Het is zo ver, de Ikinoo gaat voor onderhoud de kant op.
Begin 2020 is ze voor het laatst op de kant gezet voor onderhoud en het
plaatsen van een nieuwe motor. Deze keer is het onderhoud minder ingrijpend,
echter de “to do” lijst is wel lang.
|
Het roer van de Ikinoo met een MEGA baard. |
Samen met een vriend vaar ik de Ikinoo
naar de Riverside Drive Marina en Sonja stapt op de fiets om naar ons toe te
fietsen. We hebben stroom mee en de motor draait op 1.700 toeren. Normaal goed
voor een snelheid van 4,5-5 kn. Nu halen we net aan de 2,6 kn. We parkeren de
Ikinoo er in eerste instantie voorwaarts in. Dat gaat echter niet omdat onze
voor stag tegen de kraan aanzit. Niet veel later liggen we er achteruit in en
kunnen we uit het water worden gehesen. Wat we dan zien doet ons schrikken. De
onderkant is voorzien van een dikke laag aangroei, op sommige plekken bijna 8
cm dik. Gelukkig hebben we gevraagd of dat de Marina de romp wil afspuiten. Met
de hogedrukspuit gaat het meeste vuil en de oude antifouling er goed af. Als
dit is afgerond nemen we beide een plamuurmes ter hand om het resterende vuil
te verwijderen. Aan het einde van de dag staat de Ikinoo op de bok en is de
onderkant gereinigd. Tijd om onze lijst te gaan afwerken.
|
Dit is de boegschroef, je kunt er niet eens meer doorheen kijken. |
We beginnen met het demonteren
van de anodes en de boegschroef en het schoonmaken van deze boegschroef en de
pijp waarin deze is gemonteerd. Dit neemt de rest van de dag in beslag. De
boegschroefpijp moet handmatig worden geschuurd omdat je er met een
schuurmachine niet in de pijp kunt. Daarna is de schroef zelf aan de beurt, ook
deze ziet er na een aantal uren werk weer als nieuw uit. Voor het schuren van
het onderwaterschip huren van een industriële stofzuiger met schuurmachine.
Hiermee schuur ik het gehele onderwaterschip in twee en een halve dag weer
terug naar de primerlaag. Het plan is om er hierna twee lagen zwarte antifouling
op te zetten die we nog hebben liggen van de vorige sessie. Dit pakt echter
geheel anders uit. Naast ons staat een schip waar een beroepsschilder bezig is
dezelfde werkzaamheden uit te voeren. Als we tijdens een rustpauze aan de praat
raken, geeft hij mij het advies eerst een laag nieuwe primer aan te brengen en
binnen acht uur daarna de eerste laag antifouling, nat in nat schilderen noemt
hij dat. De primer is niet echt nat maar droog, maar nog niet uitgehard.
|
Het onderwaterschip nadat deze is afgespoten en door ons met het plamuurmes is schoon gemaakt. De restanten liggen op de grond. |
De
nieuwe laag primer is nodig omdat de oude is uitgehard en door het schuren
zelfs is gaan glimmen, zoals hij mij laat zien. Als je er nu antifouling op
aanbrengt wil deze niet echt goed hechten. Vervolgens de volgende dag nog twee
lagen antifouling aanbrengen. Dit vraagt dus om actie want ik heb geen primer
en onvoldoende antifouling. Via Facebook plaatsen we een oproep of dat er
iemand Antifouling heeft van het fabricaat Jotun, van het type Seasafe Ultra,
speciaal ontwikkeld voor aluminium schepen. In de winkel kun je dit niet meer
kopen omdat de fabriek in Australië is gesloten vanwege een tekort aan
grondstoffen. Gelukkig reageert er een bedrijf in Opua dat zij nog wel twee
blikken blauwe antifouling kunnen leveren vanuit hun winkel in Auckland. De
primer voor aluminium schepen vind ik in de lokale watersportzaak en op
vrijdagavond wordt ook de antifouling door een medewerker van het bedrijf bij
de Ikinoo afgeleverd. In de tussentijd heb ik de witte rand bij de waterlijn
schoon gemaakt. Tijd dus om de waterlijn af te plakken en te beginnen met het
schilderwerk.
|
De Ikinoo onderweg naar de bok. |
Van de eerdergenoemde schilder heb ik ook geleerd dat je het
beste met een 9” roller met een lange steel kunt werken en een weggooikwast
voor de kleine hoekjes. Op zaterdag morgen breng ik een laag primer aan en
dezelfde dag de eerste laag zwarte antifouling. De grote roller werkt perfect,
ik ben in drie uur klaar met de eerste laag. Op zondag breng ik vervolgens nog
twee lagen blauwe antifouling aan. Hierdoor heb je ook een mooi
waarschuwingssysteem. Tegen de tijd dat de zwarte antifouling zichtbaar wordt,
is het tijd om weer over een nieuwe onderhoudsronde na te denken. Als ik op
maandag vraag of dat ze de stutten willen verplaatsen, zodat ik ook deze drie
plekken kan schuren en schilderen, krijg ik het advies om dit een dag later te
doen, zodat de nieuwe laag antifouling eerst wat beter kan drogen. Dinsdagavond
zijn ook deze drie plekken geschuurd en geschilderd. Vandaag is er ook een
schilder langs geweest die de schroef en de schroefas heeft geschilderd met Prop
Speed, een speciaal soort verf die voorkomt dat er aangroei plaatsvind op de
schroef en schroefas. Wel duur, maar van ervaringsdeskundigen heb ik gehoord
dat dit zeker de moeite waard is. Zo hebben we in de twee en een halve week onderhoudt
nog een hele waslijst afgewerkt;
- Watertank grondig schoongemaakt
-
Waterfilter vervangen
-
Anodes schoon gemaakt en geschuurd zodat ze weer geactiveerd zijn
-
De romp gepolijst en gepoetst, toch een klusje van 2 dagen
-
Dieseltank gecontroleerd op vervuiling
-
Nieuwe hor gemaakt voor het slaapkamerraam
-
Motoronderhoud uitgevoerd met controle van de impeller
-
Dinghy voorzien van demontabele wielen
-
Dinghy in elkaar gezet en opgeblazen
-
Fok weer geplaatst
-
Anodes gemonteerd
-
Boegschroef weer gemonteerd
De dag voordat we het water ingingen, hingen we al in de
kraan. Hierdoor kregen we de mogelijkheid om de onderzijde van de kiel te
schuren, te voorzien van een laag primer en drie lagen antifouling.
|
Duidelijk zijn de nieuwe demontabele wielen van de dinghy zichtbaar. Sonja zit hier te bibberen van de kou. |
Nu is de
Ikinoo weer spik en span, tijd om haar in het water te laten. En dan is het
zover, eindelijk weer in het water. Dat gedoe met trap op en trap af om op de
Ikinoo te komen behoort tot de verleden tijd, we zijn weer blij dat dat niet
meer nodig is. En dan moet alles weer
een plekje krijgen. Maar met zijn tweetjes loopt alles lekker soepel. Zo is het
een bende in de boot, maar het is ook weer gauw aan kant. Moe maar voldaan
zitten we aan het einde van de dag aan een biertje. Wij vinden eigenlijk dat
wij wel een eetentje hebben verdiend. We gaan voor de laatste keer eten bij het
restaurant de Quay, dit gaan wij zeker missen. Maar nu moeten wij terug naar
het bootleven, daar zijn wij ook wel aan toe. We willen graag weer achter ons
ankertje liggen, kunnen wij het nieuwe Rocna-anker eindelijk uittesten, spannend. Wij doen de laatste boodschappen, en dan
kunnen wij vertrekken. Even iedereen gedag zeggen en dan de trossen los en
varen maar. Het is prachtig weer, wij boffen weer. We moeten wel motoren, maar dat
is niet erg, wij zijn weer op het water en dat is het waar wij het allemaal
voor doen.
|
De Ikinoo, eindelijk weer onderweg naar de open zee. |
Na twee uur varen komen wij
bij de Parua Bay aan, ons vertrouwde ankerplekje. Hier lig je voor de meeste
winden goed beschut. Het ankeren gaat
goed, in een keer liggen we vast. Hans roept anker biertje, ja maar natuurlijk,
heerlijk. Wij zien dat Hennie en Trijnie van de Yana hier ook liggen. Even later
komen zij even buurten. Zij vertellen ons dat er veel wind wordt voorspelt, dus
wij zijn benieuwd hoe ons anker zich gaat houden. En het Rocna-anker maakt zijn naam waar. We
krijgen ruim 40 knopen voor onze kiezen, maar het anker houdt prima. Heerlijk
gevoel als je op je anker kunt vertrouwen. Het weer blijft voorlopig
onbestendig, maar wij hebben geen haast, dus wachten rustig af op beter weer.
|
De Ikinoo voor anker in de Mimiwhangata Bay. |
Zondag is het dan zo ver, wij gaan weer verder. Het weer ziet er goed uit. Niet
zoveel wind maar wij denken er wel op te kunnen zeilen, wij gaan het zien. We varen
de baai uit op weg naar open zee. Onderweg komen we Rik en Sanne tegen van de Incentive.
Sanne maakt foto’s van ons terwijl we elkaars koers kruisen. ’s-Avonds
ontvangen we per WhatsApp de foto’s die zij van ons hebben genomen. Zij gaan naar
een andere baai. Wij zwaaien en roepen tot gauw. Op zee hijsen wij de zeilen,
maar het lukt niet echt, de grootzeilval zit achter een voetstep, hebben wij
weer, begint goed. Maar gelukkig is het snel verholpen. Eindelijk zijn we weer
aan het zeilen, wat een rust als de motor uitgaat. Helaas is na twee en een
half uur de pret over, er is geen zuchtje wind meer, dus de motor gaat erbij.
Wij ankeren in de mooie Mimiwhangata Bay.
|
Heerlijk even zwemmen in de zee, wat heb ik dat gemist, |
Deze baai biedt beschutting tegen
alle winden met een zuid component. We liggen hier samen met drie andere boten,
lekker rustig. Prachtig strand, en mooi weer. De volgende dag gaan wij met de
dinghy naar het strand, waar Hans een wandeling gaat maken. Ik ga even lekker zwemmen
en dan lekker in het zonnetje mijn kleurtje bijwerken. Stoeltje uitgeklapt en
zonnen maar. Nou dat viel tegen, het was een zuidwestenwind en die was frisjes.
En natuurlijk is Hans in geen velden of wegen te bekennen. Zit ik daar achter
de bijboot, handdoek om mij heen geslagen en te bibberen van de kou. Ik was
blij dat Hans na een uurtje weer terug was. Gauw naar de boot en een beetje
opwarmen. Wijntje erbij en het is al gauw weer goed. Wij kijken iedere dag naar
het weer en van daaruit beslissen wij waar we naar toe gaan.
|
De natuur blijft prachtig, deze boom kwam ik tegen tijdens mijn wandeling rond de baai. |
De volgende ankerplek wordt de Omakiwi Cove.
Hier zijn wij al eens eerder geweest en dat was goed bevallen. Het werd weer een stukje zeilen en het laatste
stuk op de motor. Er is de komende tijd niet zoveel wind voorspeld, maar dat is
niet zo erg, Varen we wat vaker op de motor, wat wel goed is voor mijn zelfvertrouwen
in de motor. Dat laatste was ik een beetje kwijt. Heerlijk achter ons ankertje met een biertje
en wijntje, wat hebben wij toch een goed leven. Maar nu is het tijd om weer
eens een bad te nemen. Het water is niet echt warm maar ook niet te koud. We zwemmen
eerst een rondje om de boot, daarna wassen we onze haren met zoutwater en spoelen
het uit met zoet water. Hans zijn haar is zo kort, dat het niet gewassen behoeft
te worden. We blijven hier nog een dagje en verkassen dan naar de Orokawa Bay. Ook
dit is weer een mooi plekje. Hans gaat nog even vissen en vangt een Red snapper.
Schoonmaken en in de koelkast, weer een dagje eten. Over eten gesproken, wij moeten nu toch echt
naar Russel om boodschappen te doen.
|
Dit restaurantje ziet er heel gezellig uit en heeft een keuken waarvan wij onder de indruk zijn, de beste pizza in tijden. |
Het wordt weer varen op de motor, het is even
niet anders. Bij de Matauwhi Bay aangekomen gooien wij het anker eruit, we liggen
prima hier. Om de hoek ligt Russel. We laten de dinghy te water, plaatsen de
buitenboordmotor en varen naar Russel. Wij hebben zin om even ergens een lekker
tapbiertje te gaan drinken met een hapje eten. Wij vinden, verscholen in de
bomen en planten, een leuk restaurantje met heerlijk eten. Vooral de pizza is
van topkwaliteit, een mooie knapperige dunne bodem en veel verse ingrediënten.
Maar er moeten natuurlijk wel inkopen gedaan worden. De lokale winkel is wat
duurder dan de grote supermarkten in Whangarei. Maar dat kan ook niet anders. Voorlopig
kunnen wij er weer tegen aan. Bij de dinghy aangekomen wil de buitenboordmotor
niet starten, ik denk daar gaan we weer. Hij start wel, m aar gaat daarna ook
direct weer uit, alsof hij niet voldoende benzine krijgt. Dat wordt dus roeien voor
Hans, goed voor zijn armspieren.
|
Klussen aan de buitenboordmotor, de carburateur moest helemaal uit elkaar en grondig gereinigd worden. |
Moe maar voldaan komen wij op de Ikinoo aan.
Morgen maar even naar de buitenboordmotor kijken. Wij hebben wel eens gedacht
om hierna een motorboot te kopen, nou echt niet, wij hebben wat met motoren, ha,
ha. Wij besluiten om op de ankerplek in Opua te gaan
liggen en de buitenboordmotor te repareren. Het blijkt een vervuilde
carburateur te zijn. Als deze grondig is gereinigd loopt de buitenboordmotor
weer als een zonnetje. We zijn opgelucht, want het is wel je vervoermiddel naar
de kant. En ik moet nodig de was doen. Na een wasdag ligt alles weer schoon en
droog in de kasten. ‘s-Avonds gaan wij, als afsluiting, even naar de Opua Cruising
Club, waar we wat drinken en gefrituurde snacks eten. Zo slecht maar o zo
lekker, het was alweer een jaar geleden dat wij hier ook lagen, en de snackschotel
is nog net zo lekker, smullen dus. Morgen maar weer in het gareel. De volgende
dag vertrekken we, ondanks de regen, naar de Kirikiri inlet. Een mooi ankergebied
op 15 km afstand van het plaatsje Kirikiri. Ook nu is er, zoals de afgelopen
week wel vaker, in het geheel geen wind, ja pas op 3 nm van de ankerplek komt
er een klein beetje. We varen er dus op de motor naartoe. Het is er druk
waarbij er veel boten aan moorings liggen. We vinden uiteindelijk een mooi
plekje net voorbij de plaatselijke Marina. De volgende keer meer over de maand
april en onze voorbereidingen voor vertrek naar Australië. Dit artikel is door
ons samen geschreven, heel gezellig en interessant.
|
Een impressie van de wandeling rond de Mimiwhangata Bay |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten