vrijdag 26 augustus 2016

Week 7 van onze zeilreis met de Ikinoo

Week 7 van onze zeilreis

We hebben deze week wat rustig aan gedaan. De beschrijving is daarom wat aan de korte kant want veel valt er niet te vertellen als je dagen lang voor anker ligt. De lengte is tevens beperkt doordat het vorige verslag ook de maandag van deze week al heeft beschreven.
Vanaf Combarro zijn we naar Cangas gevaren, bijna alles op de motor door het ontbreken van wind. Op de digitale kaart zie ik dat zich in deze Ria al een aantal Nederlanders heeft verzameld, lang leve de AIS. Bij Cangas blijven we de eerste nacht op het anker liggen, het is een rustige nacht. De volgende dag is het Sonja haar verjaardag. We willen vanavond uit eten en besluiten daarom naar de marina van Cangas te varen. Dit is een kleine eenvoudige haven met wat basis faciliteiten. Douches zoals dat bij de sportverenigingen in het verleden gebruikelijk was, één groten ruimte met een aantal douchkoppen. Erg aanlokkelijk ziet het er niet uit, alles is ook sterk gedateerd. Het restaurant van de marine is echter prima, we lunchen hier met tortilla en een biertje voor minder dan 7 Euro. Als we terug zijn aan boord zien we dat de Rhapsody is gearriveerd en voor anker licht voor de haven. We nodigen John en Ada uit om ’s-avonds met ons uit eten te gaan ter ere van Sonja haar verjaardag. Als we met z’n vieren om 20:00 uur richting stadje lopen, komen we tot ontdekking dat het niet zo makkelijk is een goed restaurant te vinden. Na wat omzwervingen en een drankje bij een gelegenheid aan de boulevard, komen we uiteindelijk in een klein restaurantje aan. We zitten binnen omdat er buiten een frisse wind staat.
Het diner ter gelegenheid van Sonja haar verjaardag
Direct bij aankomst worden we hartelijk ontvangen door een vrolijke dame die het ons graag aangenaam wil maken. Gezamenlijk bestellen we een aantal gerechten en wat te drinken. Gedurende de avond worden de door ons bestelde gerechten op tafel gezet. Het eten is uitstekend, het bier is koud en de wijn van prima kwaliteit. In tijden hebben we niet zo lekker gegeten. Aan het einde van de avond keren John en Ada weer terug naar hun boot en wij nemen nog een afzakkertje en gaan dan slapen. De volgende dag besluiten we naar Bayona te gaan. Opnieuw is er geen wind dus varen we op de motor deze mijltjes. Het is rustig weer. Bij Bayona aangekomen gooien wij ons anker uit. Er liggen al meer Nederlanders en het aantal neemt in de loop van de dag alleen maar toe. Aan het einde van de dag liggen er 6 Nederlanders voor anker en nog eens een aantal in de haven. Op twee boten na is een ieder onderweg naar Portugal. Gedurende de tweede dag worden weer meermaals getrakteerd op het bezoek van Dolfijnen. Het zijn dit keer grote die aan het vissen zijn. Het blijft leuk om naar te kijken. Helaas lukt het niet er één op de foto te krijgen.
Zo maar een mooi vogeltje welke wij onderweg tegen kwamen
Na twee nachten voor anker te hebben gelegen besluiten we naar de marina te gaan. Hier willen we de blog bijwerken , tanken en boodschappen doen. De komende dagen willen we namelijk naar de Cies eilanden. Hiervoor hebben wij een toestemming verkregen na het invullen van een aantal documenten, alles digitaal. De eilanden behoren toe aan een nationaal park en worden goed beschermd. Het aantal jachten wat mag ankeren wordt gereduceerd om de belasting op de natuur te voorkomen. Wat natuurlijk wel vreemd is, is dat er toeristenboten af en aan varen en elke keer grote groepen mensen afleveren die aan het einde van de dag weer worden opgehaald. Maar daarover meer in het volgende verslag. Vanavond trakteren we ons zelf op een goede maaltijd in een restaurant. In Bayona is in tegenstelling tot Cangas zeer veel keus, we zijn benieuwd.