Week 9 van onze zeilreis
De afgelopen week was een rustige week. Deze week willen we
verder naar Cascies, een plaats en een haven vlak voor Lissabon. Hier is een
goede ankerplek waar we enige tijd willen blijven voordat we verder gaan naar de
Algarve. Maar eerst deze week die totaal anders zou verlopen dan van te voren
bedacht, een week van tegenslagen, maar ook dat hoort er af en toe bij. Helaas hebben wij door omstandigheden deze week haast geen foto's gemaakt.
Onze dochter en schoonzoon vertrekken vandaag. Ze hebben een
auto gehuurd waarmee ze de komende dagen door Portugal willen rondtrekken. De
avond ervoor hebben ze zowel de auto als het eerste hotel via internet
geregeld. De haven van Leixões stelt niet veel voor maar het internet is geweldig.
Nadat ze samen met Sonja de laatste inkopen hebben gedaan, komt weer het moment
van afscheid nemen. Dit is een dingetje waar ik zeker nier goed in ben en wat
me elke keer weer zwaar valt, maar ja het is iets waar je als zeiler voor
kiest. De rest van de dag ruimen we de boot op, maken zaken schoon, zodat we
morgen kunnen vertrekken. Ook de motor wordt geheel gecontroleerd, oliepeil
nakijken, V-snaren controleren, controle van de elektrische aansluitingen, etc.
Ik zie dat op de dynamo de minpool niet goed vastzit, ik kan de bedrading
bewegen. Klein om deze direct vast te zetten. We gaan op tijd naar bed omdat
Sonja zich ook niet echt lekker voelt.
De haven is betaald, een van de goedkoopste havens tot nu
toe, de lijnen zijn los gegooid en opgeborgen. We wenden de steven richting
Aveiro, een haven zonder jachthaven maar met een goede ankerplek. Het is weer
even wennen nadat we haast een week in de haven hebben gelegen. Sonja is nog
steeds niet echt lekker met wat hoofdpijn, pijn op de borst en pijn achter het
rechter schouderblad, we besluiten echter toch te vertrekken.
Er is weinig wind
en al varende op de motor worden de eerste mijlen weer afgelegd. Het is een
rommelige zee met een oceaandeining die niet echt prettig is. Al zeilend en af
en toe op de motor bereiken we Aveiro. Op de foto's is de deining niet goed zichtbaar.
Wel hebben we vreemde ervaring vlak voor
de haven. We zien een schip wat voor anker ligt, dat zien we via de AIS. Echter
op het moment dat wij de haven naderen ziet Sonja toch echt dat het schip
beweegt. Blijkbaar gaat er iets fout, want korte tijd later zien we het schip
voor ons langs gaan en de haven in duiken. Waardoor dit wordt veroorzaakt is
ons een raadsel. Op de ankerplek aangekomen zien we dat hier zich al een aantal
Nederlanders hebben verzameld. Een aantal kennen we een aantal zijn er nieuw.
Tijd om kennis te maken hebben we niet want morgen willen we weer verder.
Als Sonja de volgende ochtend wakker wordt, gaat het niet
goed met haar. Ze heeft veel pijn, hoge koorts en misselijk, eten en drinken
smaken haar niet. We besluiten een dokter op te zoeken. De havenmeester is zeer
bereidwillig en helpt ons met het maken van een afspraak. Korte tijd later
zitten we in een privékliniek te wachten op de arts. Zodra Sonja aan de beurt
is blijkt dat de man wel wat Engels praat, maar zich niet duidelijk kan
uitdrukken. Na wat onderzoek stelt hij vast dat Sonja een virusinfectie heeft
opgelopen, schrijft een recept uit voor antibiotica en voor dat we het weten
staan we, nadat we contant hebben afgerekend omdat het pinapparaat niet
functioneerde, weer buiten. Waar de infectie zit is ons een raadsel. Na de
antibiotica en de pijnstillers te hebben opgehaald, nemen we de taxi terug naar
de marina. Sonja duikt direct haar bed in want die is helemaal op. Ik zelf
start met motoronderhoud, de olie en het oliefilter worden vervangen en tevens
wissel ik het diesel fijn filter uit. Daarna loop ik alle bedrading van de
dynamo na op eventuele gebreken. Ik vervang voor de zekerheid het lampje van het
motorpaneel die aangeeft of dat de dynamo wel of niet laad. Als ik de motor
start zie ik dat het oliedruk probleem niet verholpen is, tevens worden de accu’s
niet geladen. Tijd dus voor een service technicus. Maar voor het zo ver is ben
ik nog enige tijd via SMS bezig met Bram van Jacht Service Enkhuizen om alle
mogelijke oorzaken te elimineren. Jammer we vinden de oorzaak niet.
De volgende dag is Sonja nog steeds zwak ziek en misselijk,
ze blijft vandaag grotendeels in bed, te moe om iets te ondernemen. Wel let ik
er op dat ze voldoende drinkt, iets wat haar moeilijk valt omdat ze misselijk
is en alles vreemd smaakt, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de
medicijnen. Voor de problemen met de motor blijkt de man in het servicestation
aan het einde van de steiger geen kennis te hebben van diesel motoren. Ook nu
weer helpt de havenmeester ons. Hij belt een service technicus die zich bezig
houdt met motoronderhoud en die tevens goed Engels spreekt. Zodra hij komt verontschuldigd
hij zich omdat maar één uur voor ons heeft. Hij stelt vast dat we wel oliedruk
hebben, omdat de minimum drukschakelaar niet aanspreekt, maar dat er waarschijnlijk
iets in de aanwijzing defect is, mogelijk de druksensor, of de bekabeling of
het metertje in het motorpaneel. Hij geeft mij een losse meter en na me verteld
te hebben hoe deze aan te sluiten, is hij weer vertrokken. Ik besluit de dynamo
te vervangen, wij hebben er één als reserve aan boord omdat we deze een jaar
geleden hebben uitgewisseld tegen een zwaardere dynamo van 80Ah. Maar ook als
de oude dynamo er op zit blijkt deze niet te werken, blijkbaar dus toch iets in
de bedrading. Aan het begin van de avond staat de service monteur samen met
zijn zwager weer bij onze boot. Het laat hem niet los dat hij het niet kan
vinden. We zien op de meter die hij mij heeft gegeven dat er wel een signaal van
de druksensor naar de meter komt, de wijzer staat direct rechts in de hoek. De oliedruk
ziet hij dus niet als en probleem maar oplossen kan hij het niet. Op het moment
dat we bezig zijn met het doormeten van de bedrading, zie ik ineens dat de
dynamo aan het laden is. Bij controle blijkt er een mannetje-vrouwtje verbinding
aanwezig te zijn, in de aansturing van de dynamo, met onderdelen die niet voor elkaar
bestemd zijn. Alles is in het verleden met een tang “passend” gemaakt. Na dit
verholpen te hebben werkt de dynamo als van ouds. Kosten voor deze twee
bezoekjes, doe maar 10 Euro voor een biertje zegt de beste man.
Sonja is weer wat aan het opknappen, we besluiten echter nog
een dag te wachten zodat ze wat aan kan sterken. Ik gebruik de ochtend om de
oude dynamo weer te vervangen voor de nieuwe van 80Ah. Het blijkt dat deze
dynamo toch echt defect is, dan toch maar weer de oude erop. Ik wordt al aardig
handig in het uitwisselen van dynamo’s, binnen een half uur is dit weer gefikst.
Bij de volgende wat grotere haven kunnen we bekijken of dat we de dynamo kunnen
laten repareren. ’s-Middags doe ik voldoende boodschappen zodat we de komende
dagen kunnen eten en drinken. Op tijd naar bed want morgen staat de tocht naar
Nazaré op het programma. Hopelijk is er wat minder mist want de laatste dagen
zitten we constant in de mist met af en toe wat zicht. Als we echter richting
zee kijken zien we dat daar de mist hardnekkig is.
De volgende ochtend lijkt de mist opgetrokken. Sonja voelt zich
sterk genoeg om een dagje door te gaan. Al snel zijn we onder zeil op weg naar
Nazaré. Het begin is goed, maar als snel neemt de wind af zodat de motor moet
worden gestart. Dan zien we de mist weer opdoemen, we worden er door
ingehaald. De mist is potdicht zodat we beide op de uitkijk moeten blijven
zitten voor de lobsterpotten. Dus varende op de motor in de dikke mist zetten we
onze tocht voort. We zijn er niet blij mee omdat dit voor Sonja wel heel erg
vermoeiend is. De toegang tot de haven van Nazaré is even spannend, we zien
namelijk helemaal niets. We varen op de plotter voorzichtig richting de twee
pieren die de ingang markeren. Pas op een afstand van zo’n 50-70 meter zien we
ze in de mist tevoorschijn komen. We varen precies tussen de pieren door. Als
we binnen zijn blijkt echter dat de marina vol ligt, men heeft geen plaats voor
ons. Men stuurt ons naar de andere kant van de havenkom waar een gemeentelijke marina
is. Hier is niemand aanwezig zodat we zelf maar een plekje uitzoeken, er is
plek zat. De haven is in verval en de steigers zijn te smerig om over te lopen.
Voor één nachtje moet het echter voldoende zijn.
Sonja, we zijn blij dat je weer aan de beterende hand bent!!
BeantwoordenVerwijderen