zaterdag 3 december 2016

November 2016

De maand november stond voor ons vooral in het teken van wachten op onderdelen, puntjes van de klussenlijst afwerken, wandelen langs de kust, uitrusten en op krachten komen, nieuwe contacten opdoen en natuurlijk genieten van de Spaanse keuken. Het leven aan boord is zo slecht nog niet. Wij genieten nu eindelijk, zoals we ons dat van te voren hadden voorgesteld, met volle teugen van nieuwe vrienden en de nieuwe omgeving, in dit geval Lanzerote. Wat er zoal is gebeurd de laatste weken?

Woensdag 16 november 2016, 61e verjaardag van Hans:
Een verjaardag die, zoals te verwachten, geheel anders is verlopen dan andere jaren. Dit keer geen bezoek van familie en vrienden voor een gezellige avond, daarvoor is Nederland te ver weg. In plaats daarvan nu koffie drinken met nieuwe zeilvrienden, zeilers waarmee we in de haven contact hebben gekregen. We hebben ze uitgenodigd voor de koffie met natuurlijk een gebakje. Gewoon dus een gezellige ochtend met gelijkgestemden. Helaas hebben we opnieuw vergeten hiervan de benodigde foto's te maken. Wanneer leren we dat nu eens?

Zaterdag 26 november 2016, start van de RORC 2016 Lanzerote - Grenada:
het 40 foots prototype

De bemanning van de Phaedo3 met sponsor
Onze haven was het verzamelpunt voor een trans-Atlantische oversteek voor wedstrijd zeilboten, de RORC 2016. Er lagen in de haven 10 zeiljachten uit verschillende klassen. De grote trekpleisters waren hierbij de twee trimarans, de Maserati Multi70 en de Phaedo3 Multi70 met zeilnummer 03. Beide boten hebben diverse records op hun naam staan. Tevens waren er een aantal boten uit de 40 foot klasse, waarvan nummer 147 een prototype was. Bij het vertrek uit de haven was er veel media op de steiger. De Phaedo3 had in 2015 iets meer dan vijf dagen nodig om Grenada te bereiken.
Dit jaar zal het geheel anders zijn omdat er minder wind wordt verwacht. Bij het vertrek uit de haven hebben we verschillende boten uitgeleide gedaan.

November in het algemeen:
Deze maand stond ook in het teken van het klussen aan de boot. Er waren er weer voldoende ontstaan. Er waren er zelfs bij die nog op de lijst stonden ten tijde van ons vertrek in juni dit jaar.
Zo maar een greep uit de lijst aan klusjes die zijn gedaan:
  • Bij de oversteek vanuit Rabat kregen we de windvaan niet meer operationeel, tijd dus voor wat onderhoud en het vervangen van lijnen. Tenminste, dat dacht ik. Bij het demonteren kwam ik veel vuil tegen bij de glijlagers, waarschijnlijk opgepikt in Marokko waar met enige regelmaat hele stofwolken uit de Sahara overkomen. Goed spoelen met water en met een doek verder reinigen was hier voldoende. Verder constateerde ik veel speling bij de conische tandwiel overbrenging, veroorzaakt door een versleten kunststof ring. Het opnieuw maken van deze ring met de juiste dikte was een tijdrovend klusje. De dikte luistert namelijk heel nauwkeurig omdat deze ring bepaald of dat de windvaan soepel werkt zonder te veel speling. Als laatste was het schroefgat voor de bout waarmee het kleine conische tandwiel gemonteerd wordt, volledig gecorrodeerd. Het plaatsen van een helicoil bood hier uitkomst. Al met al een klusje van bijna 3 dagen. Maar het eindresultaat ziet er goed uit. 
  • De beide luidspeakers van de radio, die buiten gemonteerd zijn, deden het niet meer. Hierdoor kwam ook het marifoongeluid niet meer door. Na enig speurwerk vond ik 2 soldeerverbindingen die gebroken waren. Wel handig die krimpkousjes, houd alles prima op zijn plek. Helaas zie je daardoor ook de breuk niet. Na de soldeerverbindingen te hebben hersteld deden beide luidspeakers het weer.
  • Omdat we meerdere keren problemen met de dynamo hebben gehad, het moertje van de + pool was opnieuw los getrild, ben ik samen met Diederik van de Zwerver op onderzoek uit gegaan naar de oorzaak. We vonden een aantal problemen. Als eerst bleek dat er in Portugal een te kleine V-snaar gemonteerd was, waardoor de dynamo te strak tegen de gekoeld waterslang gemonteerd zat. Na een wat langere V-snaar te hebben gemonteerd, was dit probleem verholpen. Als tweede bleek dat, bij het onderste bevestigingspunt de opvulbus, die om bout heen zit, te kort te was. Hierdoor wordt de behuizing van de dynamo vervormd zodra je de moer van de bout goed vastzet. Gevolg, de dynamo kan niet meer draaien en de V-snaar verbrand. Dit had ik in Portugal al eens zien gebeuren. Daar had men het probleem opgelost door het onderste bevestigingspunt niet echt vast te  zetten. Hierdoor trilt de dynamo continu als de motor draait. Als laatste bleken de moertjes van de beide polen niet goed gemonteerd te zijn. Dit zijn moertjes voorzien aan één zijde van een vaste ring met ribbels. De twee moertjes per pool dienen zo gemonteerd te worden, dat de geribbelde ringen naar elkaar toe wijzen. De kabelaansluiting, voorzien van een oog, moet tussen de twee moertjes in zitten. Hierdoor kun je de moertjes stevig vast zetten zonder de pool te belasten. Twee mogelijke oorzaken dus van het lostrillen van de bevestigingsmoertjes van de polen. Zo wordt een klusje van een half uur als snel een klus van vier uur.
  • Er waren opnieuw een aantal koppen van de aluminium slotbouten van de aluminium voetrail verdwenen. Deze vervangen voor RVS slotbouten. Deze monteer ik met Sicaflex en een speciale pasta die corrosie tussen aluminium en RVS voorkomt.

Zo waren er nog een aantal kleine dingen die gedaan moesten worden. Het onderwaterschip is schoon gemaakt, inclusief het verwijderen van een aantal zeepokken, de houten bekerhouder moest kaal gemaakt worden en opnieuw gelakt, een kleine beschadiging van de lak moest hersteld worden, voor diverse punten hebben we zeemleren beschermhoesjes gemaakt, de Wi-Fi-router is operationeel gemaakt, met dank aan Frits die mij heeft geleerd hoe ik dat in het vervolg zelf kan doen, we hebben nu een tweede gastank met bijbehorende apparatuur om deze aan te sluiten, de visuitrusting is geheel
in orde gemaakt, er zijn diverse teakpluggen van het dek vervangen, enzovoort. Al met al ben je hier bijna elke dag druk mee bezig. Het lijkt nog net niet op werken, al hoewel er soms werkdagen van acht uur zijn gemaakt. Het houd je in ieder geval wel van de straat.

Naast het vele klussen hebben we natuurlijk ook voldoende tijd gemaakt voor het lezen van diverse boeken, het spelen van oneindig veel kaartspelletjes (Amerikaans jokeren) en natuurlijk het regelmatig verkennen van de Spaanse keuken en zijn gastvrijheid.
O ja, de reparatie aan de achterstag spanners en de giekneerhouder is gereed, na 6 weken te hebben gewacht op de onderdelen van Navtec uit Amerika. Het probleem met de giekneerhouder had echter wel wat meer voeten in de aarde dan alleen maar wat onderdelen uitwisselen. Men had nu wel de onderdelen echter niet het juiste gereedschap voor het drukvrij maken en het opnieuw op druk zetten van de cilinder. Deze is namelijk gevuld met Argon gas met een werkdruk van 40 Bar. Men heeft hier nu zelf gereedschap voor gemaakt.

De jachthaven is de laatste dagen geheel in kerstsfeer gebracht. Ze doen er echt veel aan om de jachthaven een gezellige uitstraling te geven, inclusief kerstmuziek die uit de vele luidspeakers komt. En zo is er al weer een maand voorbij, tijd dus om te vertrekken uit Lanzerote. Tijd om te gaan zeilen en al hoppend naar Las Palmas op Grand Canaria te gaan, maar daarover meer in het verslag van december.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten