|
Een ondergelopen dorp, Heftige regenval doet alles langs de rivier overstromen. |
Zoals in het vorige verhaal al beschreven, regent het veel
in Kalimantan. We hadden gelukkig regencapes gekocht zodat we in ieder geval
droog bleven tijdens het lopen. Geen overbodige luxe. Omdat het zo veel en lang
regent, lopen dit jaar de dorpen langs de rivier onder water en komen stukken
land los. Deze stukken land kom je dan op de rivier of op zee tegen. Je moet er
niet aan denken dat je hier gedurende de nacht tegenaan vaart. Voor ons was het
weer tijd om door te gaan naar onze volgende bestemming, het eiland Belitung,
een afstand van ongeveer 272 nm. Omdat we moeten wachten totdat de stroming
naar buiten gaat staan, kunnen we rustig aan doen.
|
Een stuk land was is losgekomen door de heftige regenval. Je bent blij dat hij jouw boot op ruime afstand passeert. |
Zodra de boten keren, halen
we het anker op en beginnen we onze tocht naar Belitung. Met ons gaan nog twee
boten gelijktijdig met ons deze ankerplaats verlaten. We zijn halverwege de
rivier, als plotseling onze motor ermee stopt. Ik heb op de ankerplaats
motoronderhoud gepleegd. Dit houdt in, motorolie verwijderen, oliefilter
vervangen, 5,2 liter nieuwe motorolie erin gieten, fijn dieselfilter vervangen,
grof dieselfilter vervangen en voor de rest diverse punten nalopen en
controleren. Zodra de motor dus stopt weet ik dat er ergens lucht in de
dieselleiding komt. Ik controleer als eerste het fijn dieselfilter en
vervolgens het grof dieselfilter. Bij deze laatste zie ik luchtbellen ontstaan.
Ik draai het filter iets strakker en het lijkt verholpen te zijn.
|
Kumai op de achtergrond. De vele opslag loodsen zijn duidelijk zichtbaar. |
Ik start de
motor opnieuw en deze start direct, Al die tijd is de Watusi 2 bij ons gebleven
voor het geval wij de motor niet meer aan de praat zouden krijgen of dat we op
een ondiepte zouden kunnen lopen. Gelukkig is hun hulp niet nodig geweest. We
varen verder de rivier af en komen op open zee. Het is opnieuw geheel blak,
geen zuchtje wind te bekennen en een zee zo glad als een spiegel. Rustig varen
we in de goede richting. Gedurende de dag en de nacht blijft het zo. Pas de
volgende dag gaat het weer in de loop van de middag veranderen. We krijgen een
hele grote bui over ons heen met veel wind en regen. De wind is op de neus. We
proberen te zeilen, maar door de steile hoge golven met een periodeduur van 5
tot 6 seconden, in combinatie met een stroming van 1,5 kn die tegenstaat, zien
we dat we niet echt vorderen. We besluiten de zeilen weg te halen, met
uitzondering van de kotterfok en starten opnieuw de motor. Tegen de wind en de
stroming in varen we verder. Als de wind verder toeneemt naar 20-30 kn, liggen
we regelmatig haast stil. We geven wat meer gas zodat we wel wat voortgang
houden.
|
De eerste aanzet voor het ontstaan van een waterhoos. |
Dan ineens stopt de motor opnieuw. Weer zie ik lucht in de dieselleidingen.
Ik heb de Ikinoo bijgelegd op de kotterfok, zodat er rust aan boord komt. Ik
duik de motorruimte in en demonteer het grof dieselfilter en zet deze opnieuw
in elkaar. Mogelijk dat één van de O-ringen niet goed op zijn plaats heeft
gezeten. Zodra alles weer in elkaar zit, start ik de motor. Ook op 2.500 rpm
blijft de motor goed draaien. Zo gaan we weer verder. Wel blijft er een
onbestendig gevoel over, we hopen dat de motor blijft lopen. Gedurende de nacht
neemt de wind af en worden de golven ook minder hoog. Vroeg in de ochtend zie
ik op onze radar dat zich naast ons een groten zeer actieve bui ontwikkeld. We
varen er parallel aan.
|
De waterhoos in zijn volle kracht. De windsnelheden in zo'n hoos kunnen je zeilschip volledig slopen als deze je raakt. |
We zien veel bliksem en ook tweemaal een waterhoos, de
lucht is donker. Vooral de waterhozen boezemen best wel ontzag in. We hopen dat
de bui zich niet in onze richting verplaatst. In de loop van de ochtend wordt
het weer rustiger, nemen de golven af en blijft er alleen een miezerregen over.
Gezien de voortgang en de opgelopen vertragingen, wordt het nog spannend of dat
we bij daglicht de ankerplek kunnen bereiken. Gelukkig komt er wat meer wind,
zodat we de zeilen ondersteunend kunnen zetten zodat we wat meer snelheid
maken. Net voor het einde van de middag ankeren we in het schemer net iets
buiten de ankerplek.
|
Onze twee ankerplekken bij het eiland Belitung. Hier is prima ankergrond met zand. |
We drinken een ankerbiertje, eten wat en spelen nog een
spelletje. Op tijd liggen we in bed. De volgende ochtend gaan we vroeg op pad
voor de laats mijl naar de ankerplek. Hierbij varen we heel voorzichtig tussen
de riffen door. De volgende dag was er een welkomst ceremonie georganiseerd. Ik
ging naar de wal om de was weg te brengen en om onze jerrycans in te leveren
voor diesel, Zodra dit was geregeld ben ik alsnog naar de ceremonie gegaan. Er
werden diverse toespraken gehouden en we werden uitgenodigd voor een
Indonesisch ontbijt, bestaande uit Soto ayam met kroepoek en een flesje water.
Er was ook een groep scholieren aanwezig die zich hadden verenigd om met elkaar
Engels te spreken.
|
Een deel van de groep scholieren die hun Engels met ons kwamen oefenen, heel gezellig dus. |
Zij maakte gebruik van de gelegenheid om met ons te praten, heel
interessant omdat deze jonge mensen graag de Engelse taal leren en ook zeer geïnteresseerd
zijn in de mogelijkheden voor studie in het buitenland. DE volgende dag werden
we met een busje opgehaald voor een rondtoer over het eiland. Als eerste werd
een Maritiem museum aangedaan. Het museum was nog niet geheel klaar. De lokale
bestuurder stelde namelijk geen budget beschikbaar voor de aanpassing van de
infrastructuur. Zo staat er dus een compleet ingericht museum op een stuk braakliggend
terrein, zonder toegangsweg of parkeerplaats, bureaucratie ten top. De bus reed
door de modder en de grote plassen zo dicht mogelijk naar het museum toe om ons
eruit te laten.
|
Een replica van een oude vrachtvaarder uit het tijdperk dat er nog geen motoren waren. Vooral ten toon gesteld om het ambachtelijke werk met houd ten toon te spreiden. |
Het museum was wel interessant om te bezoeken, maar helaas
waren veel ruimtes nog niet ingericht. Ook hierbij speelt bureaucratie een rol.
Het museum is gebouwd om veel meer maritieme zaken ten toon te stellen. Wat
blijkt, een deel van de ten toon te stellen spullen zijn in het beheer van een organisatie
die niet is aangesloten bij de organisatie die het museum heeft laten bouwen! Begrijpt
u het nog, wij niet. De bus stopte vervolgens bij een klein vissersplaatsje
waar vrouwen bezig waren de gevangen krabben uit de netten te halen. Een klusje
waarbij je heel veel geduld moet hebben omdat sommige krabben wel heel erg vast
in het net zitten.
|
Een van de die dames die bezig waren de krabben uit het net te halen. Er zit wel een man bij, maar die steekt geen poot uit. |
Leuk om te zien hoe en groepje vrouwen al keuvelend deze
werkzaamheden uitvoert. Voor de lunch waren we weer uitgenodigd bij de regent
van Belitung. Hierbij betraden wij een origineel oud regentenhuis wat geheel uit
hout was opgebouwd. We deelden opnieuw de maaltijd met lokale hoogwaardigheid
bekleders, waarbij volgens Hindoestaanse gewoontes weer werd gegeten met de
rechterhand. Daarna volgden nog diverse muziek en dansvoorstellingen en
natuurlijk speeches. Deze keer had een van de deelnemers mij naar voren
geschoven voor het geven van een speech namens de groep zeilers van sail2indonesia.
Ik deed de speech in het Engels met naast mij een Indonesische tolk die het
geheel vertaalde.
|
De hindoestaanse maaltijd, waarbij met de rechter hand wordt gegeten. Voor die mensen die dit niet wilden, waren er lepels. |
Het ging mij gelukkig goed af, ook omdat ik de lokale
organisatie en het bestuur bedankten voor hun inzet om dit allemaal mogelijk te
maken, slijm, slijm. En natuurlijk prees ik de Indonesische bevolking om hun
gastvrijheid, de bereidwilligheid om te delen en om hun altijd aanwezige
glimlach. Deze dag was zeer geslaagd. Ook de volgende dag maakten we een
busreisje. Helaas gingen hier een aantal onderwerpen niet door vanwege de grote
regenval. We bezochten, met regencapes aan, een plantage waar ananassen werden
gekweekt en waar men ook struiken had staan met peper. Heel interessant om dit
te zien.
|
Dit aapje heeft de grootte van minder dan mijn hand, is vliegensvlug en kan heel ver springen.
|
Aansluitend gingen we naar een nationaal park waar men ons alles
vertelden over de spookdiertjes. Dit is een heel klein schattig uitziend aapje dat,
in tegenstelling tot zijn vegetarische soortgenoten, vlees eet en jaagt op
vogeltjes, hagedissen en insecten. De ogen zijn heel erg groot in verhouding
met hun lichaam. De ogen staan vast op hun hoofd en kunnen niet draaien. Om dus
om zich heen te kunnen kijken moeten ze dus hun hoofd draaien. Wij mochten een
kooi in waar men deze soort houdt. De aapjes zijn supersnel en absoluut niet
bang voor mensen. Een heel interessant diertje. We kregen een zeer gevarieerde
lunch aangeboden. Helaas ging de geplande wandeling niet door omdat het veel te
hard regende.
|
De twee dames waren druk bezig met het vlechten van vloermatten. |
Wel konden wij genieten van het kijken naar twee oudere dametjes
die vloermatten aan het vlechten waren. Je mocht het ook zelf proberen. Als
afsluiting kon je langs de rivier omhooglopen, waarbij je een opgeblazen
autoband moest meenemen. Een paar kilometer verder kon je de rivier in om,
zittend op de autoband, de rivier af te zakken totdat je weer bij de plaats
kwam waar wij stonden. Een aantal mensen heeft dit gedaan, waarbij ze allemaal
de tocht wel erg spannend vonden. Als afsluiting van de dag kregen we een
demonstratie te zien van zwaardgevechten, waarbij de zwaarden waren vervangen
door bamboestokken.
|
Op een autoband de rivier af. Soms wel heel spannend en volgens sommigen een "bumpy ride". |
De snelheid van de vechters en het fanatisme waarmee ze
deze gevechten in gaan, is bewonderingswaardig. Natuurlijk mochten ook een
aantal zeilers het zelf uitproberen. Helemaal ongeschonden kwamen ze er niet
vanaf. Als je namelijk je tegenstander raakt met het bamboe “zwaard” geeft dat
behoorlijke rode striemen op je huid. De winnaar van het gevecht wordt dan ook
bepaald door het tellen van het aantal striemen. Degene met de minste striemen
is de winnaar. Er waren ondertussen een aantal boten aangekomen die onderweg
problemen hadden gehad.
|
De kracht, snelheid en behendigheid van deze zwaardvechters is prachtig om te zien. |
Eén was er zonder brandstof komen te zitten en één had
in Bawean 600 liter diesel gekocht en dus solar diesel in zijn tanks gekregen,
waarop zijn motoren niet echt lekker liepen. Ook kreeg hij, net als wij, lucht in
zijn leidingen, waardoor zijn motoren bij meer dan 1.600 rpm stopten omdat ze
onvoldoende diesel kregen toegevoerd. De catamaran met de dieselproblemen was,
door zijn trage voortgang, echter wel de boot met een tekort aan brandstof
tegengekomen en had deze boot voorzien van voldoende diesel om in Belitung te
komen. De dagen daarop was iedereen dan ook druk in de weer met verhelpen van de
problemen aan boord, het kopen van voldoende kwalitatief goede diesel en het doen van
boodschappen omdat tot aan Singapore geen boodschappen meer konden doen..
|
Onze buitenboordmotor is defect. Ik moest echter een aantal keren naar de kant om diesel te halen. Als ik een sleepje kreeg was ik heel blij en konden mijn spieren even rusten. |
Op de laatste avond had de organisatie voor ons een afscheidsbarbecue georganiseerd. Helaas waren de meeste mensen echter te moe door de vele
werkzaamheden aan de boten en het halen van diesel. De sfeer kwam er dit keer
niet echt in, ondanks de aanwezigheid van livemuziek. Iedereen zat er een
beetje doorheen. De volgende dag vertrokken wij voor onze tocht naar Benan
Island, opnieuw een tocht van 267 nm met haast geen wind, maar daarover meer in
het volgende verhaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten