woensdag 11 mei 2022

New Caledonië Dag 2

Na een wat turbulent begin gisteren, is de wind nu wat stabieler. We hebben de gehele dag 15-25 kn, nagenoeg recht van achteren, best mooi dus. We varen niet helemaal de uitgezette koerslijn, maar dat corrigeren we morgen wel weer. Wat wel een beetje vervelend is, zijn de golven. Ze bouwen zich op tot een significante hoogte van 3 meter met een periodeduur van 10 seconden. Daar zijn dus golven bij die dubbel zo hoog zijn. In het begin is de periodeduur echter meer 7 of 8 seconden, wat het zeilen wat onrustig maakt. We komen de dag door met lezen, spelletjes spelen en een klein beetje eten en drinken, We zijn niet zeeziek, maar hebben ook niet echt eetlust. 's-Avonds maak ik voor mijzelf een noedelsoepje klaar, Sonja slaat vandaag even over. Meestal gaat het de derde dag beter en de vierde dag eet je weer als een dijker. We behoeven weinig aan de zeilstand te veranderen. Rustig gaan we de nachtdienst in met wat lezen en het controleren op de aanwezigheid van andere boten. 's-Avonds hebben we over de marifoon contact met de Incentive en de Lucipara2, best leuk zo midden op de Grote Oceaan om met andere Nederlandse boten te praten. De wind neemt 's-nachts wat af, waardoor de golven wat lager worden en het wat rustiger wordt. De volgende ochtend gijpen we en varen over de andere boeg met ruime wind weer richting de ideale koerslijn naar New Caledonië. Als het goed is, varen we vanaf nu alleen nog maar met de zeilen over bakboord, We hebben nu constant 15-20 kn wind met uitschieters naar boven. Helaas is het bewolkt zodat de zonnepanelen niet veel laden. Tot nu toe hebben we echter geen stroom hoeven draaien met de motor.

Positie: 31°42.939'S 170°36.201'E
Log: 18.653 nm (137 nm gezeild, nog 616 nm te gaan)