|
Dit vissersschip is bezig zijn net binnen te halen. De witte dobbers waaraan het net hangt zijn duidelijk zichtbaar. |
We zijn in Belitung uitgeklaard uit Indonesië, met de informatie
dat het is toegestaan om onderweg te ankeren en, als we dat willen, een
eilandje te bezoeken. We zijn uitgeklaard in Belitung, omdat het hier goedkoop en heel eenvoudig is om uit te klaren. Je kunt ook tegenover Singapore in de Nongsa Point Marina uitklaren, maar daar neemt de procedure vier dagen in beslag en je betaald aanzienlijk meer. De garantie dat we gewoon aan land konden gaan was van belang omdat er namelijk nog twee eilanden zijn, waar de rally een stop maakt. Voor het makkelijk uitklaren hadden we de hulp ingeroepen
van een Indonesische leraar Engels, die met onze papieren en paspoorten langs alle instanties
is gegaan. Iedere boot die uitklaarde maakte gebruik van zijn diensten omdat de
bureaucratie hier hoogtij viert. Op de avond voor vertrek kwam hij langs om
alle gestempelde papieren aan ons te overhandigen en natuurlijk onze paspoorten
terug te geven met daarin de benodigde stempel. Overdag waren de officials al met
z’n vieren bij ons aan boord geweest om een en ander te controleren, wat in de
praktijk neerkomt op foto’s maken met de crew en wat formele vragen te stellen.
|
We zijn weer op het noordelijk halfrond. |
De volgende ochtend verlieten we Belitung voor onze laatste trip door Indonesië
naar de Puteri Marina in Maleisië, een afstand van ongeveer 368 nm. De zee was
opnieuw zo vlak als maar zijn kan, geen wind en daardoor ook geen golven.
Onderweg kwamen we voor het eerste vissersboten tegen die vissen met kilometerslange
netten. Deze netten hangen een paar meter onder de oppervlakte. Om de zoveel
meter is het net met een lijn aan een drijver vastgemaakt. Je ziet dus een
lange rij van drijvers aan het zeeoppervlak drijven. De eerste keer ontweken we
dit net, door er net zolang naast te blijven varen totdat we bij het
vissersschip waren. Dat was ook de laatste keer dat we dit deden, aangezien we
in het donker de drijvers pas op het allerlaatste moment zagen. ’s-Nachts voeren
we tot twee keer toe over zo’n net heen, zonder dat dit gevolgen had. Op de tweede dag van deze tocht passeerden we voor de tweede keer de evenaar.
|
Onze ankerplek bij het eilandje Benan. Helaas vielen hier alle feestelijkheden in het water door verkeerde informatie van de overheid in Belitung. |
Ditmaal geen champagne maar we trokken een blikje bier open, trakteerde Neptunus op een flinke slok en verdeelden de rest tussen ons tweeën. Op de
derde dag van deze trip komen we aan bij het eilandje Benan. Dit is het
eilandje waar de rally zijn één na laatste stop heeft. Er zou hier van alles
georganiseerd worden, ware het niet dat wij bij aankomst een Whatsapp bericht kregen
met de verontschuldigingen van onze agent aan alle uitgeklaarde boten, maar wel
met de mededeling dat iedereen die was uitgeklaard in Belitung de boot niet
meer mocht verlaten. We moesten zonder aan land te gaan doorvaren naar Maleisië,
wel mochten we onderweg ankeren voor de nachtrust. Wij waren gelukkig niet van
plan om aan land te gaan, aangezien wij op 5 november in de Puteri Marina in Maleisië
wilden zijn, om vanaf daar, na een aantal dagen, door te gaan naar de Pangkor
Marina tegenover Pangkor Island. Wij hadden namelijk voor Sonja een ticket naar
Nederland geboekt met vertrek op 17 november. We moesten dus wel een beetje
tempo maken om binnen de planning te blijven. De nacht voor anker bij het
eilandje Benan, was heerlijk rustig.
|
In de verte zien we Singapore liggen met zijn hoge gebouwen. |
De volgende morgen waren we dan ook weer
vroeg op pad op weg naar onze volgende en ook laatste ankerplek in Indonesië.
Al na een paar uur voeren we tussen de eilanden door richting de Malacca Strait.
Onderweg kwamen we veel sleepboten met sleep tegen, maar ook veel commerciële
schepen. Het was dus continu goed opletten en koersaanpassingen uitvoeren. Halverwege
van de middag bereikten we de Malacca Strait. Omdat we wat aan de vroege kant waren,
voeren we nog even wat verder en gooiden uiteindelijk ons anker uit op een ankerplek
tussen oude aftandse vissersboten en een kleine olietanker. Hier lagen we in
eerste instantie lekker rustig en sliepen we heerlijk. Echter midden in de
nacht werden we gewekt door zwaar onweer met veel regen en heel veel wind.
Helaas lagen we aan lagerwal zodat al snel de golven zich gingen opbouwen.
|
Onze ankerplek bij het eiland Batam. |
Van slapen is daarna niet veel meer gekomen. Zodra het licht werd en de regen wat
minder hard naar beneden kwam, hebben we het anker opgehaald en zijn we verder
gevaren. We voeren parallel aan het Trafic Seperation System of afgekort TSS,
totdat we de oversteekplaats voor schepen bereikten. Daar staken we haaks het
TSS over. Je moet dit goed plannen, omdat het hier waanzinnig druk is met zeeschepen,
soms varen z’n drieën naast elkaar als ze elkaar inhalen. Het is de aller drukste
vaarroute ter wereld. Het kanaal tussen Engeland en Frankrijk is hiermee
vergeleken een heel rustig vaarwater.
|
Onderweg naar de Marina komen we dit soort steden tegen. Later hoorden we dat de meeste van deze flats leeg staan. Spooksteden dus met een volledige infrastructuur maar geen bewoners en enig verkeer van betekenis. |
Als eerste concentreerde we ons op de oost
gaande schepen. Eenmaal in het midden van het TSS concentreerde we ons daarna
op de west gaande schepen. Zo verdeel je de oversteek in twee elementen en
blijft de problematiek van het oversteken overzichtelijk. Zodra we waren overgestoken, kwam er een schip van de Coastgard naar ons toe gevaren en moesten we de motor
stoppen. Al onze gegevens werden gecontroleerd. De meeste moeite hadden ze met
de spelling van mijn familienaam, maar gelukkig na drie keer alles te hebben
herhaald, mochten we doorvaren. Nog geen uur later kwam er opnieuw een schip van de Coastgard op ons af, ditmaal omdat we per ongeluk binnen de territoriale wateren van
Singapore voeren.
|
In de Marina komen we dit soort hagedissen in het water tegen. |
Dit is, vanwege veiligheidsoverwegingen, niet toegestaan. Men
vroeg ons een koers van 270° aan te houden, waarna ze ons begeleide
totdat wij weer buiten de territoriale wateren van Singapore voeren. Eenmaal in
het vaarwater tussen Maleisië en Singapore in, was het geduldig stroomopwaarts
varen richting de Puteri Marina, waarbij we nog onder de grote verbindingsbrug tussen
deze twee landen door voeren. In de Puteri Marina werden we naar onze ligplaats
begeleid en niet veel later lagen we vast aan de steiger. Tijd voor een ankerbiertje.
Over onze belevenissen in Maleisië schrijven we in het volgende verhaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten