Dit keer een kort verhaaltje over het eilandje Bawean, een eilandje dat gebruikt
wordt als tussenstop van Lombok of Bali naar Borneo of Kalimantan zoals dat tegenwoordig heet. De afstand
hiertussen is namelijk ongeveer 460 nm, vandaar de tussenstop op Bawean. Om 09:00 uur LT zijn we
los van de mooring en varen we voorzichtig tussen de riffen door naar open
water.
 |
Deze boot kwamen we midden op zee tegen. We hebben geen idee wat de functie ervan is. |
De voorspellingen zijn niet al te gunstig, eerst nog voldoende wind die
later afneemt en heel veel kans op onweersbuien met windstoten. We zullen wel zien.
Zodra we op open water zijn, hijsen we de zeilen. Er staat een mooie 15-22 kn wind,
heerlijk zeilweer dus De start is in ieder geval goed. We zitten in de
acceleratiezone tussen de eilanden Lombok en Bali. De wind blijft langer dan verwacht, wel
neemt deze aan het einde van de ochtend af naar 10-15 kn, nog steeds een goede wind om op te zeilen.
Langzaam neemt de wind echter verder af en in de schemering is het over, we starten de
motor en halen de yankee weg en zetten het grootzeil strak in het midden. Schuin achter ons zien we een zeer zware onweersbui. Op de radar zien we dat deze bui onze koers gaat kruizen. Gezien de heftige activiteiten wil je daar niet in terechtkomen. We wijzigen onze koers, geven wat meer gas en proberen zo
de bui te ontlopen. Dat lukt gelukkig en we halen opgelucht adem. Gedurende de
nacht zien we heel regelmatig weerlichten om ons heen. In de ochtend komt er weer wat
wind en kunnen we weer zeilen. Na een paar uur is het gedaan met de wind en
helpt de motor ons weer vooruit.
 |
Dit soort visconstructies kom je onderweg tegen. In de verte zie je de tweede drijven. |
Gedurende de dag en de nacht is het rustig
weer. Wel komen we onderweg een vreemde boot tegen. We weten nog steeds niet of
dat het een vissersboot was of een boot die een ceremonie aan het uitvoeren was. Daarnaast
zagen we boomstammen met overeind staande palmbladeren op zee. Meestal liggen
er meerdere bij elkaar, waarbij er een vislijn is gespannen tussen twee van
deze obstakels. Helaas zijn ze onverlicht en kun je alleen maar hopen dat je er
’s-nachts niet tegenaan vaart. Vroeg in de ochtend zie ik achter ons
weerlichten. Ik start de radar op en zie dat er zich achter ons een breed front
met onweersbuien heeft gevormd. Ontwijken is niet meer mogelijk omdat het front te
breed is. Langzaam maar zeker haalt het front ons in, deze beweegt zich met zo’n
8 kn tegen de windrichting in.
 |
De ankerplek bij Bawean, goede zandgrond en prima strand om aan land te gaan. De bewoners helpen je graag om je dinghy op het strand te trekken. |
Zodra deze boven ons is nemen we wat gas terug en
laten het geheel passeren. Pas als de zon begint te schijnen lost het front
zich op. Net voor de middag laten we ons anker zakken bij de ankerplek van
Bawean. Het eiland Bawean stelt op zich niet veel voor. Je kunt er op een scooter
in een paar uur omheen rijden. De meeste van de rally deelnemers waren hier
twee dagen eerder dan ons en hebben met de bewoners een bustochtje gemaakt.
Helaas regende het tijdens dit tochtje pijpenstelen en hebben de mensen niet veel gezien. De
bewoners zijn streng Islamitisch en aan veel zaken is er gebrek. Bier of wijn is nergens op het eiland te koop. Zo kunnen we er bijvoorbeeld ook
geen goede diesel kopen.
 |
Links is een flesje met Solar, rechts met Dex Lite. |
Diesel is in Indonesië trouwens iets waarmee je heel voorzichtig moet zijn. Men heeft in Indonesië drie soorten diesel, te weten
Dex, Dex lite en Solar. Hierbij is Dex de beste kwaliteit diesel maar ook
meteen de duurste. Deze is blank tot lichtgeel van kleur. Dex Lite is in
principe Dex diesel die echter voor 20% is aangelengd met palmolie. Deze is
rossig van kleur. Solar is van zo’n slechte kwaliteit dat wij deze niet durven
te gebruiken. Deze heeft een koffiekleur. Als je tankt kun je dat het beste
zelf doen bij een tankstation zodat je weet wat je krijgt. Soms staat er zelfs een mannetje in de
buurt van een tankstation die je probeert overhalen om een goedkopere kwaliteit
te kopen, trap daar niet in, voordat je het weet heb je Solar kwaliteit in je
tank en niet elke dieselmotor loopt hier goed op. Het grootste deel van onze
reis konden wij Dex diesel kopen. Pas vanaf Kalimantan was deze niet meer te
koop en moesten we overschakelen op Dex Lite. Vreemd genoeg was de Dex Lite
vanaf dat moment net zo duur als Dex!? In Bewean was echter alleen Solar te koop. Om boodschappen te doen ben ik met een gids op de
scooter op stap geweest. Je hebt hier echt een gids nodig omdat deze
weet waar je wat kunt kopen.
 |
Midden op zee kom je deze vissersbootjes tegen. De mast die je ziet, zijn in feite twee hengels. Zodra ze gaan vissen, op een lange lijn, laten ze aan weerszijde van het bootje een hengel zakken totdat deze schuin omhoog staat. |
Veel verse voedingsmiddelen zijn schaars. Gelukkig kon ik alles kopen wat wij wilde inkopen. ’s-Avonds
had men voor ons een barbecue georganiseerd als afscheidsfeest. Je mocht wel je
zelf meegenomen biertje of wijntje drinken, alleen mocht dat vanaf de straat niet
zichtbaar zijn. Er werd vooral veel vis gegrild en natuurlijk saté ajam, waarbij de hoeveelheid kip per stokje heel gering is maar de satésaus echter prima is. Het team van Bawean dat deze rally begeleide was zeer jong en onervaren,
maar wel heel erg enthousiast. Een leuke tussenstop voor een overtocht die anders wel lang wordt. Tijd voor de volgende etappe naar Borneo of Kalimantan
zoals het nu heet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten