maandag 1 april 2019

Dag 21

In de loop van de middag zijn de grote golven wat afgenomen. We hebben nu een mooie 18-25 kn wind uit het zuidoosten. Met het grootzeil op het 2e rif, de kotterfok bij en de yankee deels gereefd, zeilen we met 5-6 kn in de goede richting. We hebben bewust voor een wat behouden zeilvoering gekozen omdat er met enige regelmaat buien overkomen waar veel wind inzit. Zo blijft het comfortabel. De gehele dag is het zwaarbewolkt en regent het met enige regelmaat. Sonja heeft vandaag niet zo veel zin in een warme maaltijd, dus maak ik voor mijzelf chili con frutas, chili zonder vlees maar met fruit, heerlijk die combinatie van pittig en zoet. Het vissen is er vandaag, door het regenachtige weer, een beetje bij in geschoten. Zo varen we rustig de nacht in. Gedurende de nacht wordt het weer rustiger, de buien trekken weg en de wind wordt wat constanter. Om 05:00 uur LT haal ik het rif uit de yankee, om de snelheid boven de 5,0 kn te houden. Als we 's-morgens wakker zijn, schijnt de zon. Gelukkig, die hadden we al een paar dagen niet gezien. Na het ontbijt loop ik mijn controlerondje over het dek, gooi alle dode vliegende vissen weer overboord en haal het 2e rif uit het grootzeil. We hebben nu 12-15 kn wind staan, goed voor een snelheid van 4,5 -6,0 kn. Het lijkt wel of dat we steeds wat langzamer gaan. Uit verhalen van boten die ons voor gegaan zijn, hebben we begrepen dat zich aan de romp veel aangroei bevindt, die de boot tot wel één knoop vertragen. Het is deels bewolkt, maar voor zover nu zichtbaar zijn er voorlopig even geen buien in aantocht. Vandaag zijn we 21 dagen onderweg.