De tocht verder naar Dover wordt gekenmerkt door een steeds meer afnemende wind, dus steeds meer zeil bijzetten waarbij wij het laatste deel op de motor moeten afleggen.
Een regenboog zonder regen |
Vandaag een rustdag. Toen we gisteren avond de kotterfok streken zagen we dat de top over een lengte van 50 cm was ingescheurd. Het dyneema lijntje, waarmee het zeil is verbonden aan de rolreef-installatie, is gebroken, ondanks dat dit lijntje 3 keer is rond gehaald. De kotterfok wordt opgehaald door een zeilmaker die het geheel voor ons dezelfde dag nog repareert. De kosten vallen achteraf reuze mee. We gaan toch maar weer voor de oude bekende harpsluiting. Sorry Vester, het idee van een dyneema lijntje sprak ons wel aan, maar voorlopig vertrouwen we het niet. Een groot deel van de dag opnieuw bezig geweest met het opsporen van een lekkage. Opnieuw stond er zeker 15 liter water in de boot. 5 liter in de bilgeput en de rest in de compartimenten links en rechts van de motor. We dachten dat we de problemen hadden opgelost door in de winter alle slangen te vervangen, niet dus. Nadat de boot is "gekuist" en Sonja wat boodschappen heeft gedaan zijn we beland in ons favoriete restaurantje bij de haven. Hier heerlijk wat gedronken en onze maaltijd gedaan met warm knoflook brood met kaas en een schaal nacho’s met kaas en rode en groene pepers. Op tijd naar bed want morgen is het opkruisen naar Eastbourne.
Vrijdag 8 juli 2016
De avond hebben we ons heerlijk ontspannen in onze favorieten Pizzeria met lekkere pizza’s en een goed glas wijn. Hoe mooi kan het leven zijn
Zaterdag 9 juli 2016
Vandaag een rustdag, opnieuw staat er buiten 5-6 bft oplopend naar 7 bft. Ontspannen bezig geweest. Tot onze verrassing staat er dit keer alleen wat water in de bilgeput. We weten ondertussen dat dit binnen komt via de 2 luiken bij de ankerlier waar zich een buis bevindt naar de ankerkettingbak. De ankerkettingbak loost zijn water in de bilgeput. We proberen dit op te lossen door de 2 luiken bij de ankerlier met een spanband gesloten te houden. Deze 2 luiken hebben namelijk geen sluiting. Via 2 houten blokken op de luiken met hier overeen een spanband hopen wij dat de hoeveelheid binnenkomend water te reduceren. Het plan is om morgen door te zeilen naar Portsmouth. De wind komt uit het ZW-richting met een geruimen periode uit ZZW-richting. Bij het afrekenen in het havenkantoor, aan het einde van de middag, zie ik de weersvoorspellingen voor de komende dagen liggen. Het stelt ons teleur dat er opnieuw een aantal dagen veel wind blijft staan die opnieuw oploopt naar 7 bft. De tocht blazen we dus af. Als het weer zo blijft als nu voorspeld vertrekken we dinsdag 12 juli. Dan staat er weliswaar een westelijke wind van 3-4 bft, dus opkruisen naar onze bestemming. Het plan is om dan ook dinsdag nacht en woensdag door te varen. Onderweg bepalen we, aan de hand van onze voortgang, wat onze bestemming wordt.
Vandaag een rustdag, opnieuw staat er buiten 5-6 bft oplopend naar 7 bft. Ontspannen bezig geweest. Tot onze verrassing staat er dit keer alleen wat water in de bilgeput. We weten ondertussen dat dit binnen komt via de 2 luiken bij de ankerlier waar zich een buis bevindt naar de ankerkettingbak. De ankerkettingbak loost zijn water in de bilgeput. We proberen dit op te lossen door de 2 luiken bij de ankerlier met een spanband gesloten te houden. Deze 2 luiken hebben namelijk geen sluiting. Via 2 houten blokken op de luiken met hier overeen een spanband hopen wij dat de hoeveelheid binnenkomend water te reduceren. Het plan is om morgen door te zeilen naar Portsmouth. De wind komt uit het ZW-richting met een geruimen periode uit ZZW-richting. Bij het afrekenen in het havenkantoor, aan het einde van de middag, zie ik de weersvoorspellingen voor de komende dagen liggen. Het stelt ons teleur dat er opnieuw een aantal dagen veel wind blijft staan die opnieuw oploopt naar 7 bft. De tocht blazen we dus af. Als het weer zo blijft als nu voorspeld vertrekken we dinsdag 12 juli. Dan staat er weliswaar een westelijke wind van 3-4 bft, dus opkruisen naar onze bestemming. Het plan is om dan ook dinsdag nacht en woensdag door te varen. Onderweg bepalen we, aan de hand van onze voortgang, wat onze bestemming wordt.
Erg leuk om het verslag van jullie reis te kunnen lezen.
BeantwoordenVerwijderenHeel veel plezier, genoegen en een goede reis gewenst!
De 1e keer dat ik dit verslag las, waren de foto's bij mij niet zichtbaar.
Nu gelukkig wél :) .
De 'regenboog' die jullie hebben gezien is een 'circumzenitale boog'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Circumzenitale_boog
Met vriendelijke groeten,
Lourens