De overtocht vanuit Rabat, Marokko naar Arrecife op
Lanzerote, afstand 480 nm.
Het is nog donker als de wekker gaat, 06:00 uur. Vandaag,
zaterdag 8 oktober 2016, vertrekken we uit Rabat. Maar voor het zo ver is
moeten we eerst uitklaren. Omdat we in het havenkantoor gisteren al hadden
betaald, maar € 20,00 voor een schip van 13,2 meter, weet de politie en
de douane reeds van onze komst. We waren voor de zekerheid ook gisteren even
langs geweest om na te vragen of dat alles ging lukken zoals wij dat hadden
gepland. Dat was voor hen geen probleem. We kregen een formulier mee wat we
moesten invullen om deze bij het uitklaren in te leveren. Zodra we om 07:00 uur
ons schip aan de steiger van de douane en politie hadden vastgemaakt liep alles,
voor Marokkaanse begrippen, redelijk vlot. Binnen 45 minuten was alles
afgehandeld en konden wij met 4 schepen achter onze pilot aan. In deze haven
geen overbodige luxe gezien de golven die de haven inlopen en soms binnen de
pieren breken. Vandaag stonden er wel lange golven maar geen brekers, dus
rustig naar buiten. Vaarwel Marokko met al je geuren, vriendelijke mensen en
tegenstrijdigheden.
De weersverwachtingen (Gribfiles) gaven aan dat we de eerste
uren weinig tot geen wind konden verwachten. Na die tijd komt er meer wind, welke
zou aanhouden tot aan Lanzerote. Misschien aan het einde te weinig wind, maar
dat was afhankelijk van de snelheid waarmee we de totale afstand zouden
overbruggen. We verwachten er woensdagochtend te zijn. Op de motor ging het dus
die dag, 4 Nederlandse zeilschepen op een rijtje, de Zanzibar, de Blue Dream,
de Rhapsody en de Ikinoo. De wind bleef gering zodat we wel alle zeilen hadden
staan maar nog steeds de motor draaiende ter ondersteuning. Om 17:00 UTC is er
een netje met de 4 zeiljachten die onderweg zijn. Omdat we elkaar nog zien,
melden we ons, na oproep op kanaal 16 door de Blue Dream, op kanaal 77. Leuk
zo’n netje. Bij 2 boten zijn de dames niet echt lekker, mogelijk het gevolg van
het eten in Marokko. ’s-Avonds heb
ik voor mijzelf een noedelsoepje klaar gemaakt, Sonja eet wat koekjes. De eerst
avond op zee hebben we meestal beide geen echt grote trek. Zo varen we rustig
de nacht in met een schema van 3 uur op en 3 uur af, waarbij Sonja als eerste
om acht uur naar bed gaat.
Pas aan het einde van de nacht was de wind zo ver toegenomen dat de
motor uit kon, rust aan boord. Na 24 uur onderweg te zijn hebben we 124 nm
afgelegd. Het zeilen gaat lekker, we lopen snel. Na enige tijd moet zelfs het
eerste rif in het grootzeil. Gedurende de dag blijft de wind verder langzaam toenemen.
Voor de zekerheid zet ik, voordat het donker wordt, ook het 2e rif
in het grootzeil. Beter goed voorbereid en behouden de nacht in dan ’s-nachts
op het voordek een rif plaatsen. Gedurende de dag zie ik dat Sonja het moeilijk
krijgt, ze heeft opnieuw last van buikloop. Als ik ’s-avonds de nasi opbak,
neemt ze een klein beetje en zelfs dat eet ze niet op. Sonja heeft het zwaar,
de buikloop neemt verder toe, ondanks de inname van een middel dat dit zou
moeten stoppen. Ze hangt wat op de bank en slaapt veel. Voor de zekerheid heb
ik een ORS drankje voor haar klaar gemaakt. Ik zie er op toe dat ze dit ook
opdrinkt. Om 17:00 uur is ons netje weer in de lucht, dit keer op de SSB radio
want we liggen ondertussen niet meer binnen elkaars zichtveld of VHF-bereik. De
posities worden onderling gedeeld en het wel en wee aan boord wordt besproken.
Het is goed dat ik het 2e rif in het grootzeil had gezet, de wind
neemt ’s-nachts zelfs zo ver toe dat ik ook de Yankee deels moet wegrollen om
de boot rustiger te laten zeilen. De nacht is zo donker dat je de voorkant van de boot niet eens ziet.
Het is zo donker dat je de voorkant van de ikinoo niet ziet |
De volgende ochtend hebben we, na 48 uur varen, 268 nm
afgelegd, een dag afstand dus van 144 nm. Ik begin te rekenen, als we zo
doorvaren is het donker voordat we bij Arrecife op Lanzerote zijn. We moeten
dus een keuze maken, sneller gaan zeilen of vertragen. Ik wil namelijk een
onbekende haven niet in het donker aanlopen. Na enig wikken en wegen kies ik
voor het eerste, ik haal het rif uit de Yankee en verleg de koers een paar
graden zodat we wat rustiger op de golven liggen. De snelheid loopt hierdoor op
naar 6 – 7 kn per uur. Zo nodig kan ik altijd nog gaan bijliggen als ik te laat
ben om de haven binnen te varen. Bij bijliggen heb je nog wel enig zeil staan, de
fok staat bak en het roer staat vast naar één kant. Zo ligt het schip nagenoeg
stil en drijft alleen langzaam mee in de richting waar de wind hem naar toe
blaast. Heerlijk rustig voor als je ergens op moet wachten. Sonja heeft het vandaag heel
slecht, ze woont zowat op het toilet en verder slaapt ze. Ik zie erop toe dat
ze voldoende drinkt en af en toe ook iets kleins eet. Ik heb medelijden met
haar, maar ik kan het verder niet verlichten. ’s-Avonds eet ik het restant van
de nasi op. Via de SSB hebben we weer
onderling contact met de 4 schepen. De dames die aan het begin van de reis niet
echt lekker waren knappen nu op.
Met Sonja gaat het echter steeds slechter. De
onderlinge posities worden uitgewisseld. Er wordt tevens een afspraak gemaakt
om de volgende ochtend om 10:00 UTC opnieuw contact te hebben in verband met de
het tijdstip van aankomst. 3 boten gaan naar Graciosa om te ankeren, wij naar
Arrecife. Ik wil als het nodig is een arts kunnen raadplegen voor Sonja. We worden die avond verblijd met een prachtige zonsondergang.
Het gaat de goede kant op. Als ik dinsdagmorgen wakker wordt,
na een goede nachtrust van 2 keer 3 uur, zie ik dat het ogenschijnlijk met
Sonja iets beter gaat. Ze drinkt en eet wat kleine dingen. De buikloop is er
nog steeds maar niet meer zo heftig als de afgelopen 2 dagen. Gedurende de
nacht was het prima zeilweer. Sonja heeft, zoals alle nachten daarvoor, de afgelopen
nacht ook gewoon haar wachtrondes gedraaid. Ik ben waanzinnig trots op haar. Ze is deze nacht zelfs op een privé dolfijnen show getrakteerd. Na 3
dagen varen hebben we 418 nm afgelegd, een dag afstand dus van 150 nm. Nog 62
nm te gaan. Als het zo doorgaat komen we rond 18:00 UTC, plaatselijke tijd
19:00 uur, aan in Arrecife. De wind blijft gedurende de dag lekker doorstaan en
we gaan sneller dan gepland. In de buurt van Lanzerote, als ik de kust over
stuurboord voorbij zie schuiven, zie ik op mijn beeldscherm het AIS signaal van
de Tsuru, ook een Nederlands schip met 2 opgroeiende kinderen aan boord. Ze
varen 2 uur voor ons. Leuk om ze straks weer te zien. Door de snelle tocht
liggen we om 17:00 uur voor de haven en een half uur later liggen we vast aan
de steiger. Sonja duikt direct haar bed in, het laatste stukje op de motor moest
zij achter het roer staan, zodat ik de boot in gereedheid kon brengen voor het aanleggen.
Dit was net even te veel van het goede voor haar.
De totale afstand was 480 nm welke we gevaren hebben in 3
dagen en 10 uur, een gemiddelde van bijna 6 kn per uur. Zo’n snelle overtocht
hebben we niet eerder gemaakt. We zijn blij met het resultaat. Nu maar hopen
dat Sonja snel opknapt zodat we kunnen genieten van met mooie Lanzerote.
Onze ligplaats in Lanzerote |
Hier
blijven we enige tijd hangen en gaan een auto huren om het eiland te
bezichtigen. Als afsluiting van de tocht
meld ik mij, met een mail via de SSB en een SMS-je aan de Rhapsody, af bij het
netje zodat ze weten dat we veilig zijn aangekomen.
Helaas een verhaal met wat weinig foto's deze keer. Door de omstandigheden zijn we die vergeten te nemen. De volgende overtocht wat meer foto's van het leven onderweg op de ikinoo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten