Als we Sardinië verlaten voor onze tocht naar Mallorca, is
het een grijze dag. De weersvoorspellingen komen opnieuw niet uit. Er zijn
lichte weerscondities voorspeld met maximaal 15 kn wind en kans op regen en
onweer. Helaas, de zon zit achter de wolken en de wind slaapt nog. Op de motor
varen we dus verder. Na een uurtje varen, komt er een bruikbare wind, echter
wel uit een geheel andere hoek dan voorspeld.
|
Een mooi maatje geelvintonijn, wie had dat verwacht op de Middellandse Zee. |
Wij klagen niet, want we kunnen
zeilen. Al na een paar uur houdt de wind ermee op en starten we de motor
opnieuw. Sonja maakt er vandaag maar een culinaire dag van. Met de lunch
serveert ze een lauwwarme salade met stukjes zalm en gebakken spekjes. Voor het
avondeten zet ze toast op tafel met allemaal lekkere hapjes. Helaas geen
glaasje wijn want we zijn met de Ikinoo onderweg en dan wordt er niet
gedronken. Zo varen we rustig op de motor de nacht in. De volgende ochtend komt
er wind opzetten, we kunnen dus weer gaan zeilen. Zodra de zeilen goed staan en
de windvaan het van de autopilot heeft overgenomen, gooien we ook de hengel
uit. We hebben wel zin in een lekker visje. Een aantal keren heb ik beet, maar
de vis wil niet echt toehappen. Aan het einde van de middag haal ik de lijn maar binnen. Dan, terwijl ik bezig ben om de lijn binnen te halen, hapt er een vis
toe die direct goed vast zit. Het wordt een spelletje van geven en nemen van de
lijn, waarbij ik langzaam maar zeker de vis steeds dichter bij de Ikinoo krijg.
Na een kwartier vechten ligt er een mooi voormaatje geelvintonijn in de boot.
Het is nog schemerig dus start ik direct met het fileren van de tonijn. Net
voor donker ligt er een plastic bak vol tonijn in de koelkast.
|
Onze ankerplek bij Sant Jordi, voor de jachthaven steken wij te diep met onze 2 meter. |
Overdag moesten
we af en toe de motor bijzetten omdat de wind het even liet afweten, maar
gedurende de nacht zeilen we heerlijk. Aan het einde van de nacht zien we aan
de horizon een streep lichtjes verschijnen en bij het ochtendlicht komt
Mallorca tevoorschijn. Tegen het einde van de overtocht neemt de wind nog even
toe tot 18 kn, jammer maar te laat. We zijn al op onze bestemming, Colonia de Sant
Jordi, waar we ons anker uitgooien. We zijn iets langer dan twee dagen onderweg
geweest voor de 254 nm naar Mallorca. ’s-Middags vaar ik met de dinghy naar de
kant omdat we Sim-kaartjes voor Spanje nodig hebben. Na veel omzwervingen vind
ik een winkel die deze verkoopt, helaas het is zondag en de winkel is dus
gesloten. Hij blijkt ook maar twee dagen per week geopend te zijn. We zijn dus
even aangewezen op het Wifi-signaal van een nabijgelegen hotel-restaurant. Als
ik daar wat drink, na afloop van mijn omzwervingen, krijg ik alle gegevens om
te kunnen internetten. Zo kunnen we onze berichten lezen en het thuisfront op
de hoogte brengen van onze aankomst op Mallorca. De volgende dag maken we er
een stranddagje van.
|
Langs de boulevard van Sant Jordi tref je diverse beelden aan. Deze vis vonden wij wel heel apart. |
Het water is heerlijk verfrissend. Sonja heeft een plekje
uitgezocht op nog geen 10 meter van de terrasjes. Als we het zwemmen en luieren in de zon
zat zijn, verplaatsen we ons naar één van de terrasjes. Terwijl we daar aan een biertje zitten, zien we de meest voortreffelijke gerechten langskomen. We besluiten dan ook om ’s-avonds
terug te komen en daar te gaan eten. Die avond kiezen we voor een menu van drie
gangen met wijn en brood voor € 26 pp. Vooraf bestellen we nog een
biertje en een glas prosecco. Niet veel later staan er, naast de door ons bestelde
drankjes, een fles rode wijn en een fles ijskoud water op tafel met daarbij een
klein voorgerechtje bestaande uit brood met olijven en een aoli saus. Het diner was uit
de kunst met heerlijke voorgerechten bestaande uit gestoomde mosselen voor
Sonja en gefrituurde inktvisjes voor mij. Het hoofdgerecht bestond voor beiden
uit varkensvlees, echter op verschillende wijze bereid. Vervolgens was er nog
een toetje met na afloop ook nog eens een glas Sambuca met ijs van het huis.
Onze avond kon echt niet meer stuk.
|
Bij het linker ankertje hebben we een onrustige nacht doorgebracht. Bij het rechter ankertje hebben we meerdere dagen aan een stevige mooring gelegen. |
De volgende dag halen we het anker op en
varen we verder naar onze volgende bestemming, het plaatsje Andraitx. De
voorspelde 15 kn wind blijft opnieuw weg zodat we alles op de motor varen. Als we
aankomen varen we rustig de haven binnen. We hebben gehoord en gelezen dat er
binnen de pieren maar net buiten de jachthaven moorings liggen die je, tegen
betaling natuurlijk, mag gebruiken. Wij pikken een vrije boei op en niet veel
later liggen we netjes afgemeerd. Dan komt er een RIB naar ons toe gevaren met
een medewerker van de jachthaven aan boord, hij verzoekt ons vriendelijk per direct te
vertrekken. Wat blijkt, alle moorings zijn vooraf al gereserveerd voor die
nacht. Er komt namelijk veel wind uit het zuiden met de daarbij behorende hoge
golven. Wij hebben de lijnen losgegooid en zijn buiten de strekdammen
van de jachthaven voor anker gegaan. Ook daar kregen we bezoek van een RIB met
een jongedame aan boord.
Deze gaf ons een folder over de Posidonia plant die
hier groeit. Deze plant wordt in Spanje en dus ook op de Balearen beschermd. De plant zorgt ervoor dat er veel zuurstof in het water komt, waardoor het water kristal helder is. Het is een traag groeiende plant die ook bloemen draagt. Er is daardoor ook veel onderwater leven, waaronder grote schildpadden. Als je snorkelt zie je dat ook echt. We mogen hier dus niet ankeren. Helaas voor haar, wij gaan aan
het begin van de avond niet meer een andere plek opzoeken. Ze had wel begrip
voor de situatie en wenste ons sterkte voor de nacht, want volgens haar zou er veel wind uit het zuiden komen,
dus lagen wij aan lagerwal. We hebben het geweten, die nacht hebben we haast
geen oog dicht gedaan, de Ikinoo lag zwaar te stampen op de korte steile
golven.
|
Op deze foto, die wij van internet hebben overgenomen, zie je de Pasidonia plant. |
Het anker gaf echter geen krimp. Bij dageraad namen de wind en de
golven weer wat af. Zodra het kantoor van de haven open was heb ik gebeld of
dat ze voor ons een mooring hadden. Dat was geen probleem, we konden ons melden
zodra we voor de ingang lagen. Toen het wat rustiger werd, hebben we het anker
opgehaald en zijn we naar de haveningang gevaren, waar we werden opgewacht door
één van de medewerkers in een RIB. Hij bracht ons naar een vrije mooring en
hielp ons netjes met de lijnen. Later in het kantoor van de havenmeester, vroeg
ik hem of dat we 5-7 dagen konden blijven. Na wat overleg vonden ze dat geen
bezwaar. Schrik niet voor een mooring-boei vragen ze hier €
54 per dag. We willen niet eens weten wat de prijzen aan de steiger zijn. De
rest van de dag ben ik bezig geweest met het zoeken naar een bedrijf dat één van onze 2 gastanks kon vullen. De gastank die nu is aangesloten is bijna leeg en ook onze tank uit Australië
is leeg. Er moet nu dus echt een oplossing komen. Onderweg tref ik een winkel
aan waar ze SIM-kaartjes verkopen. Voor € 15,00 heb een SIM-kaartje met 100GB
data en veel te veel gespreksminuten. Dit is hier in Spanje wel heel goedkoop.
|
De nieuwe gastank met daarbovenop de afsluiter waarop onze drukregelaar gemonteerd kon worden, een mooie set zo. |
Voor wat betreft het vullen van de gastanks, overal waar ik kom krijg ik te
horen dat ze beide tanks niet kunnen vullen, sterker nog, ze kunnen helemaal
geen enkele tank vullen. Hier kun je alleen een lege tank inruilen voor een
volle tank. Teleurgesteld keer ik terug naar de Ikinoo. ’s-Middags gaan we
gezamenlijk naar de wal en drinken en eten wat in het eerste restaurant wat we
tegenkomen. Dat blijkt achteraf een dure keuze te zijn. De volgende ochtend is
de gastank echt helemaal leeg. Bij een ijzerhandel tref ik iemand aan die goed
Engels spreekt. Ik leg hem het probleem uit en tot mijn verbazing komt hij met
een oplossing, Hij heeft een afsluiter voor op een nieuwe tank. Op deze nieuwe
afsluiter kunnen wij onze drukregelaar aansluiten. Nadat hij mij heeft
voorgedaan hoe ik het apparaat moet monteren en ik het ook een aantal keren heb
geoefend op een lege tank, betaal ik de goede man € 16,50 en loop naar het
dichtstbijzijnde tankstation. Hier kun je, tegen betaling, lege gastanks ruilen
voor volle.
|
Uit eten met Wim en Maroesjka, heerlijk stukje vlees. |
De tanks hebben een kunststof behuizing en zijn daardoor prima
geschikt voor gebruik op een schip. Na het tekenen van het contract en het
betalen van de borg voor de tank en de vulling, loop ik met een volle gastank
en de aansluitkraan terug naar de Ikinoo. Toen ik vanmorgen met de dinghy
aankwam zag ik een geel zeiljacht met Nederlandse vlag aan de kade liggen. Ik ben naar Wim en
Maroesjka van de Magnificent Beast toe gelopen met de vraag hoe zij omgaan met het vullen van gastanks. Zij vullen hun gastanks niet omdat zij gebruik maken van campinggastanks, die je overal
kunt ruilen. Met de nieuwe gastank loop ik nog even bij hen
langs om de oplossing te laten zien. We raken aan de praat en voor dat ik het
weet zit ik aan boord een biertje te drinken. We spreken af die avond met z’n
vieren wat te gaan eten. Zij zijn hier al vaker geweest en kennen de goede en
betaalbare restaurantjes. Die avond eten en drinken we heerlijk voor een hele
schappelijke prijs.
|
De kathedraal van Palma de Mallorca. |
De volgende ochtend zijn we al vroeg aan de wal. We nemen
vandaag de bus naar Palma, waar we de kathedraal van Palma willen bezoeken.
Zodra we het busstation uitkomen, zien we een Hop On en Hop Off bus langsrijden.
We zien dat hij even verderop stopt. Snel lopen we er naartoe en net op tijd
kunnen we instappen en een kaartje kopen. Met ons kaartje en een oordopje, voor
het beluisteren van de Engelse uitleg van wat we onderweg zien, nemen we
plaats. Eerst maar eens een rondje door Palma rijden en de bezienswaardigheden
bekijken. Het rondje duurt meer dan een uur. Bij de tweede keer stappen we uit
bij de Kathedraal. Het is al lunchtijd, dus bezoeken we eerst maar eens een
terrasje voor een lekkere lunch. Daarna lopen we naar de Kathedraal voor de
bezichtiging. Het is inderdaad een prachtige oude Kathedraal die het
bezichtigen zeker waard is.
|
Deze beeltenis van Jozef en Maria met het kindeke jezus, was wel heel erg mooi gerestaureerd, |
Hij is uitstekend gerestaureerd en wordt heel goed
onderhouden. Zelfs nu zijn er nog delen waarbij men bezig is met een renovatie.
Na de bezichtiging, lopen we nog even over het marktje naast de kathedraal. We
drinken hier een Mojito en een Pina colada, heerlijk koel. We besluiten opnieuw
in de bus te stappen en ons naar een winkelcentrum te laten brengen. Door een
misverstand rijden we echter aan ons doel voorbij. Na een uurtje zijn we terug bij de kathedraal waar de bus stopt. Vandaag gaat hij niet verder, dus laten we ons uiteindelijk met een
taxi naar het winkelcentrum brengen. Na afloop van dat bezoek drinken we nog een biertje bij het busstation, waarna we terug rijden naar de
jachthaven en onze dinghy. Na nog wat boodschappen te hebben gedaan varen we
terug naar de Ikinoo, moe maar voldaan van deze geslaagde dag. De laatste avond
in dit plaatsje gaan we nog een keer met z’n vieren uit eten bij een Indiaas
restaurant.
|
Tot ziens Mallorca, met prachtig zeilweer gaan we richting Ibiza. |
Dit viel ons wat tegen omdat de curry niet echt smaakvol was, het
leek meer op pindasaus maar dan met een ander smaakje, jammer. De volgende
morgen waren we alweer vroeg op pad, met als einddoel voor vandaag de noordwest
kant van het eiland Ibiza, een tochtje van 52 nm. We varen samen op met de
Magnificent Beast. Zodra we buiten de baai van de Marina komen staat er een
mooie 15-20 kn wind, de Ikinoo voelt zich dan ook helemaal in haar element en
gaat er met een snelheid van 7-7,5 kn vandoor. De wind is wat onstabiel voor wat betreft richting en sterkte,
waardoor de Ikinoo op de windvaan een zigzagkoers vaart.
|
Vanaf onze eerste ankerplek op Ibiza hebben we dit prachtige uitzicht. Op het strand achter ons verzamelden zich honderden mensen om naar ed zonsondergang te kijken. |
Na een aantal uren
prachtig te hebben gezeild, neemt de wind zo ver af dat we er niet meer mee
kunnen zeilen. We draaien de zeilen weg, zetten het grootzeil strak in het
midden en starten de motor. Zo varen we de laatste uren naar Ibiza. Bij
aankomst in de baai, waar wij voorzien hadden te gaan ankeren, blijkt dat deze
niet ruim genoeg is en dat we het anker niet op een zandplaat kunnen leggen. We
varen de baai weer uit en zetten koers naar de volgende baai. Hier blijkt wel voldoende ruimte te zijn en zo liggen we dus niet veel later netjes achter ons
anker.
|
De 2e ankerplek is veel rustiger dan de eerste. Ook het uitzicht is heel mooi en rustgevend. |
We blijven hier twee dagen liggen, waarna we de Ikinoo 2 nm verplaatsen
naar een wat ruimere baai. Wim en Maroesjka gaan in eerste instantie ook mee, maar
verlaten deze ankerplak al na een uurtje om terug te gaan naar de vorige plek.
De baai waar we nu liggen is veel ruimer en biedt een prachtig uitzicht naar de
kust. Na een aantal dagen verplaatsen we de Ikinoo naar Sant Antonio, de op één
na grootste stad van Ibiza. Hier kunnen we prima ankeren op een grote
zandplaat. De volgende dag vaar ik met
de dinghy naar de kant. Bij de eerste steiger zie ik, dat aanleggen niet is
toegestaan, zodat ik mijn toevlucht zoek bij een steigertje een stuk verder op.
Ik wandel langs de boulevard en kom na 20 minuten lopen weer bij de eerste
steiger uit.
|
Op de motor onderweg naar Sant Antonio, haast geen wind en een vlakke zee met volop zon. |
Ik had dus niet goed gekeken, aanleggen op de kopse kant van de
steiger is niet toegestaan, maar langs de zijkant wel. Ik vind het busstation
en koop een kaartje naar Ibiza stad. Ik wil daar het fort en de twee kathedralen
bezoeken, die op een heuvel zijn gebouwd. Niet iets wat Sonja kan lopen. Het is
een prachtig fort en ook de beide kathedralen zijn prachtig. Niet zo mooi als
die in Palma, maar zeker het bezichtigen waard. Nadat ik wat heb gegeten loop
ik wat door de oude stad. Dit zou Sonja ook erg leuk vinden. Na afloop drink ik
nog wat en wandel daarna terug naar de bushalte. Nadat ik nog wat boodschappen
heb gedaan bij de Lidl, loop ik terug naar de dinghy en vaar terug naar de
Ikinoo. De volgende dag gaan we opnieuw naar de kant, echter nu naar de steiger
die vlak bij het busstation ligt.
|
Heerlijk slenteren door de oude stad van Ibiza, er zijn zo veel leuke winkeltjes en terrasjes |
We nemen de bus naar Ibiza stad en een taxi die ons naar de oude stad brengt. We slenteren een aantal uren door de oude
stad, waarbij Sonja haar ogen uitkijkt en al snel met wat tasjes rondloopt. Omdat
ik de vorige dag uitstekend Thais had gegeten, lopen we naar hetzelfde
restaurant voor een heerlijke Thaise lunch met een potje bier. We slenteren nog
wat door het stadje, waarna we een taxi aanhouden en ons naar het busstation
laten brengen. Ook dit was weer een prachtige dag, die we opnieuw afsluiten met
een bezoekje aan de Lidl voor wat boodschappen en het drinken van een biertje
op een terras bij de haven.
|
Een mooie zonsondergang bij Sant Antonio op Ibiza. |
Je kijkt hier je ogen uit, zo veel dames er rond lopen met minuscule bikini's en schoenen met torenhoge hakken, het zou verboden moeten worden, ha, ha, ha. Voor de volgende dag hebben we met Wim en Maroesjka afgesproken
voor een lunch bij een restaurant met een Nederlandse eigenaresse. Ze hebben
hier onder andere bitterballen, nasi, bami en shoarma op het menu staan. We
kunnen dit dus niet aan ons voorbij laten gaan. Een heerlijk biertje met wat
bitterballen en daarna voor mij een nasischotel met saté en een gebakken ei en voor Sonja een shoarma schotel. Hoe Hollands wil je het hebben? Het wordt tijd dat we vertrekken vanuit Ibiza naar het
vasteland van Spanje, het wordt hier namelijk veel te gezellig. Over deze laatste
overtocht en onze belevenissen langs de oostkust van Spanje lees je in ons
volgende blog.
|
Een foto impressie van Ibizastad, waarbij je soms het gevoel hebt dat voor een groep mensen de tijd is blijven stilstaan in de flower power tijd. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten