|
De natuur in New Zealand blijft ons verbazen. |
Een
ongeluk komt zelden alleen, luidt een oud Nederlands spreekwoord. Dat is wat
wij deze maand hebben mogen ervaren, op alle fronten liep er wat fout. Een
maand dus om gauw te vergeten maar aan de andere kant ook een maand met
onbeschrijfelijke indrukken. Toch willen wij jullie het verhaal niet onthouden,
want tenslotte gaat het zeilersleven niet altijd over rozen. Zoals in het
vorige verslag beschreven, waren wij, door omstandigheden buiten onze beïnvloedingsfeer
om, illegaal in Nieuw-Zeeland. Om hieruit te geraken zijn wij een procedure
gestart die hier bekend staat als Request 61. Toen deze uiteindelijk was
ingediend, kregen wij ommegaand een email met de melding dat zich binnen 24 uur
iemand zou melden om met ons de betaling telefonisch te regelen. Wij mochten
niets per email versturen, alles zou telefonisch afgehandeld worden. Ruim een
week later kregen wij een email met de vraag waarom wij nog niet hadden betaald,
uitzetting dreigde. Direct ben ik naar een immigratie official gelopen en heb
hem de e-mails laten lezen. |
Het terras van ons huisje in Russel. |
Hij belde, via een speciaal nummer, met het
hoofdkantoor en binnen 5 minuten kregen wij een email bericht met andere
instructies. Een dag later werden wij gebeld door een norse vrouw en konden we
de betaling regelen. We zijn weer legaal in Nieuw-Zeeland, tenminste, we hebben
een tijdelijk visum voor twee maanden. Direct heb ik de procedure opgestart om
een bezoekersvisum te verkrijgen tot eind juni 2022. Daar bleek weer een nieuwe
vraag bij te zitten, we moesten aantonen dat wij de eigenaren van de Ikinoo
zijn en dat deze WA is verzekerd. Gelukkig was dit snel geregeld. Na opnieuw te
hebben betaald, kregen wij twee weken later ons visum geldig tot eind juni
2022. Een hele geruststelling, je moet er niet aan denken dat je wordt uitgezet
en de Ikinoo voor onbepaalde tijd onbeheerd moet achterlaten. Een heugelijk
moment was mijn verjaardag, op 16 november werd ik 66 jaar, tijd dus om iets
leuks te gaan doen. We hadden een vakantiehuisje gehuurd net buiten het
plaatsje Russel. Voor de historici onder ons, het plaatsje Russel was in het
verleden de eerste hoofdstad van Nieuw-Zeeland. |
Deze auto kwamen we onderweg tegen, helaas wilde hij niet ruilen met onze auto. jammer gemiste kans. |
Het plaatsje is gelegen in de
Bay of Islands en is gesticht door de eerste Europeanen die hier aan land
kwamen en zich hier vestigden voor de handel en de walvisjacht. Het huisje was
boven verwachtingen, een ruime woonkamer met keuken, een slaapkamer, een
badkamer en een groot terras. ’s-Avonds hebben we heerlijk op het terras geborreld
met wat kleine hapjes. De volgende ochtend kregen we, in ons huisje, een
ontbijt geserveerd wat werkelijk helemaal top was. Vers brood, een omelet met
kruiden, jam, kaas, fruit en yoghurt, een vers sapje en als laatste een zoet
baksel zo vers uit de oven. We konden het gewoon niet op, zelden zoiets gezien.
Aansluitend zijn we met een autopondje
overgevaren naar het plaatsje Opua en van daaruit naar een openluchtmuseum gereden,
de Waitangi Treaty Grounds. Dit is Nieuw-Zeelands meest belangrijke historische
plek. Op het terrein zijn verschillende musea aanwezig en ook zijn verspreid
over het terrein zelf veel historisch zaken aanwezig, waaronder de grootste
oorlogskano die ooit is gebouwd. Hier kun je de geschiedenis van Nieuw-Zeeland
ontdekken en beleven. |
Van dit soort immens grote bomen hebben ze er drie nodig om de oorlogskano te bouwen zoals op de volgende foto ziet. |
Op dit terrein werd in 1840 Nieuw-Zeeland gesticht. Het
originele document, welke is ondertekend door een groot aantal stamoudsten, is
hier in het museum aanwezig. Bij binnenkomst werd ons gevraagd of dat wij
gebruik wilden maken van een gids. Dat hebben we gedaan. We bleken de enige
twee gasten te zijn, waardoor we dus een privérondleiding kregen. Direct aan
het begin begon de goede man te ratelen, beleeft hebben wij hem gevraagd wat
langzamer en duidelijker te praten. De rondleiding was verder ronduit geweldig,
overal had hij iets interessants te vertellen. Aan het einde van de rondleiding
werden wij verwelkomt door een vrouw in de originele Maori klederdracht die ons
uitlegde dat wij eerst officieel verwelkomt zouden worden in de Maori traditie
en vervolgens mee zouden worden genomen naar het ontmoetingshuis. Daar kregen
wij een welkomstwoord in de Maori-taal, welke vervolgens in het Engels werd
vertaald. |
Een 72 persoons oorlogskano, geheel van hout en met touw in elkaar gezet, er komt geen spijker of schroef aan te pas. |
Aansluitend vroeg men mij om ook een speech te geven, natuurlijk in
het Engels. Ik heb hen daarbij verteld dat wij, net als de eerste Europeanen,
van over zee zijn gekomen met ons zeiljacht de Ikinoo. Aansluitend heb ik de schitterende natuur en
de vriendelijkheid en gastvrijheid van de Nieuw-Zeelanders en specifiek de
Maori bewoners geroemd. De aanwezigen waren enthousiast over ons verhaal. Het
vervolg bestond uit een zang- en dansvoorstelling van een half uur van 2 mannen
en 2 vrouwen in originele klederdracht, met versierselen, wapens en
muziekinstrumenten. Heel indrukwekkend. Omdat wij nog lang niet alles hadden gezien,
maar het lopen voor Sonja zeer vermoeiend werd, hebben we besloten om de
volgende dag nog een keer terug te komen om het grootste museum te bezoeken.
|
Een collage van foto's om jullie een indruk te geven van dit museum. |
Dit was een ervaring om nooit te vergeten. Hier is tenminste nog aandacht voor
de historie en wordt de cultuur van de Maori in stand gehouden, hoe anders dan
in Nederland met zijn antizwartepieten demonstraties en het verwijderen van
specifieke woorden zoals negerzoenen, jodenkoeken en dergelijke. |
Het uitzicht vanaf ons tijdelijke huisje. |
Nadat we
opnieuw met het pondje waren overgevaren hebben we ’s-avonds met z’n tweeën heerlijk
gebarbecued en een goede fles wijn soldaat gemaakt. De volgende dag kregen we
opnieuw een zeer uitgebreid ontbijt. Zo hebben we drie heerlijke dagen
doorgebracht in en rond Russel. We hadden de smaak van het reizen te pakken en
maakte al snel nieuwe plannen voor een reisje naar het meest noordelijke puntje
van Nieuw-Zeeland, Cape Reinga. Om niet continu in de auto te zitten wilde hier
een 5-daags reisje van maken. We hadden voldoende boodschappen gedaan en gingen
vrijdag ’s-middags om twee uur op pad. Nog geen 95 km verder was de pret over.
|
Onze auto die ons helaas in de steek liet. |
Onderweg deed de automatisch versnelling een beetje raar, hij schakelde niet
terug naar een lagere versnelling en na verloop van tijd ging er een rood
lampje op het dasboord branden. We stopten langs de kant van de weg en
controleerde de radiateur, er bleek onvoldoende water in de radiateur te
zitten. Na deze te hebben aangevuld reden we verder. Het lampje was uit, maar
de versnelling bleef vreemd doen. Nog geen 5 kilometer verder brandde het
lampje opnieuw. We zijn bij een tankstation gestopt. Toen ik de vuldop van de
radiateur er af draaide, spoot het water eruit, het kookte. We hebben toen maar
besloten de AA te bellen, dat is net zoiets als de ANWB bij ons in Nederland.
Deze zou ervoor zorgdragen dat er een monteur onze kant op kwam om te bezien of
dat het ter plaatse te repareren was of dat we weggesleept moesten worden. Bij
het tankstation was een garage aanwezig die echter gesloten was. De eigenaar
zag ons echter staan en vroeg wat er aan de hand was. |
De keuken met op de achtergrond het 2-persoonsbed. |
We vertelde hem het
verhaal. Hij opende de motorkap en controleerde de radiateur, volgens hem was
de koppakking nog goed maar was de automatische versnelling defect. Hij wenste
ons veel geluk. Even later kwam de monteur die door AA was ingeschakeld. Deze
stelde vast dat de kick-down kabel van de versnelling defect was en dat de
motor onregelmatig op maar 3 cilinders liep. Mogelijk een bougie die defect was
of een kabel van de verdeler. Ook hij zei dat de koppakking niet defect was.
Hij rommelde wat in de motor en vroeg mij een proefritje te maken. Zo op het
eerste oog reed de auto weer beter. Hij gaf mij nog wat instructie over het
handmatig schakelen van de automatische-versnelling en wenste ons succes met de
terugreis. We hadden namelijk besloten terug te rijden en de auto eerst te laten repareren alvorens verder te reizen. We waren misschien 15 km teruggereden toen het lampje opnieuw ging
branden. Net op dat moment belde de monteur ons met de vraag of dat het rijden
goed ging. Ik vertelde hem dat ik net weer langs de kant van de weg was
gestopt. Hij zei ons niet verder te rijden om schade te voorkomen. |
Onze Yurt voor drie dagen. Het gebouwtje rechts bevat de keuken en een complete badkamer. |
Hij zou
eraan komen, om ons met de bergingsauto naar Whangarei terug te brengen.
Vrijdag avond om half negen stonden we weer bij de Ikinoo. We zijn maar even
uit eten gegaan om onze teleurstelling een beetje te vergeten. De klap kwam
echter de volgende dag, het huilen stond ons nader dan het lachen. Op maandag
heb ik de auto naar een specialist voor automatische versnellingen gebracht.
Deze maakte, samen met mij, een uitgebreide testrit. Hij kwam tot de conclusie
dat de automatische versnelling het nog goed deed. Bij het testen van het
koelwater kwam echter naar boven dat de koppakking wel degelijk kapot was. De
reparatiekosten werden daardoor zo hoog dat dit de waarde van de auto
oversteeg. Hij was dus Total lost, jammer maar waar. Voor de zekerheid heb ik
nog een second opinion aangevraagd, deze kwam echter tot dezelfde conclusie.
Het advies was dan ook, verkopen met vermelding van het gebrek, dan krijg je er in
ieder geval meer voor dan dat je de auto naar de sloop brengt. Gelukkig is de
auto binnen een week verkocht tegen een fractie van de aanschafprijs. |
Onze hot tub met rechts de hout gestookte kachel en links de ton met droog hout en aanmaak materiaal. |
Helaas is
het ons niet gegund om een mooie rondreis over het Noorder Eiland te maken. In
deze periode maakten we kennis met Rik en Sanne van SY Incentive. Zij hadden toestemming gekregen om vanuit Fiji naar New Zealand te zeilen. Nu liggen ze
vlak bij ons in de haven van Whangarei. Al direct bij de eerste kennismaking
zaten we bij elkaar aan boord voor een borrel. Dat is zo gebleven totdat zij
vertrokken met een camper voor een rondreis door NZ, best wel jaloers op hun
vooruitzichten. Opnieuw sloeg het noodlot toe. de Ikinoo heeft een aluminium romp, waarbij de dieseltank en de
watertank onderdeel uitmaken van de constructie. Twee keer per jaar controleer
ik de tanks op vervuiling. In de watertank vond ik op twee puntjes putcorrosie,
waarvan de diepste ongeveer 3 mm diep is. Navraag bij de bouwer van de Ikinoo
leverde op dat de romp waarschijnlijk 7,5 – 8,0 mm dik is. Geen punt dus om je
direct zorgen over te maken. Echter voordat wij vertrekken uit New Zealand moet
dit wel hersteld zijn, omdat het direct in de rompwand zit. Ik vraag mij nog
steeds af waarom dit mij niet eerder is opgevallen. |
Een prachtige doorkijkjes van de tuin en één van de vijvers. |
Zodra we in januari of
februari uit het water gaan moet er een ervaren aluminium lasser aan te pas komen om
dit te herstellen. Maar nu genoeg vervelende onderwerpen besproken. Er waren
gelukkig ook nog een aantal leuke dagen die ons in ieder geval weer positieve
energie gaven. Al langere tijd denken wij erover na om de voorzijde van de
Ikinoo te laten aanpassen. We willen de ankerrol ongeveer 5 cm verder naar
voren hebben, zodat we een 33 kg Rocna anker kunnen plaatsen. In het verleden
hebben wij dit al een keer geprobeerd, waarbij echter de punt van het anker
tegen de romp aan kwam. Dat was de reden dat we nu een 25 kg Delta anker
gemonteerd hebben. Om prijzen aan te kunnen vragen moest ik precies weten wat
er gedaan moest worden. In deze voorbereiding heb ik de specificaties van beide
ankers naast elkaar gelegd en alles ingemeten aan de voorzijde van de Ikinoo. Tot mijn
verwondering kwam ik tot de conclusie dat het Rocna anker gewoon moest passen
zonder dat er iets aangepast behoefde te worden. |
Ons nieuwe Rocna anker, gelukkig isr voldoende ruimte tussen de romp en de punt van het anker. |
Ik begreep er in eerste
instantie niets van, totdat er bij mij een lichtje ging branden. In het jaar
van ons vertrek heb ik een nieuwe ankerrol laten maken, omdat de oude aan het
verslijten was en omdat ik vond dat deze wat te klein was, waardoor de ketting
op het dek kwam. Door het plaatsen van deze nieuwe rol is het anker een stukje
naar voren gekomen. Bij een watersportzaak kon ik het anker bestellen met de
voorwaarde, dat als deze niet zou passen ik het anker terug mocht brengen. Na
aflevering bij de boot zat hij een uur later op zijn plek, met een afstand van
ongeveer 3 cm tussen de ankerpunt en de romp. Dus we hebben nu een 33 kg Rocna
anker zonder dat de voorkant is aangepast. Zo zit er gelukkig ook een keer eens
iets mee. Halverwege december hadden we voor drie dagen een Yurt gehuurd,
compleet een hout gestookte hot tub. Een Joert of Yurt, is een traditionele
ronde tent die wordt gebruikt voor bewoning door rondtrekkende vee nomaden of
Mongolen, die leven op de steppengebieden van centraal Azië. Die van ons was
voorzien van een houtkachel. Naast de tent stond een gebouwtje met een keuken
en een badkamer en aan het einde van het terras een hot tub. |
Gezellig bij de openhaard met een goed glas wijn. |
Gelukkig kon een
vriendin van ons tijd vrijmaken om ons met haar auto naar de Yurt te brengen.
Bij aankomst werden we verwelkomt door de eigenaren die iets verderop in een
prachtig huis wonen. Zij hebben de gehele omgeving omgetoverd tot een waar
paradijs met prachtige vijvers een schitterende tuinen. De eerste avond hebben
we de kachel aangestoken en hebben we heerlijk zitten borrelen en wat hapjes
gegeten. Door de warmte en het geluid van de gestaag neerkomende regen, waren
we al vroeg rozig, waardoor we niet al te laat op bed lagen. Het bleek een heus
boxspring bed te zijn, in lange tijd hebben we niet zo lekker geslapen. De
volgende ochtend hebben we na het ontbijt eerst een wandeling gemaakt door de
omgeving. De eigenaar was ondertussen bezig de Hot tub te vullen, de vorige
gebruikers hadden de stop eruit getrokken waardoor deze geheel leeg was
gelopen. Achteraf vonden wij het wel prima zo, heerlijk vers water. De
wandeling door de tuinen was prachtig, het ene plekje was nog mooier dan de
andere. |
De auto van de eigenaren van het complex. |
Er stond zelfs een oldtimer voor de deur. Bij terugkomst was de
eigenaar net begonnen met het opstoken van de kachel om de hot tub te
verwarmen. Ik heb het vanaf dat moment van hem overgenomen. Dus houthakken in
niet al te grote stukken. Hoe kleiner de stukken hoe heter de kachel wordt en
hoe sneller het water heet is. Regelmatig moet je met een houten peddel het water in beweging brengen zodat het goed mengt en wat gelijkmatiger van temperatuur wordt. Je probeert, op het gevoel, het water zo rond de
40 °C te krijgen. Zodra het water heet genoeg is, stop je
met hout in de kachel te gooien. Het geheel blijft dan urenlang op temperatuur.
Met een goede fles witte wijn en twee glazen hebben we zo enkele uren samen in
de hot tub doorgebracht met hele diepgaande gesprekken. ’s-Avonds hebben we de
barbecue aangestoken en hebben we heerlijk gegeten met een glaasje rode wijn om
het eten door te spoelen, de dag kon echt niet meer stuk ondanks de regen. Ook
nu lagen we weer bijtijds op bed. De volgende ochtend hebben we eerst rustig
ontbeten en daarna de yurt aan kant gemaakt. Aan het einde van de ochtend
werden we weer opgehaald door Monique. |
Een groep schotse muziekkanten maakte prachtige muziek. |
Dit was zeker de moeite waard en voor
herhaling vatbaar. Bij thuiskomst hebben we Monique en Ad, als dank voor het
brengen en halen, uitgenodigd voor een borrel en een hapje op vrijdag avond. We
vieren dan ook dat Sonja die dag officieel met pension is. Vanaf vandaag krijgt ze
dus haar AOW’tje uitbetaald. Als laatste vertellen we jullie nog over de
schotse ochtend op het pleintje naast de Ikinoo. Al vroeg weren we gewekt door doedelzakspelers.
Toen ik ging kijken was er zich een hele ploeg aan het voorbereide en werden de
doedelzakken gestemd. Een half uurtje later begon de voorstelling met
verschillende nummers en dansjes. Een hele leuke ervaring zo op een zaterdag
morgen. Zoals u heeft kunnen lezen zat het deze maand niet altijd mee, gelukkig
hadden we ook leuke momenten die je de sores van de andere dagen weer doet
vergeten. Wij wensen vanuit New Zealand onze familie, vrienden en mensen die ons volgen een gezellige kerst een een bijzonder nieuw jaar. Op naar nieuwe avonturen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten