De gehele middag zijn we bezig met de overtrekkende buien. Zo hebben we 10 kn wind staan, zo waait het weer 28 kn. We hebben de radar bijgezet om te zien welke buien het actiefste zijn, hier komt meestal ook de meeste wind uit. Dit is niet altijd zo, dus bij elke bui rollen we de yankee een beetje op, om daarna, afhankelijk van de werkelijke wind, de yankee weer uit te rollen. Zo ben je dus wel lekker een middagje bezig. De buien worden afgewisseld met een helder blauwe hemel met veel zon. Sonja is nog steeds niet helemaal lekker, niet echt zeeziek maar wel brak. 's-Avonds maak ik voor mezelf een noedelsoepje klaar omdat Sonja geen trek heeft in een warme maaltijd. Na het eten besluiten we dat we met een gematigde zeilvoering de nacht in gaan, dus grootzeil op het 2e rif en de yankee deels ingerold. Met deze zeilvoering lopen we nog altijd een SOG van 8,0 kn. Onze Ikinoo loopt hierdoor heerlijk rustig over de golven, zonder dat we bij elke bui moeten reven of ontreven. Zo gaan we de nacht in. De nacht verloopt heerlijk rustig. Allebei kunnen we goed slapen zonder dat we er steeds uit moeten om de zeilvoering aan te passen. Onze Ikinoo loopt echter wel als een speer continu boven de 8,0 kn met uitschieters naar 10,0 kn. De wind is daarbij variabel tussen de 20-28 kn, heerlijk zeilweer dus. 's-Nachts stel ik vast dat we een uitdaging hebben, we gaan te snel! Als we zo doorgaan, en dat ziet er wel naar uit, komen we om 05:00 UTC, lokale tijd 01:00 uur, aan in Charlotteville. Wij kiezen er bij voorkeur voor om een onbekende haven niet in de nacht aan te lopen. De snelheid moet dus uit de boot. Als ik wakker ben, bespreek ik de opties met Sonja. Optie 1; doorgaan en 20 nm voor de plaats van aankomst gaan bijliggen (de boot maakt dan bijna geen snelheid meer maar ligt nagenoeg stil op de golven) of optie 2; het 3e rif in het grootzeil plaatsen en de yankee zo goed als wegdraaien. De boot blijft daardoor zeilen en bestuurbaar maar wel met een veel lagere snelheid. Wij kiezen voor optie 2. Als de zeilen in de nieuwe stand staan, is de snelheid teruggelopen naar 5-6 kn. Hierdoor komen we vroeg in de ochtend, bij daglicht, aan op de plaats van bestemming. En voor we het vergeten, we hebben weer een nieuw 24 uurs record met 182 nm.
Positie : 09°54.236' N 059°03.327' W
Tijd : 12:00 UTC
Dag afstand : 182 Nm
Nog te varen : 128 Nm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten