De oversteek van Falmouth naar La Coruña
Vrijdag 22 juli 2016:
Eindelijk het is zo ver. Ik heb goed geslapen ondanks dat ik wat spanning voel. Vandaag vertrekken we uit Falmouth Engeland naar La Coruña in Spanje. Hierbij moeten we eerst het kanaal oversteken en vervolgens dwars door de Golf van Biskaje. Voor veel vertrekkers is dit de eerste meerdaagse oversteek, zo ook voor ons. Vragen te over, maar laat ik jullie daar niet mee belasten. Er is een gezonde spanning aanwezig als we om 09:00 UTC het anker ophalen. We vertrekken gelijk met John en Ada van de Rhapsody. Voor onderweg hebben we afgesproken dat we een radionetje onderhouden. Elke 6 uur hebben we onderling contact, te starten op 12:00 UTC. Zodra we in de baai varen is er wonderwel meer wind dan voorspeld. Gelijk gaan de zeilen omhoog en wordt de motor uit gezet. Het is heerlijk opkruisen richting Lizard Point. Dit is een mooie kaap van waaraf de oversteek echt begint. De dag begint goed met het spotten van de eerste dolfijnen. Het zeilen gaat prima, gezamenlijk met de Rhapsody steken we het kanaal over met als richtpunt de buitenzijde van de Ushand TSS, een verkeerscheidingsstelsel die de beroepsvaart veilig om de kaap bij Brest brengt. In de loop van de nacht passeren wij dit stelsel. De nacht shifts zijn begonnen. Wij hebben er voor gekozen te beginnen om 20:00 UTC met de eerste nachtwacht van 3 uur. Elk 3 uur daarna wisselen wij elkaar af. Ik ga als eerste slapen omdat Sonja graag zo lang mogelijk bij daglicht wil zeilen. De avond wordt uitgeleide gedaan door een grote groep dolfijnen die ons welterusten komt wensen.
Eindelijk het is zo ver. Ik heb goed geslapen ondanks dat ik wat spanning voel. Vandaag vertrekken we uit Falmouth Engeland naar La Coruña in Spanje. Hierbij moeten we eerst het kanaal oversteken en vervolgens dwars door de Golf van Biskaje. Voor veel vertrekkers is dit de eerste meerdaagse oversteek, zo ook voor ons. Vragen te over, maar laat ik jullie daar niet mee belasten. Er is een gezonde spanning aanwezig als we om 09:00 UTC het anker ophalen. We vertrekken gelijk met John en Ada van de Rhapsody. Voor onderweg hebben we afgesproken dat we een radionetje onderhouden. Elke 6 uur hebben we onderling contact, te starten op 12:00 UTC. Zodra we in de baai varen is er wonderwel meer wind dan voorspeld. Gelijk gaan de zeilen omhoog en wordt de motor uit gezet. Het is heerlijk opkruisen richting Lizard Point. Dit is een mooie kaap van waaraf de oversteek echt begint. De dag begint goed met het spotten van de eerste dolfijnen. Het zeilen gaat prima, gezamenlijk met de Rhapsody steken we het kanaal over met als richtpunt de buitenzijde van de Ushand TSS, een verkeerscheidingsstelsel die de beroepsvaart veilig om de kaap bij Brest brengt. In de loop van de nacht passeren wij dit stelsel. De nacht shifts zijn begonnen. Wij hebben er voor gekozen te beginnen om 20:00 UTC met de eerste nachtwacht van 3 uur. Elk 3 uur daarna wisselen wij elkaar af. Ik ga als eerste slapen omdat Sonja graag zo lang mogelijk bij daglicht wil zeilen. De avond wordt uitgeleide gedaan door een grote groep dolfijnen die ons welterusten komt wensen.
Zaterdag 23 juli 2016:
We zijn de nacht goed doorgekomen, wel wat onwennig en niet helemaal in het ritme zoals we het graag zouden willen. We moeten vandaag overdag her en der wat uurtjes extra slaap zien te krijgen. De dag verloopt als vanzelf, continu zijn we bezig om de zeilen te trimmen. De wind is wat ingezakt waardoor het dus zaak is de zeilen optimaal te verstellen om zodoende voldoende snelheid te houden. Dit lukt niet altijd zodat de motor af en toe wordt bijgezet ter ondersteuning en we verder motorzeilen. De wind komt uit het zuid-westen waardoor we continu hoog aan de wind moeten zeilen. ’s Middags genieten we voor het eerst van een happy hour, bestaande uit een blikje fris en blokjes verse mango. Dit is echt genieten. ’s Avonds eten we onze laatste vooraf bereide maaltijd op, nasie in dit geval, welke Sonja van tevoren had gekookt.
De gehele dag
worden we verrast door dolfijnen, kleine maar ook grote groepen, waarbij ze
spelen rond om de boot. Steeds vergeten we foto’s te maken zo gebiologeerd
zitten we te kijken. Dit komt later nog wel eens. Na het eten en de afwas wordt
het tijd voor mijn voor de eerst nachtrust. Dan vlak voordat ik wil gaan slapen
zie ik onze eerste walvis, een rug, een staart en een fontein, nu maak ik
gelukkig wel foto’s. Helaas niet optimaal alleen die van de staart is
duidelijk. ’s Nachts viel de wind helemaal weg zodat de motor gestart moest
worden.
We zijn de nacht goed doorgekomen, wel wat onwennig en niet helemaal in het ritme zoals we het graag zouden willen. We moeten vandaag overdag her en der wat uurtjes extra slaap zien te krijgen. De dag verloopt als vanzelf, continu zijn we bezig om de zeilen te trimmen. De wind is wat ingezakt waardoor het dus zaak is de zeilen optimaal te verstellen om zodoende voldoende snelheid te houden. Dit lukt niet altijd zodat de motor af en toe wordt bijgezet ter ondersteuning en we verder motorzeilen. De wind komt uit het zuid-westen waardoor we continu hoog aan de wind moeten zeilen. ’s Middags genieten we voor het eerst van een happy hour, bestaande uit een blikje fris en blokjes verse mango. Dit is echt genieten. ’s Avonds eten we onze laatste vooraf bereide maaltijd op, nasie in dit geval, welke Sonja van tevoren had gekookt.
Zo lukt je dat dus maar een keer |
Zo ziet het er uit als het windstil is |
Zondag 24 juli 2016:
Toen ik wakker werd om 05:15 UTC, Sonja had me een kwartiertje langer laten liggen omdat ik er drie keer uit moest, bleek er weer voldoende wind te zijn om te zeilen 7 kn wind, moet kunnen met de juiste trim. De motor die de laatste 3 uur heeft gedraaid kan dus weer uit. Gelijk is het een stuk rustiger aan boord. In de loop van de ochtend roept Rhapsody ons op met het gegeven dat er een walvis onze kant op komt. Ook zij hebben dus hun eerste walvis gespot. Wij kijken, zelfs de verrekijker erbij gehaald, helaas geen walvis gespot. De gehele dag kunnen we heerlijk zeilen tot aan de schemer periode. De wind valt geheel weg, de zee wordt als een spiegel maar dan wel een met een oceaandeining erbij. De motor zal de gehele nacht verder aan staan. Vandaag hebben we in totaal 4 keer dolfijnen gezien, kleine en grote groepjes. Bij een show was ik precies op tijd met mijn fotocamera. Echt kikken die dolfijnen, je kunt er geen genoeg van krijgen.
Toen ik wakker werd om 05:15 UTC, Sonja had me een kwartiertje langer laten liggen omdat ik er drie keer uit moest, bleek er weer voldoende wind te zijn om te zeilen 7 kn wind, moet kunnen met de juiste trim. De motor die de laatste 3 uur heeft gedraaid kan dus weer uit. Gelijk is het een stuk rustiger aan boord. In de loop van de ochtend roept Rhapsody ons op met het gegeven dat er een walvis onze kant op komt. Ook zij hebben dus hun eerste walvis gespot. Wij kijken, zelfs de verrekijker erbij gehaald, helaas geen walvis gespot. De gehele dag kunnen we heerlijk zeilen tot aan de schemer periode. De wind valt geheel weg, de zee wordt als een spiegel maar dan wel een met een oceaandeining erbij. De motor zal de gehele nacht verder aan staan. Vandaag hebben we in totaal 4 keer dolfijnen gezien, kleine en grote groepjes. Bij een show was ik precies op tijd met mijn fotocamera. Echt kikken die dolfijnen, je kunt er geen genoeg van krijgen.
Zo ziet een dolfijn er uit als je net te laat bent |
Dinsdag 26 juli 2016:
We hebben een rustdag en blijven in tegenstelling tot eerdere plannen nog een dagje voor anker liggen voordat we naar de jachthaven gaan om water en diesel te tanken en de benodigde wasjes te draaien en natuurlijk niet te vergeten boodschappen te doen. Morgen zien we wel weer verder. We hebben vanmorgen onszelf eens goed gewassen, wat inhoud; via het zwemtrapje het water in met een temperatuur van circa 19°C, enige tijd weken, staande op het zwemtrapje je haren wassen, welke vervolgens door je partner met zoetwater wordt afgespoeld. Zodoende besparen we veel zoet water. We voelen ons na afloop als herboren.
We hebben een rustdag en blijven in tegenstelling tot eerdere plannen nog een dagje voor anker liggen voordat we naar de jachthaven gaan om water en diesel te tanken en de benodigde wasjes te draaien en natuurlijk niet te vergeten boodschappen te doen. Morgen zien we wel weer verder. We hebben vanmorgen onszelf eens goed gewassen, wat inhoud; via het zwemtrapje het water in met een temperatuur van circa 19°C, enige tijd weken, staande op het zwemtrapje je haren wassen, welke vervolgens door je partner met zoetwater wordt afgespoeld. Zodoende besparen we veel zoet water. We voelen ons na afloop als herboren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten