Eindelijk, na 38 dagen in Finike te hebben gelegen, verlaten
we de Marina. We beginnen aan onze tocht naar Marmaris, waar we wat langer
willen blijven liggen omdat één van onze dochters ons daar komt opzoeken.
|
Het uitzicht vanaf de Ikinoo naar het plaatsje Kaleköy. |
Het
wordt een reis van ontmoetingen met oude en nieuwe vrienden en veel etentjes,
niet echt bevorderlijk voor de lijn maar wel erg leuk en gezellig. Aan Marmaris
hebben we veel goede herinneringen. Hier vandaan hebben we vier flottielje
tochten gemaakt met Martin en Adrieenne van Sail Best. Destijds was Marmaris de
thuishaven van de Sail Best vloot. Ook zijn hier onze dromen ontstaan om eens
met ons eigen zeiljacht de wereld rond te zeilen. Nu, na zeven jaar zeilen,
gaan we terug naar waar het allemaal begon. Onze nieuwe vrienden Peter en
Dominique van de Paikea zwaaien ons uit als we om 12:00 uur de trossen losgooien.
|
De gammele houten trap naar het kasteel. |
Er is in het geheel geen wind, dus varen we op de motor naar onze volgende
bestemming, de ankerplek bij het plaatsje Kaleköy. De zee is als een spiegel
zodat we na 3,5 uur varen ons anker kunnen droppen. Het plaatsje Kaleköy is een
echt toeristisch plaatsje, er zijn geen wegen maar alleen wandelpaden,
toeristische winkeltjes, restaurants met terrasjes en hotels. Veel toeristen
komen hiernaartoe, via aan dagtripje met een boot, voor het bezichtigen van het
kasteel dat net boven het dorpje staat. Tijdens dat tripje bezoeken ze ook de oude
koningsgraven en de verzonken stad. Ik maak ’s-morgens een uitstapje naar het
kasteel en de oude graven. Via de wandelpaatjes in het dorp kom je bij een
toegangspoort, waar een mannetje zit die eerst geld wil zien voordat je over
een oude gammele houten trap naar het kasteel kunt klimmen.
|
De Ikinoo ligt er prachtig bij op de ankerpek. |
Hier geniet ik van
het uitzicht, het is een prachtige plek om de Ikinoo te zien liggen. Na het
bezoek aan het kasteel, wandel ik wat verder naar de oude graven zonder dat ik
het toegangspoortje opnieuw tegenkom. Je kunt dus ook zonder te betalen naar
het Kasteel! Bij de graftombes aangekomen zie ik dat iedere graftombe een gat
aan één van de zijdes vertoond. Deze gaten zijn in het verleden door rovers
gemaakt, die deze gaten maakten om de kostbaarheden die in de tomben lagen opgeslagen te kunnen
stelen. Op de ankerplek is het komen en gaan van toeristische bootjes, dus overdag
is het er niet echt rustig.
|
De graftombes vlakbij het kasteel. Bij die aan de rechter kant zie je het gat zitten wat rovers hebben gemaakt om de tombe leeg te roven. |
Na een aantal dagen halen we het anker op en varen we
door naar Bay Indir Limani, waar een prachtige ankerplek is voor een aantal
restaurants. Kortstondig proberen we te zeilen, maar de wind is pal op de neus
zodat we deze al snel weer wegdraaien. Aan het begin van de middag liggen we
alweer vast. Dit plekje wordt door de vele toeristen vanuit Kas bezocht voor
een lux dagje zonnebaden. Er komen en gaan dan ook continu taxi bootjes die
aanleggen aan de steigers van één van de hier aanwezige restaurants. De
volgende dag besluit ik naar Kas te lopen om daar het probleem met onze
telefoons op te lossen.
|
Het gezellige terras van het restaurantje waar ik heb gegeten. |
We hebben namelijk geen Internet meer en het lukt ons
ook niet om ons tegoed op te waarderen zodat we data kunnen kopen. Nadat ik,
via de terrassen van alle restaurants, het wandelpad heb bereikt, begint er een
steile klim door de rotsen, waarbij er zelfs touwen hangen om je aan
vast te houden, zo stijl is het pad. Heel leuk om te doen, maar wel vermoeiend.
Ik merk dat mijn conditie niet je van het meer is na de afgelopen jaar 12.000
nm te hebben gevaren. In Kas aangekomen, blijkt de winkel die ik nodig heb op
zondag gesloten te zijn. Bijna alle winkels in Kas zijn open, behalve deze
natuurlijk. Ik loop dan maar verder naar de Marina om uit te zoeken waar alles
zich bevindt.
|
De taxiboot terug naar de ankerplek, een van de dames geïnteresseerd, de schipper is 22 jaar oud. |
Nadat ik de Marina heb bekeken, raak ik aan de praat met een
Canadees, Al genaamd, die hier op zijn boot woont. Hij heeft nog nooit gezeild
maar wil met zijn jacht een wereldreis maken. Hij biedt mij spontaan een
toegangspas aan voor alle faciliteiten van de Marina. Hij heeft deze over omdat
zijn zeilmaat later komt dan in eerste instantie gepland. Zodra we hier voor
anker liggen kan ik deze ophalen. Op de terugweg lunch ik nog bij een leuk
uitziend restaurantje. Voor de terugweg naar de Ikinoo besluit ik een van de
taxibootjes te nemen die direct naar de ankerplek varen. Ik ben de enige gast
en kan dus heerlijk kletsen met de schipper die goed Engels spreekt. Hij vraagt
mij honderd uit over Nederland en of wij dochters hebben, hij wil namelijk
graag trouwen maar heeft tot op heden de ware niet gevonden.
|
Voor de lunch nemen we plaats bij een marktstalletje waar de dames het eten wat je besteld direct klaar maken. |
De volgende dag
verplaatsen we de Ikinoo naar de ankerplek bij de Marina van Kas. We gaan niet
in de Marina liggen omdat we hier € 115 per dag moeten betalen, voor dat
geld weten wij wel betere bestemmingen. Zodra we voor anker liggen, roei ik
naar de kant en loop naar de winkel om het Internetprobleem op te lossen. Ik
stort voldoende geld op het tegoed van beide telefoons en koop ook voor beide
telefoons 30 Gb data, zo kunnen we voorlopig vooruit. We zijn deze maand ook 24
jaar getrouwd. De avond van onze trouwdag gaan we dan ook lux uit eten bij een
Italiaans restaurant. Zowel het eten als de wijn is van uitstekende kwaliteit. Omdat
het vanaf de ankerplek te ver lopen is voor Sonja, laten we ons voor zowel de
heen als de terugweg door een taxi brengen voor €2 per ritje. Op zaterdag is er
vlak bij de Marina een lokale groentemarkt die hier eens per week wordt
opgebouwd. Je komt ogen te kort zoveel groente en fruit wordt er te koop
aangeboden en alles ziet er uitstekend uit.
|
In Fethiye werd de maaltijd van Wayne en Jacky in een kleipot geserveerd, met voor de sier wat vlammetjes er omheen. |
We slaan dan ook voldoende in voor
de komende week. We waren van plan maar drie dagen in Kas te blijven, het
werden er uiteindelijk negen. Kas is reuze gezellig en zeker het bezoeken
waard. Van de twee weken die nu volgen hebben we helaas geen foto's. Ik had het geheugenkaartje in de computer laten zitten. Dom, dommer, domst. De volgende etappe brengt ons naar de baai van Kalkan. We gaan niet in
Kalkan zelf liggen maar aan de westelijke zijde van de baai.
|
Prachtig gepresenteerd eten. |
Tot onze
verwondering liggen we naast Peter en Dominique die vlak voor ons zijn
aangekomen. Aan het einde van de middag zoeken we elkaar dan ook op voor een sundowner,
zo wordt het dus weer erg gezellig. De volgende dag zijn we bijtijds weer
onderweg. Opnieuw is de wind maar 1-4 kn, geen wind waarmee je kunt zeilen. Op
de motor varen we dan ook naar onze volgende stop achter het eilandje Karacaoeren.
Hier staat een restaurantje waarvan de eigenaar de ankerplek heeft voorzien van
moorings. Zodra je komt aanvaren, komt de eigenaar met zijn bootje naar je toe
met het verhaal dat de moorings gratis zijn zolang je maar ’s-avonds bij hem
komt eten. Zo liggen we dus even later veilig vast aan een mooring. Nadat wij
vastliggen komen er in de loop van de middag steeds meer zeiljachten,
uiteindelijk is de ankerplek haast vol. Het restaurantje ziet er leuk uit,
helaas is het eten duur en van een matige kwaliteit. We betalen €32
voor een hoofdgerecht, waarvan wij denken, met deze ingrediënten kunnen wij
zelf er iets veel smaakvoller van maken. Helaas kan het niet altijd meezitten.
De volgende dag varen we door naar de baai van Fethiye. Opnieuw haast geen wind
en op de motor varen we de ankerbaai vlak bij de plaats Fethiye binnen. Ook hier liggen
we weer prima achter ons anker. Om de omgeving te verkennen roei ik naar de
wal. Ik moet zoeken waar ik met de dinghy aan land kan. Ik zie een dinghy met buitenboordmotor
aankomen en volg deze naar een steiger. Daar laat ik onze Dinghy achter. Al
lopend verken ik het stadje, waarbij ik al snel bij een restaurant op een
pleintje kom waar we in het verleden met Sail Best al eens zijn wezen eten.
|
De Chateaubriand wordt gesneden door de eigenaar. |
Als
ik aan de praat raak met de eigenaar biedt hij mij een kop thee aan en we parten wat over het verleden en wat er
zo al is veranderd de afgelopen jaren. Op de terugweg naar onze dinghy doe ik
nog wat boodschappen. Als ik bij de steiger aankom is onze dinghy verdwenen. Ik
loop naar de bewaker van dit terrein en doe mijn beklag. Hij roept er iemand
bij die zegt dat ik met hem mee moet lopen. Deze man stapt in een RIB en vraagt
mij ook plaats te nemen.
|
De Chateaubriand ziet er fantastisch uit. |
Dan vaart hij naar de ingang van de jachthaven waar
onze dinghy, samen met nog meer dinghy’s, netjes ligt afgemeerd. Wat blijkt, de
plek waar ik hem had neergelegd behoort toe aan een lux hotel, met je bijboot
mag je daar dus niet liggen. Als ik terugkom bij de Ikinoo zie ik dat er
Australische vrienden van ons zijn gearriveerd. Al snel is er een afspraak gemaakt
om ’s-avonds met z’n vieren te gaan eten in het centrum van Fethiye.
|
Gezellig eten met oude vrienden uit Australië. |
Wayne en
Jacky pikken ons met hun RIB op en varen naar een aanlegplaats buiten de
Marina. Dat is wel het voordeel als je zo’n snelle RIB hebt, je kun flink gas
geven en je bent binnen te kortste keren waar je wezen wilt. We eten bij het
restaurant waar ik ‘s-morgens een kopje thee heb gedronken met de eigenaar. De
maaltijd is geweldig, we hebben in hele lange tijd niet zo goed gegeten. Ook de
wijn is een compliment waard. Zo wordt het een hele gezellige avond met oude vrienden.
In Finike had ik onze buitenboordmotor voor een servicebeurt aangeboden. We
kregen hem met geen mogelijkheid meer aan de praat. De reparatie zou ongeveer €
500 gaan kosten. Dat is de buitenboordmotor niet meer waard. Op de ankerplek
bij Fethiye haal ik de carburateur van de motor maar weer eens helemaal uit elkaar.
Ik kom daarbij een schroefje tegen waar ik nooit eerder aandacht aan heb besteed.
In dit schroefje blijkt een gaatje te zitten wat bij nader inzien helemaal
dicht zit. Nadat ik de carburateur volledig heb schoon gemaakt en opnieuw in
elkaar gezet, heb ik deze opnieuw gemonteerd. De volgende stap bestond uit het
vervangen van de oude benzine in de tank door 5 liter nieuwe benzine en deze ook
te voorzien van voldoende smeerolie, want wij hebben een 2-takt buitenboordmotor. Nadat
we de buitenboordmotor op de dinghy hadden geplaatst en de tank aangesloten,
werd het tijd om de motor te testen. Direct bij de eerste keer trekken aan het
startkoord sloeg de motor al aan.
|
Af en toe doen we kleine klusjes, zoals het opnieuw schuren en lakken van de bekerhouder aan de stuurstand, |
Vol verbazing keken wij elkaar aan, dit
hadden wij nog nooit meegemaakt. Ik maakte een testritje met de dinghy, waarbij
de motor het prima deed. Hoera, we hebben zoeven €500 verdiend door deze niet
uit te geven. Zo zie je maar weer, ook “vakmensen” zien wel eens wat over het
hoofd. Na 5 dagen bij Fethiye te hebben gelegen, halen we het anker op en
verplaatsen de Ikinoo naar Boynuzbuku, een mooie ankerbaai, waarbij de eigenaar
van het hier gevestigde restaurant een prachtige sterke steiger heeft gebouwd.
Ook hier mag je gratis liggen en gebruikmaken van de elektra en water, zolang
je maar in zijn restaurant komt eten.
|
Aan het diner met Martin en Adrieenne, altijd weer een feestje. |
We hebben hier afgesproken met Martin en
Adrieenne, de voormalige eigenaren van de Sail Best vloot. Het weerzijn na 8
jaar is geweldig en hartelijk. We hebben dan ook een geweldige avond samen met
hen in het restaurant. Na afloop van het diner lopen we terug naar de boten en
blijven nog tijdje gezellig na borrelen bij hen op de boot. Het is al 01:00 uur
voordat we ons bed opzoeken.
|
De zee is onstuimig, maar de Ikinoo dendert door alles heen. |
De volgende dag vertrekken zij weer, want ze hebben
maar een paar dagen vrij voordat ze met een groep zeilboten voor twee weken op stap gaan. Wij
mogen met toestemming van de restauranteigenaar nog twee dagen blijven, waarbij
we de laatste avond opnieuw bij hem eten. Dan wordt het tijd om verder te varen
richting Marmaris. Zodra we op open zee zijn, staat er voldoende wind om te
kunnen zeilen. We laten het grootzeil op de giek en zeilen alleen met de twee
fokken. De motor kan weer een tijdje
uit. De wind neemt onverwacht steeds verder toe, zodat we de yankee moeten
reven, er staat zelfs een tijdje 26 kn wind met daarbij een warrige zee, wat
het niet echt comfortabel maakt.
|
De ankerplek bij Ekincik, heerlijk rustig en lekker zwemmen. |
Zodra we de ankerplek bij het plaatsje Ekincik
naderen neemt de wind af en wordt de zee rustiger. Op de ankerplek zelf is het
heel rustig en al snel zit het anker stevig in de grond vast. Tijd voor een
ankerbiertje. We liggen hier prachtig midden in de natuur. We besluiten dan ook
een aantal dagen hier te blijven liggen. Even weg van restaurants en lekker
eten, want die bezoekjes aan al die restaurants is niet echt bevorderlijk voor
de lijn.
|
Onze buurman op onze ankerplek in de baai van Marmaris. |
Na vier dagen halen we het anker weer op en varen onze laatste etappe naar de baai van Marmaris. Opnieuw varen we op de motor door gebrek aan wind.
We laten ons anker vallen in de zuidoosthoek van de baai waar ook de Marmaris
Yacht Marina is gevestigd. Ook nu gaan we niet in de haven liggen omdat de
prijs hiervan in onze ogen veel en veel te hoog is. De ankerplek is niet echt druk. Naast ons ligt een Duitser met een oude Halberg Rassy die betere tijden heeft gekend. De periode hier tot aan ons
vertrek uit Turkije beschrijven we in ons laatste deel van onze reis in dit prachtige Turkije
Geen opmerkingen:
Een reactie posten