We weten het nu zeker, we gaan definitief 5 november het water uit om de romp
schoon te maken en we vertrekken aansluitend uit Whangarei zodra de wind dit
toelaat. Gek hoe een gesprek met vrienden ineens onze planning kan beïnvloeden.
In eerste instantie waren we van plan begin januari weer te gaan zeilen. Op een
vrijdagmiddag zaten we samen met Niels en Bibi de week af te sluiten met een
borrel bij ons op de boot. Niels vroeg ons waarom wij eigenlijk bleven wachten
tot begin januari, waarom niet vertrekken zodra het kan, de zomer komt eraan.
Dat deed ons nadenken. De volgende dag hebben we besloten 5 november te
vertrekken. Voor die tijd moest er echter nog het nodige gebeuren aan de Ikinoo.
Het rustig afwerken van de "to do list"is dus nu even verleden tijd, er moet echt even
hard gewerkt worden.
|
Het eindresultaat is prachtig.
|
De grote houten handvaten, die op het dak zijn
gemonteerd, moesten ervan af om opnieuw gelakt te worden. Hiervoor moest een
deel van het plafond in de woonkamer worden gedemonteerd. De bouten van de
handvaten steken namelijk geheel door het dak heen. Nadat alles was
gedemonteerd, hebben we de gaten tijdelijk afgedicht met tape. De beide
handvaten hebben we vervolgens geheel kaal gemaakt, dus alle oude lak eraf
gebrand en geschuurd. Nadat de handvaten zeer fijn waren geschuurd met grit
1.200 en stof- en vetvrij waren gemaakt, heb ik deze opnieuw gelakt. Tussen elke laklaag
in heb ik het geheel ligt opgeschuurd en weer stofvrij gemaakt. Na zes lagen
blanke lak zagen ze er weer prachtig glimmend uit. Tussen het polyester van het
dak en het hout van de handvaten, heb ik rubberen plaatjes gemaakt. Met behulp
van Sikaflex montagekit, zijn daarna de twee handvaten weer waterdicht op hun plaats aangebracht. Op naar de volgende klus, het maken van een hoes voor de nieuwe
dinghy. Deze is namelijk van PVC en dus gevoelig voor Uv-licht en felle
zonneschijn. Om het PVC beter te beschermen heb ik een hoes gemaakt van blauwe
en gele stof en daarnaast, ter versterking, de openingen met lichtblauw leer
afgewerkt.
|
De nieuwe gekleurde hoes voor onze dinghy. |
Al met al een klus waar ik bijna drie weken mee bezig ben geweest.
Het resultaat is echter geweldig, we hebben een hoes die echt opvalt. Op
internet zijn diverse voorbeelden te vinden hoe je dit aanpakt. Wij hebben
ervoor gekozen de hoes op de dinghy vast te zetten met klittenband. Phil Asch,
de tuiger uit Auckland, is ook langs geweest. Onze ROD-22 voorstag is nog goed op
het oog, maar we weten alleen niet hoe oud deze precies is. Alle overige
verstaging is in 2012 of daarna vervangen. Van het voorstag konden we helaas
geen factuur vinden. We hebben daarom besloten deze preventief te vervangen.
Deze tuiger kwam met de beste aanbieding, dus zeilen we straks naar zijn
werkplaats in de Gulf Harbour Marina toe. Om zeker te zijn dat alle dimensies
goed waren, is hij langs geweest om alles op te meten en eventuele andere
problemen te lokaliseren.
|
Zes 10-liter jerrycans, als of ze ervoor gemaakt waren. |
Maandag 16 november gaat het werk starten, maar
daarover in het volgende verslag meer. Omdat we tijdens grote oversteken veel
drinkwater meenemen, waarbij we tot nu toe een deel van de flessen met een band
rond de ronde tafelpoot hadden vastgemaakt, hebben we besloten hier een
definitieve goede oplossing te creëren. Als de flessen namelijk rond de poot
vastzitten, kun je geen normaal gebruik meer maken van de tafel, je voeten
passen er niet bij. Onder de tafel zijn nu langs de kant zes stuks 10 liter
jerrycans geplaatst die met banden zijn vastgemaakt. Zo kunnen ze niet meer van
hun plaats, zelfs niet bij heel heftig weer en je kunt gewoon aan de tafel
zitten, ruimte genoeg voor je voeten. Daarnaast hebben we vier stuks 6 liter
flessen onder de trap staan. Samen met de twee stuks 20 liter jerrycans, die we
boven op het dek hebben staan, hebben we zo dus 124 liter drinkwater aan boord.
|
De nieuwe afvoer leidingen van de keuken met daarachter het drinkwaterfilter |
Daarnaast hebben we nog 375 liter leidingwater in de watertank zitten.
Onze ervaring leert ons dat we hiermee zeker 60 dagen toekunnen. Drinkwater is
water wat we kopen in de winkels. De 375 liter water in de tank is leidingwater.
Niet overal waar we komen is dat echt goed drinkwater, vandaar het onderscheid.
Een ander klusje, wat eigenlijk al vanaf het vertrek op ons lijstje stond, was
het vervangen van de keuken afvoerleiding. Deze was van grijs kunststof met veel
kit. Hierbij liep de afvoerleiding dwars door het keukenkastje. We hebben het
geheel nu vervangen en de afvoerleiding naar de zijkant verplaatst. Hierdoor
hebben we wat meer ruimte in het keukenkastje gekregen en het ziet er een stuk
netter uit. Op een ochtend roken we een vreemde rotte eieren lucht in de Ikinoo.
We kennen deze lucht uit het verleden, dus snel de accubak open gemaakt en de accu’s
gecontroleerd. Accu vier was heel heet, terwijl accu drie en vijf behoorlijk
warm waren. Voorzichtig hebben we de + pool van accu vier losgenomen en geisoleert, zodat deze
niet meer geladen of ontladen kan worden. Een dag later waren alle accu's weer op kamertemperatuur. Wij hebben onderhoudsvrije lood accu’s
die we nog geen drie jaar geleden in Suriname hadden aangeschaft. Tijd dus om
eens heel goed te onderzoeken wat de oorzaak van defect gaan kan zijn. Onze vriend Niels
kwam ons hierbij helpen. Omdat ik een aantal maanden geleden nieuwe tekeningen
heb gemaakt van het gehele voedingscircuit, zijn we begonnen het leidingverloop
te controleren. Al metende en pratende kwamen we tot de volgende conclusies:
- Onze regelaar voor de zonnepanelen heeft geen maximum spanningsbegrenzing, wij
zagen dus soms ook spanningen van 15,0 Volt op onze accumonitor. Als dit vaak
gebeurd is dit niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de accu’s. Ook was
deze regelaar geen MPPT-regelaar, maar een goedkope regelaar zonder veel
instellingsmogelijkheden. De accu's waren dus niet goed beveiligd en er werd onvoldoende rendement gehaald uit de
zonnepanelen.
- Ook was de kabel van de pluspool aangesloten op accu vier. Hierop
zit ook de minpool als eerste in de keten aangesloten. Gevolg, accu vier krijgt
altijd de hoogste spanning aangeboden. De aansluitingen moeten altijd kruislings
zitten, dus de kabel voor de pluspool op de eerste accu en de kabel voor de
minpool op de laatste accu, of andersom. Bij ons zit het op accu één tot drie wel kruislings
aangesloten, echter bij accu vier tot zes niet. Als we dus nieuwe accu’s gaan
plaatsen, moeten we dus ook wat aanpassen aan de bekabeling.
- Alleen accu vier heeft de geest gegeven. We hebben dus nu nog 5 service accu's operationeel.
Omdat we met vijf
service accu’s goed uit de voeten kunnen, hebben we besloten het vervangen van
de accu’s uit te stellen tot april 2021. Er komen dan zes stuks 105Ah AGM accu's voor in de plaats.
|
Onze nieuwe MPPT controller. |
Wat we wel direct hebben vervangen is
de zonnepanelen regelaar. Hiervoor in de plaats hebben we een Victron
SmartSolar-laadcontroller, type MPPT 150/35, ingebouwd. Deze kan werken tot 150V
met een maximale continue laadstroom van 35 Ampère. Met in totaal 330W aan
geïnstalleerd zonnepanelen vermogen, hebben we zo dus wat reserve zodat er
altijd nog uitgebreid kan worden. Al direct zagen we het positieve resultaat. We
laden veel meer dan voorheen, zelfs zonder de windgenerator blijven de accu’s
veel meer geladen. Dit hadden we dus al veel eerder moeten doen. Daarnaast zijn er
vele andere kleine klusjes gedaan.
|
Het aanleggen van de hijsbanden. |
Gelukkig hadden we ook nog tijd om onze
vrienden Niels en Bibi te helpen met hijs-werkzaamheden en het opknappen van de
beide masten. Met een kraan hebben we beide masten van het dek getild. Daarna de
oude generator en de motor uit de motorruimte getakeld. Zo konden Niels en Bibi
nu aan de slag met het opknappen van de motorruimte en de staande en lopende
wand. Drie weken later heb ik hen nog een dag geholpen om alles in gereedheid te
brengen voor de volgende hijssessie. De dag daarna hebben we met behulp van een
kraan de nieuwe motor op zijn plaats gezet. Aansluitend hebben we de beide
masten, met een groot deel nieuwe verstaging, weer op hun plaats gezet.
|
De New Nexus gaat na een ingrijpende renovatie te water. |
Een
prachtige klus om aan mee te helpen. Zeker als je het eindresultaat ziet. Een
wereld van verschil, zo netjes hebben zij alles opgeknapt. Die kunnen er
voorlopig weer een paar jaar tegenaan. Een week later kon de New Nexus weer te
water en kon de rest van de klussen afgemaakt worden op hun ligplaats. Op dat
moment waren wij twee dagen eerder uit het water gehaald om de Ikinoo schoon te
spuiten. Het onderwaterschip zag er nog haast als nieuw uit, dus het afspuiten
was zo gebeurd. Een klusje wat iets meer tijd in beslag nam, was het gangbaar
maken van de toiletafsluiter. Doordat deze 6 maanden in één staan had gestaan,
ging deze niet meer open of dicht. Zodra de Ikinoo uit het water was, heb ik het
gehele toilet en de constructie waarop deze staat, gedemonteerd zodat ik bij de
afsluiter kon komen. Na demontage van de afvoerleiding, zag ik al snel het
probleem. Zowel de slang als de afsluiter waren verkalkt. Nadat ik beide had
schoon gemaakt en de kogel van de afsluiter met uierzalf had ingesmeerd, liep
het geheel soepeler dan dat deze ooit heeft gedaan. Klusje geklaard.
|
De zeilreis van de Jori. |
Jullie
zullen wel denken, blijven jullie aan het klussen? Is er ook nog tijd voor leuke
dingen? Ja natuurlijk. Zoals in een eerder verhaal beschreven, waren onze
vrienden Henk en Marjolein van de Jori, vertrokken uit New Zealand voor de
langste zeiltocht van hun leven. 8.000 nm zonder voet aan land te zetten. Zij
waren aangekomen in Réunion, een eiland en Frans overzees departement in de
Indische Oceaan ten oosten van Madagaskar en ten westen van Mauritius. En zoals
al vaker vermeld, elke gelegenheid om een feestje te vieren wordt met beide
handen aangegrepen. Zo ook dit keer.
|
Ouderwets sjoelen, wat een geweldig spel. |
Ter ere van hun behouden aankomst op
Réunion, hebben we alle Nederlandse en Belgische boten een Pot Luck
georganiseerd. Iedereen had zijn eigen drank meegenomen en natuurlijk iets
lekkers om te eten en te delen. Martin had een welkomst filmpje gemaakt waarin
alle aanwezigen een berichtje inspraken voor de Joriaantjes. Nadat deze was
verstuurd, belde Henk en Marjolein ons zelf op en konden we elkaar zien en
spreken. Wat schept de techniek toch prachtige mogelijkheden om te communiceren.
Als afsluiting van het door Martin gemaakte filmpje, memoreerde hij nog dat we
rekening van ons feestje wel aan hen zouden toesturen. Veel hilariteit dus. Als
afsluiting van ons feestje hebben we nog even met z’n allen gesjoeld. Wouw, wat
was dat lang geleden. Toen de Ikinoo op de kant stond, hebben we ’s-avonds bij
onze vrienden Martin en Ellen op hun boot heerlijk Indonesisch gegeten en een
heerlijk wijntje gedronken.
|
Tijd om los te gooien, op naar nieuwe avonturen. |
Twee dagen daarvoor waren we bij onze Franse vriend
Serge uitgenodigd voor een hapje en een drankje. Hij had speciaal voor ons
champagne met Susi gehaald. Hij had dit speciaal voor ons georganiseerd in
verband met ons vertrek de volgende dag. We zien elkaar dus voorlopig niet meer.
Serge is alleen op zijn boot, Hij was twee weken eerder vertrokken dan zijn
vrouw om de boot vast wat op te knappen. Helaas ging New Zealand in Lock down.
Hierdoor heeft hij haar al negen maanden niet gezien en een hereniging is
voorlopig ook niet in zicht. Tijd dus om de trossen los te gooien en voor een
aantal maanden te gaan zeilen. Hopelijk gaan de grenzen van de omliggende landen
de komende maanden open zodat we in mei kunnen vertrekken uit New Zealand.
Voorlopig gaan we tot die tijd eerst heerlijk zeilen en de vele eilanden en
baaien van New Zealand bezoeken. Maar daarover in ons volgende verhaal meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten