zondag 27 oktober 2019

New Zealand dag 1

Het scheepswrak vlak voor Big Mama's Restaurant
We zijn op een normale tijd opgestaan. Gisteren hadden we de Ikinoo al helemaal in gereedheid gebracht. Na het ontbijt met thee en koffie, ruimen we de laatste spullen op, doen alle kranen dicht en starten de motor. Om 08:45 uur is het anker opgehaald en begint onze reis van 1.180 nm naar New Zealand. Het weer ziet er de komende dagen stabiel uit met wind van 15-20 kn. We gaan op weg naar de westelijke uitgang van deze eilandengroep. We zetten het grootzeil met het tweede rif en de yankee. Op de hand stuur ik de Ikinoo naar de uitgang. Zodra we op zee zijn, zetten we de windvaan bij en draaien ook de kotterfok naar buiten. Met 12-15 kn wind gaat de Ikinoo er direct vandoor. In de loop van de middag neemt de wind toe naar 15-20 kn met windvlagen naar boven.
Nog even genieten in het zonnetje, de windvaan doet het werk.
Om ons heen zeilen nog 3 andere zeilboten, die gelijk met ons zijn vertrokken. Aan het begin van de avond duik ik nog even een uurtje mijn bed in. Daarna kan Sonja 3 uur gaan slapen. Ze ligt nog maar nauwelijks in bed, of de wind neemt sterk toe. Gezamenlijk draaien we de yankee helemaal weg, door de kracht op het zeil loop ik wel een blaar op aan één van mijn vingers. Als we in de kuip bezig zijn komt er een breker de kuip in waardoor we beide doornat worden. Kortstondig hebben we 32 kn wind staan. Waar dit ineens zo vandaan kwam is mij onduidelijk, er is geen bui in de omgeving te bekennen. Ook zonder yankee loopt de Ikinoo nog steeds ruim 7 kn. De windvaan werkt niet helemaal optimaal. Steeds als we van een grote golf af zeilen, slipt de ring waarmee de windvaan op het stuurrad vast zit. Hierdoor loeft de Ikinoo sterk op. Ik ben de gehele nacht bezig dit keer op keer ongedaan te maken. Morgenochtend eerst maar eens naar kijken. De rest van de nacht verloopt rustig.

Positie : 22°14.829'S 177°29.252'W
Log : 17.067 nm (152 nm, nog 1.028 nm te gaan)
Motor : 3.396,4 h
Tijd : 09:00 h LT (20:00 h UTC)

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten