vrijdag 22 maart 2019

Dag 11

De wind begint in de loop van de middag wisselvallig te worden, we zitten nu in de zuidelijke ITCZ-zonne. Soms hebben we 5 kn wind, dan weer 8-10 kn. We kunnen in ieder geval steeds vaker zeilen, in plaats van ons mee te laten drijven op de stroming. Ons log komt nauwelijks nog van zijn plek, ondanks de afgelegde afstand. Vandaag hebben we motor alleen gebruikt om aan het begin van de avond een uurtje stroom te draaien. Het was de gehele dag bewolkt en daarbij geen wind, dus de accu's werden niet opgeladen. Sonja heeft een tomatensoep gemaakt met balletjes en vermicelli, een echte maaltijdsoep dus. 's-Avonds bak ik het restje mie op van de vorige dag, dan smaakt het zelfs nog beter. Als we de nacht ingaan, zeilen we nog steeds bij 8 kn wind. Gedurende de nacht neemt de wind soms wat toe en dan weer af, we zeilen echter continu en in de goede richting. Als ik 's-morgens wakker ben en het ontbijt achter de kiezen heb, hijsen we het grootzeil, direct lopen we 5,0 kn. Om 11:00 uur LT krijgen we onze eerste squall over, we kunnen er niet boven langs dus laat ik de Ikinoo verder afvallen en ga voor langs. Ik krijg de volle laag, regen en 30 kn wind. We halen een snelheid van 7,5 kn, prachtig om te doen, maar wel erg nat. Gelukkig draag ik alleen een zwembroek. Een kwestie van afdrogen dus en mijn zwembroek laten drogen. Voor ons zie ik niets anders dan buien, dat wordt dus een dagje oppassen geblazen. Hopelijk komt de zon snel weer terug zodat de accu's goed opgeladen kunnen worden.

Positie 18:00 uur UTC : 05°57.744'S 090°.40.311'W
Dag afstand : 85 nm
Gezeild : 1.135 nm
Nog te zeilen : 2.966 nm

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten