woensdag 24 januari 2018

Dag 3

De gekozen tactiek om de snelheid uit de boot te halen werkt erg goed. Wel is de boot wat onrustiger op de golven omdat de druk in de zeilen wat is afgenomen. Het is een prachtige zeildag met veel zon en haast geen regen. Aan de zeilstand behoeven we niet meer te doen dan af en toe de yankee wat meer uitrollen of inrollen, dit afhankelijk van de hoeveelheid wind en snelheid. 's-Middags zie ik dat een onderdeel van de windvaan is los gekomen. Nadat Sonja het roer heeft overgenomen haal ik de windvaan uit het water om het onderdeel weer op zijn plaats en vast te zetten. In Tobago toch maar even goed nakijken. Sonja is nog steeds niet helemaal de oude, het ontbreekt haar ook aan eetlust. Voor het avondeten bak ik daarom voor mijzelf maar een uitsmijter.
We gaan voorbij de 60e lengtegraad, een nieuwe tijdzone
Rustig varen we de nacht in. Het is een nacht van vooral veel lezen want met deze zeilvoering is er niet veel te doen. Als ik voor de 2e keer slaap wordt ik rond 01:30 uur LT door Sonja geroepen omdat ze aan stuurboord een lichtje ziet. Op de plotter zie ik dat het de Epoxy is. Heel bijzonder om na meer dan 400 nm zeilen ineens naast elkaar te zeilen op een afstand van misschien 200 meter. We hebben even via de marifoon contact met Ivo. Zij hebben de eerste nacht een squall gehad, waaruit 35 kn wind kwam, terwijl ze nog met vol tuig zeilden. Geen prettige ervaring. Zij zeilen naar Grenada omdat ze een hondje aan boord hebben. In Tobago is het niet toegestaan huisdieren naar de wal te brengen. Na elkaar goede nacht te hebben gewenst keert de rust aan boord terug en duik ik weer mijn bed in. De volgende ochtend om 06:00 LT varen we noordelijk van Tobago als de zon tevoorschijn komt. Rustig varen we de hoek om, waarbij we een redelijke afstand bewaren tot de kust i.v.m. een zeer onrustige zee direct onder de kust. Dit staat op alle zeekaarten duidelijk aangegeven. Zodra we de baai van Charlotteville binnen varen is het ook direct gedaan met de wind en de golven. Op de motor varen we naar de ankerplek. We zien de Zwerver liggen, Diederik staat op het dek te zwaaien en foto's te maken. Niet veel later liggen we voor anker in 20 meter water. De volle 55 meter ketting ligt eruit. Met onze berekening van 20 meter + 2 keer de diepte, is dit dus iets te weinig, we zullen wel zien. Om 11:30 UTC, 07:30 LT liggen we vast, einde van deze korte oversteek. Wel één die snel verliep door de stroom mee van 1,5 kn en de wind van 18-25 kn gemiddeld over de laatste 2 dagen.

Positie : 11°19.537' N 060°33.108' W
Tijd : 11:30 UTC
Dag afstand : 128 Nm
Nog te varen : 0 Nm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten