|
Het bord aan het hek van de jachtwerf. |
Voor het eerst in ons leven zijn wij aan het Cocoonen, ook
al is het in dit geval niet geheel vrijwillig. Voor die mensen die niet weten wat
dit is, Cocoonen is het zich vrijwillig terugtrekken uit de maatschappij naar een
vertrouwde omgeving van bijvoorbeeld een eigen huis en tuin. Hier creëert men
een gezellig sfeertje, met eventueel de eigen familie, en sluit zich min of
meer bewust af van de buitenwereld. Wij kiezen dus voor de geborgenheid van
onze eigen Ikinoo en proberen de tijd zo gezellig mogelijk met z’n tweeën door
te brengen. Nu even terug naar de realiteit, we zijn in New Zealand in Lock
down level 4. Voor ons betekent dit dat er geen personeel meer op de werf
aanwezig is, met uitzondering van de dame die af en toe te toiletten en de
douches komt schoonmaken. Ook de monteur die onze motor elektrisch moet
aansluiten komt niet opdagen tot na de opheffing van de Lock down. Het
toegangshek tot de werf is nu 24 uur per dag op slot, er mogen dus geen mensen
op de werf komen, anders dan de mensen die hier op hun boot wonen. Wel mogen we
boodschappen doen om zo onze dagelijkse behoeften te kunnen verzamelen. Alleen
een aantal grote supermarkten is nog open. Daar kun je in een lange rij gaan
staan voordat je wordt toegelaten. Voor de rest zijn alle winkels gesloten.
|
De dieren komen terug als de mensen wegblijven. |
Bijkomend
voordeel is wel dat je nu overal probleemloos op de weg kunt fietsen, er is
namelijk geen autoverkeer. Ook dat is hier niet toegestaan, met uitzondering
van de benodigde ritjes naar een arts, ziekenhuis of vliegveld. Wel is het zo dat de dieren weer bezit nemen van de verlaten industrie terreinen. Op zich voelt het in het begin vreemd aan om met mensen te staan praten
die een afstand houden van meerdere meters, maar ja het is even niet anders. Er
worden ook geen borrels georganiseerd of bezoekjes afgelegd. Er gaat ook geen
boot te water of wordt eruit gehaald, het personeel is er eenvoudig niet. Alles
zit op slot. Omdat wij de Lock down zagen aankomen, hebben we voorafgaande aan
deze periode, volop inkopen gedaan om, gedurende deze periode, zo veel mogelijk
klusjes aan de Ikinoo te kunnen uitvoeren.
|
Er is geen kip op de weg te zien. |
Een kleine opsomming van de klusjes
die we de afgelopen weken hebben uitgevoerd. Aan het roerblad zaten twee blazen
waaronder we aluminium corrosie vermoede. Beide plekken hebben we tot op het
aluminium opengehaald en volledig hersteld. Dus kaal slijpen tot op het blanke
aluminium, drie lagen epoxy primer erover, egaliseren met twee componenten
vuller, gladschuren en daarna voorzien van twee lagen onderwater primer. Omdat
we de antifouling, die we eerder hadden aangebracht in Curaçao, hier in New
Zealand niet kunnen krijgen, zijn we overgestapt op een primer en antifouling
van Jotun. We hebben de romp van de Ikinoo eerst volledig kaal geschuurd en daarna
twee keer in de onderwater primer gezet. Daarna is de romp voorzien van twee
lagen zwarte antifouling. De houten handvaten op het dak van de Ikinoo, hebben
we verwijderd, geheel kaal gemaakt, geschuurd en daarna weer voorzien van vijf
lagen blanke lak.
|
De twee lagen primer zijn aangebracht. |
Het ziet er weer prachtig uit. Ook de bekerhouder op de stuurstand
is uit elkaar gehaald, geheel kaal gemaakt, geschuurd en gelakt. We hebben de
nieuwe motor elektrisch aangesloten, voor zo ver we dit zelf konden doen. Omdat
het onduidelijk was waar elke kabel naartoe ging, er was namelijk nog nooit een
goed elektrisch schema gemaakt, hebben we dat tot project verheven. Alle kabels, die te maken hebben met het elektrisch voeden van de installatie, hebben we
genummerd. Zowel aan het begin als ook aan het einde van elke kabel is een
nummer aangebracht. Dit hebben we opgenomen in een kabellijst. Als beginpunt
hebben we de kabel genomen die vanaf de dynamo de accu’s laad. Daarna zijn we
verder afgedaald in de installatie. Van de twee andere stroomopwekkers, de
zonnepanelen en de windgenerator, hebben we een aparte detailtekeningen gemaakt.
|
Onze Ikinoo is weer klaar om te water gelaten te worden. |
Na
een aantal dagen van puzzelen, losnemen en opnieuw vastzetten van kabels, meten, meten
en nog eens meten, was elke kabel voorzien van een nummer. Voor het eerst werd
ons nu duidelijk hoe de installatie in elkaar was gezet en waarvoor bijvoorbeeld
de grote schakelaar in het keukenkastje diende. Met de gemaakte kabellijst
hebben we daarna een elektrisch schema gemaakt. Alles bij elkaar toch al gauw
een weekje werk, maar dan heb je ook wat nuttigs op papier staan. De
hydraulische neerhouder van de giek vertoonde enige speling bij de aansluiting op de
mast. Onder het zeilen gaf dit, met enige regelmaat, een vervelende tik. Ik heb
het geheel uit elkaar gehaald en met behulp van RVS ringen de speling
weggewerkt en daarna weer alles terug gemonteerd. De oorzaak van de speling is
corrosie van het aluminium beslag. Dit moeten we later, als we terug zijn in
Nederland, eens beter bekijken.
|
Een van de handvaten hangt hier te drogen na het lakken. |
Voorlopig gaat de gemaakte oplossing zeker voor
een aantal jaren weer mee. In onze bergruimte, voor in de boot, had ik een
groot gat moeten maken om de hydraulische slangen van de ankerlier te kunnen vervangen. Voor het afsluiten van de opening heb ik een watervast triplex
plaatje hout geheel op maat gemaakt. Hierna is deze met montagekit vastgezet. Aansluitend
heb ik er een polyester mat op aangebracht met polyesterhars. Nadat dit was uitgehard, heb ik er nog twee lagen gelcoat overheen geschilderd. De bergruimte is
nu weer waterdicht, dus dat klusje is afgevinkt van de lijst. In deze bergruimte hebben wij tevens
een beugel gemonteerd, waaraan alle lijnen zijn vastgeknoopt. Bij de overtocht
uit Tonga bleek de bevestiging, van deze beugel, niet bestand tegen de krachten waaraan de Ikinoo
werd blootgesteld, met als resultaat dat de bevestigingsschroeven los waren
gekomen.
|
De nieuw gelakte bekerhouder op de stuurstand. |
De gehele ophanging hebben we dus opnieuw bekeken en vervangen. Eerst
heb ik drie houten klosjes op maat gemaakt, gelakt en daarna aangebracht met
kit en schroeven. De kit zorgt voor een betere krachtenverdeling over de
oppervlakte van de klosjes. Hierna is de beugel terug gemonteerd maar nu met
langere schroeven. De constructie is nu zo sterk dat ik er met mijn 80 kg gewoon
op kan gaan staan. We hebben de romp boven de nieuwe antifouling goed schoon gemaakt
en daarna in de was gezet en uitgepoetst. De romp glom dus weer als nieuw. We
kregen veel complimenten van mensen die langs kwamen lopen. Bij de bevestiging
van het achterstag, was de verf opengebarsten. Toen we dit open maakten, kwam er
veel corrosie tevoorschijn. Zoals ook beschreven bij het roer, heb ik dit tot
op het aluminium kaal gemaakt, drie lagen primer erop gezet, geëgaliseerd met
een vuller en daarna weer voorzien van drie lagen blauwe lak.
|
Sonja's bezigheid tijdens de Lock down, puzzelen. |
De windvaan had
slijtage opgelopen door het veelvuldige gebruik. Hierdoor was deze gaan
slippen. We hebben de constructie op het roer uit elkaar gehaald en de
aanwezige “remschijfjes” vervangen. Bij onze Windpilot Pacific zijn kunststof
ringen aanwezig die als een soort remschijf werken. Door het aandraaien van
twee bouten druk je deze tegen elkaar aan. Door het vele gebruik waren de
schijven versleten, waardoor er te weinig materiaal overbleef om goede houvast
te realiseren. Dit was weer zo’n klusje van weinig moeite veel plezier. Alle
schroeven van het teakdek zijn nagelopen. Daar waar nodig heb ik deze voorzien
van nieuwe houten pluggen, nadat ik het gat wat dieper had geboord. We hebben
een nieuwe en zwaardere Victron Energy Argofet laadstroomverdeler gemonteerd.
|
Waar normaal mensen zitten, genieten nu de vogels. |
De vorige kon maximaal belast worden met 100 Ampère. Aangezien de dynamo van
onze nieuwe motor 125 Ampère kan leveren, moesten we deze vervangen door een
laadstroomregelaar die maximaal met 200 Ampère belast kan worden. Voor de niet
technici, je hebt een laadstroomregelaar nodig om de beschikbare stroom van de
dynamo in de juiste volgorde de accu’s te laten vullen. Bij ons wordt eerst de
startaccu opgeladen en daarna pas de twee keer drie serviceaccu’s. Veel boten
zijn hiervoor voorzien van diodeblokken, die echter het nadeel hebben dat de
accu’s nooit voor 100% gevuld worden. Dit nadeel heeft de Argofet niet. Nadat
we de nieuwe motor hadden geïnstalleerd, bleek de ruimte rondom de hydraulische
pomp erg beperkt te zijn, zelfs zo beperkt dat we de slangen er niet meer terug
op konden zetten. Om de slangen goed vast te kunnen zetten, hadden we in de
toiletruimte een deel van de wand moeten wegzagen. Het deel wat we verwijderd
hadden hebben we behandeld, geschuurd en opnieuw gelakt. Hierna hebben we deze
met kit weer op zijn plaats gezet, het ziet er weer als nieuw uit.
|
De eerste boot die eruit ging het opheffen van level 4. |
Na zes weken Lock down level 4, is New Zealand overgegaan
naar level 3. Hierdoor kregen we meer bewegingsvrijheid. De werf ging weer open,
wat inhield dat er weer boten te water werden gelaten en nieuwe boten uit het
water werden gehaald. Na enkele dagen in level 3, kregen we een telefoontje dat
de elektramonteur naar ons toe zou komen om de laatste kabels aan te sluiten.
Ik had de eigenaar van het bedrijf echter al een email gestuurd waarin ik mijn bezorgdheid
had geuit over de juiste aansluiting van de motor. De motor in een aluminium
boot mag geen contact maken met de romp. Daarnaast willen we de periode dat de
motor verbonden is met de accu’s beperken. Gelukkig bleek de monteur precies te
weten waar het over ging. Na een gesprek van bijna twee uur hadden we een
bevredigende oplossing voor het aansluiten van de motor.
|
Alle kabels hebben nu een nummer gekregen. |
Als eerste werd de
kabel van de dynamo naar de laadstroomregelaar vervangen. De oude kabel had een
doorsnede van 16mm
2, wat te gering is voor een dynamo van 125 Ampère.
We hebben een nieuwe kabel van 35mm
2 gemonteerd. Daarna hebben we de
bekabeling tussen de startmotor en de dynamo losgenomen en geïsoleerd. Deze
kabel hadden we niet meer nodig, echter gehele demontage gaf wel erg veel werk.
Aansluitend hebben we, aan de buitenzijde van de motorruimte, een tweepolig
hoofdschakelaar gemonteerd. Deze schakelaar verbindt de motor en de startmotor
met de startaccu zodra we de motor willen gebruiken. Als we de motor niet
gebruiken zetten we de schakelaar uit, waardoor de motor geheel is geïsoleerd
van de romp en de accu’s. Dit vonden we uiteindelijk een betere oplossing dan
de oplossing die wij voor de oude motor hadden gemonteerd.
|
De nieuwe hoofdschakelaar van de motor. |
Een paar dagen later
kwam de eigenaar van het bedrijf zelf om de motor te testen en te starten.
Zodra we de hoofdschakelaar hadden ingeschakeld, konden we de motor starten.
Helaas wilde deze niet direct starten. Er bleek ergens lucht aangezogen te
worden door de dieselpomp. Bij controle van het diesel circuit vonden we
uiteindelijk een grof dieselfilter die niet juist was gemonteerd. Een O-ring
bleek deels gedraaid te zijn waardoor er lucht kon worden aangezogen. Nadat we
dit hadden verholpen, startte de motor direct. Voor het koelen van de motor
hadden we een waterslang aansloten op het aanzuigpunt van de motor zodat de
motor goed gekoeld kon worden tijdens het testen. Nu was het zaak om de Ikinoo
weer te water te laten en ermee te gaan varen. Omdat we naar de Town Basin Marina
in het centrum van Whangarei wilde, om hier een plek te krijgen, hadden we contact
opgenomen met Sharron, de manager van de Marina.
|
Onze Ikinoo gaat te water. |
Zij kon ons voor een paar
weken een plaats tussen de palen aanbieden. Hierdoor kregen we in ieder geval
voldoende tijd om de motor te laten testen door een Yanmar vertegenwoordiger. Wel
moesten we wachten totdat we teruggingen naar level 2, voordat we de Marina
mochten binnenvaren. Twee dagen later zou dit gaan gebeuren. Met Kevin, van de werf
waar wij lagen, direct gekeken of dat er voldoende water zou staan bij
hoogwater, om de Ikinoo te water te laten. Dat kon alleen nog op donderdag omdat
vanaf vrijdag er te weinig water zou staan. Daarna zouden we 10 dagen moeten
wachten totdat er weer voldoende water zou staan. De beslissing was snel
genomen, we gaan donderdag te water. Omdat Sonja het best nog wel een beetje
eng vond om met de nieuwe motor te gaan varen, heb ik samen met Wijnand van de
Ocean Goose, na de tewaterlating, de Ikinoo naar de Marina gevaren.
|
Te water, klaar met de controle en gereed om weg te varen. |
Onze Nederlandse
vrienden zaten in hun dinghy te wachten om ons te helpen bij het vastmaken van
de diverse lijnen. Niet veel later lagen we netjes afgemeerd tussen twee houten
palen. Tijd dus voor een gezamenlijke borrel. Een dag later liep ik naar het
kantoor van Sharron om het papierwerk af te handelen. Het eerste wat zij vroeg,
nadat ik mijzelf had voorgesteld, was of dat wij een plekje wilde hebben aan
één van de steigers of dat onze voorkeur uitging naar een plekje tussen de
palen. Dit laatste is goedkoper dan liggen aan een steiger. Onze voorkeur ging
echter uit naar een plekje aan de steiger omdat we hierdoor meer
bewegingsvrijheid kregen en ook de beschikking kregen over walstroom. Voor de
winter is dit wel handig omdat je dan een elektrisch kacheltje kunt gebruiken om
de boot te verwarmen en een ontvochtiger om de ruimte droog te houden.
|
Onze ligplaats voor de komende maanden. |
Er bleek
een zeiljacht vertrokken te zijn naar New Caledonië. Met behulp van Wijnand heb
ik de Ikinoo verplaatst naar onze nieuwe plek aan de D-steiger, ons plekje tot
half januari 2021. Een aantal dagen na onze aankomst, nam de leverancier van de
motor contact met ons op. Hij wilde samen met iemand van Yanmar langskomen voor
het inbedrijfstellen van de nieuwe motor. Dit bleek een hele serieuze
aangelegenheid. Na de formaliteiten te hebben afgerond, bekeek hij de inbouw
van de motor. Hij vond zowaar nog een klein lekje in het koelwatercircuit.
Daarna werden de lijnen losgegooid voor de proefvaart. Als eerste werd de motor
opgewarmd. De motor was ondertussen voorzien van diverse sensoren. Nadat de
motor op bedrijfstemperatuur was gekomen, Moest ik stappen van 500 het
toerental laten toenemen, beginnende bij 1.000 toeren. Er werd bij elke stap van
alles genoteerd, waaronder de bootsnelheid en de temperatuur in de motorruimte.
Vanaf 1.000 toeren voerden we de snelheid op via 1.500, 2.000, 2.500 toeren
naar het maximum toerental van 3.200 toeren. Hierbij behaalden we een snelheid
over de grond van 7,5 knopen. Dit waren waardes die we bij de oude motor nog
nooit gezien hadden, bij deze lag het maximum toerental op 2.400 toeren met een
bootsnelheid van 6,2 knopen.
|
Het koffiekransje met Nederlandse dames en een Belg. |
Het voelde ontzettend goed aan, de motor liep als
een zonnetje. De Yanmar man was uitstekend te spreken over de uitlijning van de
motor. Wel gaf hij ons het advies om de motorruimte geforceerd te gaan
ventileren omdat de motorruimtetemperatuur wel aan de hoge kant werd, waardoor
de prestaties van de motor zou teruglopen. Al met al een geslaagde test van de
nieuwe motor. Denk nu niet dat onze dagen alleen maar gevuld waren met
techniek. Vanaf het moment dat we waren teruggeschakeld naar level 2, gingen
hier de restaurants en alle winkels weer open en begon iedereen elkaar weer een
beetje op te zoeken.
|
De natuur in New Zealand is prachtig. |
Al snel hadden de Nederlandse dames een koffiekransje
georganiseerd, waarmee men eens in de twee weken met elkaar koffie gaat drinken
en, wat nog vele malen belangrijker is, alles konden bespreken wat ons mannen
niet aangaat. Ook bezochten wij weer vrienden voor een borrel aan het einde van
de dag. Meestal kwamen er tijdens de borrel zo veel hapjes op tafel, dat je
daarna niet meer moest denken aan het avondeten. Het was elke keer echter wel
weer heel erg gezellig. Ook ben ik weer aan het wandelen gegaan. Vanaf de
jachthaven kun je direct de bossen in wandelen. Prachtig dus om weer even wat sportiefs
te gaan doen. Ook is Sonja lid geworden van een sportschool. Ze gaat nu om de
dag naar de fitnes om haar conditie en spierkracht weer op peil te krijgen. Al
met al hele leuke bezigheden, waarmee onze tijd in New Zealand steeds
aangenamer wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten