost ons veel tijd en kracht maar uiteindelijk is hij opgerold. We zetten het tweede rif in het grootzeil en varen verder. Niet veel later is ook de windvaan weer operationeel. Zo zeilen we met alleen het grootzeil verder de nacht in. We maken de balans op, alles is doornat en ons ego heeft een deuk opgelopen. De volgende ochtend is het opnieuw mooi weer. Wel zien we dat de yankee scheuren vertoond in de UV-beschermlaag. Weer een leermoment, we moeten de radar periodiek gebruiken om te zien of dat er zich squalls ontwikkelen rond om ons heen.

Positie: 07°05.364’N 096°17.143’E
Log: 24.405 nm (102 nm gevaren, nog 1.420 nm te gaan)
Motor: 593,0 h (6,7 uur motor gebruik)
Tijd: 09:00 h LT 01:00 h UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten