vrijdag 29 juli 2016

De oversteek van de Golf van Biskaje

De oversteek van Falmouth naar La Coruña

Vrijdag 22 juli 2016:
Eindelijk het is zo ver. Ik heb goed geslapen ondanks dat ik wat spanning voel. Vandaag vertrekken we uit Falmouth Engeland naar La Coruña in Spanje. Hierbij moeten we eerst het kanaal oversteken en vervolgens dwars door de Golf van Biskaje. Voor veel vertrekkers is dit de eerste meerdaagse oversteek, zo ook voor ons. Vragen te over, maar laat ik jullie daar niet mee belasten. Er is een gezonde spanning aanwezig als we om 09:00 UTC het anker ophalen. We vertrekken gelijk met John en Ada van de Rhapsody. Voor onderweg hebben we afgesproken dat we een radionetje onderhouden. Elke 6 uur hebben we onderling contact, te starten op 12:00 UTC. Zodra we in de baai varen is er wonderwel meer wind dan voorspeld. Gelijk gaan de zeilen omhoog en wordt de motor uit gezet. Het is heerlijk opkruisen richting Lizard Point. Dit is een mooie kaap van waaraf de oversteek echt begint. De dag begint goed met het spotten van de eerste dolfijnen. Het zeilen gaat prima, gezamenlijk met de Rhapsody steken we het kanaal over met als richtpunt de buitenzijde van de Ushand TSS, een verkeerscheidingsstelsel die de beroepsvaart veilig om de kaap bij Brest brengt. In de loop van de nacht passeren wij dit stelsel. De nacht shifts zijn begonnen. Wij hebben er voor gekozen te
 beginnen om 20:00 UTC met de eerste nachtwacht van 3 uur. Elk 3 uur daarna wisselen wij elkaar af. Ik ga als eerste slapen omdat Sonja graag zo lang mogelijk bij daglicht wil zeilen. De avond wordt uitgeleide gedaan door een grote groep dolfijnen die ons welterusten komt wensen.

Zaterdag 23 juli 2016:
We zijn de nacht goed doorgekomen, wel wat onwennig en niet helemaal in het ritme zoals we het graag zouden willen. We moeten vandaag overdag her en der wat uurtjes extra slaap zien te krijgen. De dag verloopt als vanzelf, continu zijn we bezig om de zeilen te trimmen. De wind is wat ingezakt waardoor het dus zaak is de zeilen optimaal te verstellen om zodoende voldoende snelheid te houden. Dit lukt niet altijd zodat de motor af en toe wordt bijgezet ter ondersteuning en we verder motorzeilen. De wind komt uit het zuid-westen waardoor we continu hoog aan de wind moeten zeilen. ’s Middags genieten we voor het eerst van een happy hour, bestaande uit een blikje fris en blokjes verse mango. Dit is echt genieten. ’s Avonds eten we onze laatste vooraf bereide maaltijd op, nasie in dit geval, welke Sonja van tevoren had gekookt.

Zo lukt je dat dus maar een keer
De gehele dag worden we verrast door dolfijnen, kleine maar ook grote groepen, waarbij ze spelen rond om de boot. Steeds vergeten we foto’s te maken zo gebiologeerd zitten we te kijken. Dit komt later nog wel eens. Na het eten en de afwas wordt het tijd voor mijn voor de eerst nachtrust. Dan vlak voordat ik wil gaan slapen zie ik onze eerste walvis, een rug, een staart en een fontein, nu maak ik gelukkig wel foto’s. Helaas niet optimaal alleen die van de staart is duidelijk. ’s Nachts viel de wind helemaal weg zodat de motor gestart moest worden.
Zo ziet het er uit als het windstil is

Zondag 24 juli 2016:
Toen ik wakker werd om 05:15 UTC, Sonja had me een kwartiertje langer laten liggen omdat ik er drie keer uit moest, bleek er weer voldoende wind te zijn om te zeilen 7 kn wind, moet kunnen met de juiste trim. De motor die de laatste 3 uur heeft gedraaid kan dus weer uit. Gelijk is het een stuk rustiger aan boord. In de loop van de ochtend roept Rhapsody ons op met het gegeven dat er een walvis onze kant op komt. Ook zij hebben dus hun eerste walvis gespot. Wij kijken, zelfs de verrekijker erbij gehaald, helaas geen walvis gespot. De gehele dag kunnen we heerlijk zeilen tot aan de schemer periode. De wind valt geheel weg, de zee wordt als een spiegel maar dan wel een met een oceaandeining erbij. De motor zal de gehele nacht verder aan staan. Vandaag hebben we in totaal 4 keer dolfijnen gezien, kleine en grote groepjes. Bij een show was ik precies op tijd met mijn fotocamera. Echt kikken die dolfijnen, je kunt er geen genoeg van krijgen.

Zo ziet een dolfijn er uit als je net te laat bent
Maandag 25 juli 2016:Gisteren hebben we besloten dat de wachtvolgorde anders wordt. Sonja gaat dus als eerste om 20:00 UTC naar bed en lost mij na 3 uur om 23:00 UTC af. Zodoende heb ik de laatste slaappauze van 05:00 – 08:00 UTC. Dit bevalt haar, achteraf, veel beter. Voor mij is het even wennen. Het resultaat is dat ik al veel eerder wakker ben dan 08:00 UTC. We besluiten de motor op een wat hoger toerental te zetten en naar de wind toe te varen. Al snel is er 9 kn wind en kan de motor uit. Het wordt een heerlijke zeildag. We hebben halve wind tussen de 12 – 18 kn, waardoor we dus flink opschieten. Zoals verwacht neemt de wind aan het einde van de reis toe en ruimt verder naar het noord-oosten. Voorspelt is 15 kn wind met vlagen naar 23 kn. In de praktijk is het echter meer 22 kn wind met uitschieters naar 28 kn. De golven bouwen zich redelijk snel op, wat een spectaculaire eindsprint richting La Coruña oplevert. Met alleen het grootzeil met 1 rif lopen we op een gegeven moment 8,5 kn door het water. Nadat we La Coruña zijn aangelopen zijn we aan de noord-oost kant van de baai bij Ensenada de Mera voor anker gegaan, een mooi plekje voor het strand. De Rhapsody was net voor ons aangekomen. Gezamenlijk met John en Ada hebben we onze reis aan boord van de Ikinoo afgesloten met de benodigde glaasjes champagne en de mooie verhalen over de ontmoetingen met dolfijnen en walvissen. De oversteek was een succes, 472 nm gevaren binnen 3 dagen en 10 uur.

Dinsdag 26 juli 2016:
We hebben een rustdag en blijven in tegenstelling tot eerdere plannen nog een dagje voor anker liggen voordat we naar de jachthaven gaan om water en diesel te tanken en de benodigde wasjes te draaien en natuurlijk niet te vergeten boodschappen te doen. Morgen zien we wel weer verder. We hebben vanmorgen onszelf eens goed gewassen, wat inhoud; via het zwemtrapje het water in met een temperatuur van circa 19°C, enige tijd weken, staande op het zwemtrapje je haren wassen, welke vervolgens door je partner met zoetwater wordt afgespoeld. Zodoende besparen we veel zoet water. We voelen ons na afloop als herboren.