vrijdag 5 april 2019

Dag 25

Aan het begin van de middag halen we de yankee van de spi-boom. Met het grootzeil op het 2e rif en de yankee en kotterfok vol bij, zeilen we verder in de goede richting. De snelheid varieert continu tussen de 4,0-5,0 kn. Het is opnieuw een prachtige zonnige dag met af en toe wat wolkjes. Omdat de wind overdag wat varieert in richting, ben ik continu bezig de windvaan te verstellen om de koers enigszins de handhaven. Voor de warme maaltijd bak ik vandaag pannenkoeken, heerlijk met stroop of boter met poedersuiker. In de loop van de middag neemt de wind wat verder af naar een 8-12 kn. Even overleg ik met mijzelf of dat ik het 2e rif eruit zal halen. Ik besluit dat niet te doen omdat we bijna de nacht ingaan. 's-Nachts zie je de squalls niet aankomen. Als er zo'n squall overkomt wil je niet te veel zeil voeren, de beide fokken zijn wat dat betreft snel te reven door ze weg te rollen. Midden in de nacht is de wind zo ver gedraaid dat ik de koers met de huidige zeilvoering niet kan handhaven. Ik rol de kotterfok weg en zet de yankee op de spi-boom. Direct gaan we de goede richting op en neemt de snelheid ook wat meer toe. Als ik 's-morgens wakker wordt, haal ik als eerste het 2e rif uit het grootzeil. Ik ben lui geworden, dat had ik gisteren al moeten doen. Direct gaan we 0,8 kn sneller. De snelheid komt nu niet meer onder de 5,0 kn. Ook de wind is weer wat toegenomen tot een mooie 16-20 kn. Na het ontbijt haal ik één van de jerrycans met drinkwater van het dek en vul daarmee onze 8L flessen. Straks nog wat andere kleine klusjes uitvoeren. De klok hebben we weer een uur teruggezet.

itie 18:00 uur UTC : 09°05.1454'S 120°.22.508'W
Dag afstand : 113 nm
Gezeild : 2.946 nm
Nog te zeilen : 1.111 nm

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten