Omdat we met de huidige snelheid te vroeg aan zouden aankomen op de plaats van bestemming, besluiten we om 13:00 uur LT dat we zeil gaan minderen. Eerst verleggen we onze koers naar onze eindbestemming, we gijpen, plaatsen het derde rif en draaien alleen de kotterfok deels bij. De yankee laten we weg. Het is opnieuw een grijze dag met af en toe een bui of miezerregen. Dit laatste stuk moeten we goed op gaan passen voor vissers. Voor die tijd voeren we net buiten of op de grens van het economische territoriaal gebied tussen Indonesië en Australië. Daar mag niet worden gevist. Net binnen de grenzen, aan de zijde van Indonesië, wemelt het echter van de vissersboten. Als je op Marine Traffic kijkt, is het één grote wirwar van boten en netten want hier varen ze met netten met een eigen AIS-baken. Tussen elk baken zit ongeveer 1 nm. Een boot kan dus een visnet achter zich hebben met meerdere bakens. Wij zagen er met twee bakens, wat inhoud dat er een visnet achter hangt van 2 nm!!! De wind is toegenomen naar 20 -28 kn, met uitschieters naar 32 kn. Hierdoor blijft de snelheid tussen de 5-7 kn. De golven zijn ondertussen opgebouwd en we treffen golven aan van 3-4 meter. We nemen ook de kotterfok weg en zeilen zo alleen op het grootzeil, met drie riffen erin. verder. Het is een onrustige nacht geworden met weinig slaap. We kwamen een groep vissersboten tegen die met sleepnetten onderweg waren. Achterlangs is dan dus geen optie omdat je niet weet waar het net zich bevindt. Oproepen via de VHF heeft ook geen zin, want het personeel op deze boten spreekt geen Engels. We hebben ze wel 20 keer opgeroepen zonder een reactie. Op het laatst nam er iemand contact met ons op en melde ze dat zij stuurboord uit gingen. Ze passeerden ons op 1 nm afstand. De tweede keer dat we zo'n groep vissersboten tegenkwamen, veranderden deze direct hun koers. Hoe dichter we bij onze bestemming komen, hoe ruiger de zee wordt. De wind is onveranderd 20-28 kn. Vlak voor de ingang van de baai neem ik het stuur over, start de motor en ga al zeilend met de motor bij de baai in. Niet veel later ligt het anker vast in de grond. Deze oversteek zit er weer op.
Positie : 05°54.904'S 132°43.237'E
Log : 21.651 nm (127 nm gezeild en gearriveerd)
Motor : 187,1 h
Tijd : 23:30 h UTC (09:30 h LT)
----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten