zondag 3 september 2023

Sardinië dag 1

We zijn klokslag 09:00 uur vertrokken uit de haven van Argostolie voor onze tocht van 640 nm naar Sardinië. Zodra alle fenders en lijnen zijn opgeborgen, hijsen we het grootzeil. Na een uurtje op de motor varen, staat er voldoende wind om te zeilen. We rollen de yankee uit en even later gaat de motor uit. We stellen de windvaan in en de stuurautomaat kan uit. In het begin hebben we door het kaapeffect even wat meer wind staan, maar spoedig hebben we een mooie 11-14 kn wind uit het noorden. Het zeilen gaat prachtig met snelheden continu boven de 6 kn. Zo zeilen we de gehele dag door. Gedurende de dag eten we af en toe een kleinigheid, omdat we weten dat we de eerste dag de warme maaltijd altijd overslaan, zo ook vandaag. Als en schemerig wordt starten we met onze wachtdiensten van 3 uur op en 3 uur af. Gedurende mijn tweede wacht blijf ik rommelen met de windvaan, ik krijg hem maar niet stabiel. Als mijn wacht erop zit, schakel ik de stuurautomaat in, zodat Sonja niet constant met de windvaan aan de slag moet. Zodra ik wakker wordt, maak ik de windvaan nogmaals schoon en stel hem daarna opnieuw in. Het gaat redelijk met 8-12 kn wind uit het noorden.

Positie : 37°13.830'N 017°42.943'E
Log : 29.819 nm (152 nm gezeild)
Motor: 1.020,3 h
Tijd: 09:00 h LT 06:00 h UTC

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten