zondag 3 september 2023

Sardinië dag 2

Een groot deel van de dag en de nacht kunnen we zeilen. Wel is de wind overdag wat variabel tussen de 8-18 kn uit het noorden. Ook overdag moeten we af en toe de motor bij zetten omdat er dan weer een periode is met haast geen wind. We stoeien nog steeds met de windvaan. De windvaan loopt een beetje stroef waardoor de Ikinoo af en toe te ver afvalt. We moeten dit met de hand corrigeren omdat hij dit niet uit zichzelf doet. Tijdens een periode dat we opnieuw op de motor varen, maak ik de windvaan nogmaals schoon met zoet water. Als de wind terug is, lijkt het erop dat dit heeft geholpen. We lunchen vandaag met een nasischotel met een gebakken ei, heerlijk. Als het schemerig wordt, zeilen we nog steeds. Wel valt de wind opnieuw weg en gaat zelfs even tegen staan. Als ik lig te slapen in mijn slaapperiode van 00:00 - 03:00 uur, roept Sonja mij omdat er weer bruikbare wind staat, 12 kn uit het noorden. Zodra alles goed staat en de windvaan is ingesteld, duik ik mijn bed weer in. 10 minuten later ben ik er weer uit omdat het 2e rif er in moet, de wind is 17-21 kn geworden en we varen tegen de 8,0 kn aan. Nadat ik het 2e rif heb geplaatst, wordt alles weer rustig aan boord. Helaas zakt de wind er langzaam uit en vroeg in de ochtend moet ik opnieuw de motor starten. In de aanloop naar Sicilië wordt het steeds drukker met schepen. Ik blijf wat langer wakker om de Ikinoo er tussendoor te varen. Daarna duik ik mijn bed weer in. Als ik wakker wordt is het zonnig, haast geen wind en we varen op de motor.

Positie : 36°37.326'N 015°04.773'E
Log : 29.943 nm (132 nm gezeild)
Motor: 1.030,0 h
Tijd: 09:00 h LT 06:00 h UTC

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten