dinsdag 8 november 2016

Verandering van plannen

We hebben een bewogen week achter de rug, een week waarbij onze gevoelens alle kanten zijn opvlogen. Als we terugkijken naar de afgelopen maanden, zijn we tot de conclusie gekomen, dat we ons constant aan het haasten zijn. Zodoende komen we niet toe aan het eigenlijke doel van onze reis, namelijk zo veel mogelijk onbekende plekken bezoeken en genieten van de verschillende culturen.
Onze jachthaven tot eind november
Onze ligplaats
Het begon eigenlijk allemaal al in Engeland. Omdat we ruim 2 weken in Nederland hebben gewacht op wind uit de juiste richting, zijn we de Zuidkust van Engeland voorbij gevlogen. Na 10 dagen waren we al in Falmouth, terwijl we van plan waren zo veel mogelijk riviertjes te bezoeken en daar te ankeren. We hebben er niet één gezien. Eenmaal aangekomen in Spanje, hebben we wel een hele mooie periode genoten van de Spaanse Ria’s. Daarna begon langs de kust van Portugal opnieuw het haasten. Achtervolgt door ziekte en motorpech, zijn we opgehouden in sommige havens. Zonder er goed bij na te denken zijn we ons gaan haasten om te proberen de verloren tijd weer in te halen. Voor wie weten we achteraf nog steeds niet. Eenmaal in de Algarve hebben we opnieuw motorpech gehad. Na twee nachten te hebben geankerd en vijf nachten in de jachthaven van Lagos te hebben gelegen, zijn we aansluitend direct naar Rabat in Marokko gevaren. En waarom, we hadden haast nog niets van de Algarve gezien. Eenmaal op Lanzerote is, door ziekte en opnieuw materiaalpech, het besef gekomen dat we dit niet langer willen. Voordat de benodigde materialen uit Amerika aanwezig zijn en de reparaties aan het hydraulische systeem zijn uitgevoerd, is het zeker eind november. Dan moeten we ons opnieuw gaan haasten, willen we eind december vanaf de Kaap Verden naar Suriname overzeilen. Tijd dus om eens een goed gesprek met elkaar te voeren en onze prioriteiten vast te stellen.
Niet met schoenen op de boot ter voorkoming van kakkerlakken
We waren er al snel uit. We stoppen met haasten en blijven een jaar op de Canarische Eilanden. Pas in 2017 gaan we verder naar de Kaap Verden en Suriname. Het komende jaar gaan we genieten van de Canarische eilanden en gaan we de Spaanse taal leren. Voor dit laatste blijven we 6 maanden in Las Palmas op Grand Canaria. In de zomer van 2017 gaan we verder met het rondtrekken langs alle andere eilanden van de Canarische archipel. Ergens eind november 2017 vertrekken we dan naar de Kaap Verden.
Kijk eens hoe trots ze is, zelf patat gebakken
Nadat we het besluit hadden genomen, hebben we meer dan een week gewacht voordat we het hebben verteld aan onze familie en onze vrienden. We hebben tot nu toe alleen maar positieve reacties ontvangen. Een aantal ziet het zelfs als een mooie gelegenheid ons de komende periode op te zoeken. Voor ons geeft dit besluit rust.

Aan al onze trouwe lezers tenslotte het volgende, we zullen de komende 12 maanden wat minder intensief schrijven, echter met enige regelmaat zullen we wel mooie verhalen en foto’s publiceren over onze belevenissen op de Canarische eilanden.

1. In het moment zijn, dat is de truc. Mooi om te lezen. Fijn om jullie te volgen. Geniet!

2. Hoi Sonja en Hans,

Supergoed plan!!
    Hasta la vista.

3. Hoi Sonja en Hans,
    Goed plan de Canarische eilanden zijn echt fantatisch.

groetjes Lynnelle en peter

4. we hebben twee jaar de boot op de canartisxhe laten liggen .... uitstekend. Doe zeker Tazacorte aan: niet zo goedkoop als las palmas maar superveilig en geen swell. En trek in de zomer naar madeira en de azoren... en terug je gaat het je niet beklagen
    bert hilde van de evarne