maandag 11 juli 2022

Indonesie Dag 3

Het is vandaag niet zo zonnig als de afgelopen dagen. We zien regelmatig buien overtrekken. Wij houden het gelukkig droog. We hebben overdag 14-18 kn wind staan, een mooie wind om op te zeilen, ware het niet dat er een vervelend golven patroon staat, waardoor de Ikinoo met enige regelmaat een zwieper krijgt en te ver oploeft. Nadeel hiervan is dat de kotterfok bak komt te staan en de Ikinoo afremt, het is even niet anders Rond 16:00 uur horen we een luide knal. Snel kijk ik omhoog om te zien of dat de mast blijft staan. Daar is gelukkig niets mee aan de hand. Ik trek mijn zwemvest aan en besluit een controle rondje te lopen. Op zo'n rondje controleer ik alle splitpennen, belangrijke moeren, zoals van de giekneerhouder en de giek en natuurlijk de schoten op slijtage. Als ik de splitpennen van de voorste twee stagen heb gecontroleerd en mijzelf omdraai, zie ik het probleem. De rail waarop de beide spinakerboom koppen vast zitten, is van de mast afgekomen. Bij ons bestaat de rail uit twee delen, één voor de kleine boom voor de kotterfok en één voor de boom voor de yankee. Deze laatste is los gekomen en zit nog vast met vijf schroeven, de rest is afgebroken. Snel draaien we de yankee weg en nemen de boom los van de rail en bergen deze op. Die kan voorlopig niet meer worden gebruikt. Na even overleg met elkaar, besluiten we het grootzeil te hijsen en twee riffen te plaatsen. We starten de motor, draaien de kop in de wind en ik loop naar voren om het zeil te hijsen. Niet veel later staat het grootzeil gezekerd met een bulletalie. We zetten nog een, deels gereefde, yankee bij en zeilen weer de goede kant op. Zodra het donker wordt neemt de wind toe naar 20-27 kn met uitschieters naar 30 kn. We schieten lekker op zo. Als het mijn slaapbeurt is roept Sonja mij omdat de Ikinoo de verkeerde kant opgaat. De kotterfok staat opnieuw bak. We zien dat de golven zijn opgebouwd waardoor de Ikinoo meer zwiepers krijgt. We besluiten de kotterfok weg te draaien en ook de yankee wat meer te reven. Direct keert de rust weer aan boord. De Ikinoo blijft nu stabiel met 7-8 kn snelheid zijn koers vervolgen. Als ik 's-morgens wakker wordt, is de wind afgenomen naar 14-20 kn. We draaien de yankee weer deels bij en passen de koers wat aan. Een nieuwe dag staat voor de boeg.

Positie : 08°52.927'S 135°36.290'E
Log : 21.409 nm (148 nm gezeild, nog 280 nm te gaan)
Motor : 186,3 h
Tijd : 00:00 h UTC (10:00 h LT)

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten