maandag 27 februari 2023

Dag 7 naar Djibouti

Onze eerste zeilvis, eindelijk vlak bij de Ikinoo, nu nog 
aan boord tillen.
Het weer is hetzelfde als de dag daarvoor, zonnig en een mooie wind om op te zeilen. We hebben zelfs een periode 15-20 kn wind staan met een vlaag naar 24 kn. Vandaag opnieuw gevist en ditmaal was het raak. Ik heb beet, maar de vis laat het aas weer los. Op het moment dat ik de lijn begin binnen te halen, slaat hij opnieuw toe. Ditmaal zit de vis goed vast. De lijn loops als een speer naar buiten. Langzaam voer ik de weerstand op, maar hij blijft naar buiten lopen. Even denk ik dat we te weinig lijn hebben, er zit 430 meter op de molen en dat raakt snel op. Gelukkig wordt de vis moe en kan het gevecht beginnen om hem binnen te halen. Een aantal meters binnen halen en de vis trekt hem weer een aantal meters naar buiten. De meters die ik binnenhaal worden echter steeds meer.
Eindelijk aan boord. Helaas is zijn bek zo zwaar beschadigd
dat terugzetten geen zin heeft. 
Pas als de vis zo’n 25 meter van de Ikinoo af is, zie ik dat we een Zeilvis aan de haak hebben, één van de vissen waar menige sportvisser van droomt omdat ze een geweldig gevecht leveren. Ze vechten totdat ze er zowat dood bij neervallen. Ook zie ik dat het een grote jongen is. De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar na een half uur vechten ligt dit prachtige exemplaar naast de Ikinoo. Met de vishaak haal ik hem met heel veel moeite uit het water. De vis is bijna te zwaar om op te tillen en over de hekstoel heen te trekken. Eindelijk, na veel trekken, lukt het en ligt de Merlijn in de boot. Hij meet 2 meter en ik schat hem op 30-40 kg. We snijden er een mooie moot vis vanaf, want helaas hebben wij geen vriezer. De rest doen we weer cadeau aan de zee en de daarin levende vissen. Voor het diner hebben we de komende twee dagen in ieder geval vis op het menu staan. De wind blijft mooi doorstaan en we varen rustig de nacht door. Als ik ‘-morgens wakker wordt is het opnieuw een prachtige dag. We hebben de klok een uur terg gezet, zodat we nu leven op UTC+4 uur.

Positie                   : 12°57.141’N 057°39.954’E
Log                        : 26.520 nm (143 nm gezeild, nog 887 nm te gaan)
Motoruren             : 639,6 h
Tijd                        : 09:00 uur LT 04:00 uur UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten