dinsdag 5 september 2023

Sardinië dag 3

De kust van Sicilië, helaas kunnen we niet alles bezoeken 
dus slaan we deze reis Sicilië over.
Het was vandaag een erg rommelige dag. Een dag waarbij we continu bezig zijn geweest met de Ikinoo. Dan is er geen wind, dan weer wel. En als er dan wind staat is deze 12 kn maar soms ook net boven de 20 kn. Het is dus een gezoek naar de juiste zeilvoering. Dus als de wind wegvalt, starten we de motor, ontkoppelen de windvaan en schakelen de stuurautomaat in, rollen de yankee weg, zetten het grootzeil in het midden en het roer van de windvaan halen we uit het water. Zodra er langer dan 10 minuten een bruikbare wind staat, doen we hetzelfde, maar dan in omgekeerde volgorde, we rollen de yankee uit, stellen het grootzeil goed in, schakelen de motor uit, laten het roer van de windvaan in het water zakken, stellen de windvaan in en schakelen de stuurautomaat uit. Hoe vaak ik dit vandaag heb herhaald, weet ik niet meer. De wind staat in ieder geval een deel van de dag op kop, zodat we mooi kunnen opkruisen. Niet dat we veel voordering maken, want we hebben ook nog eens 1,5 kn stroming tegen. Na een aantal slagen is de wind er echter weer mee opgehouden zodat we weer op de motor verder moesten. 's-Avonds ben ik het zat en laat de motor het werk doen. Als ik in mijn 2e slaapperiode zit, maakt Sonja mij wakker, er is een bruikbare 12 kn wind uit het noorden. Snel stellen we alles in en schakelen de motor uit, we zeilen weer.

Positie: 37°25.392'N 012°54.573'E
Log : 30.057 nm (115 nm gezeild)
Motor: 1.048,3 h
Tijd: 09:00 h LT 07:00 h UTC

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten