zaterdag 30 maart 2019

Dag 19

De snelheidsmeter staat op 0,00 nm. Hierdoor werkt ook het log niet meer. Ik heb de opnemer er nog een keer uitgehaald, maar deze is schoon. Waarschijnlijk stroomt er geen water meer langs de opnemer door de aangroei aan de romp. We zien het later wel in Hiva Oa, als ik onder de boot duik om de romp te inspecteren en schoon te maken. We weten dus ook niet wat de ware windsnelheid is. Deze wordt namelijk berekend uit de schijnbare wind, dat is de wind die we boven in de mast meten, en de snelheid van de boot door het water. We berekenen de ware windsnelheid nu door de schijnbare wind en de bootsnelheid over de grond bij elkaar op te tellen. Dan hebben we in ieder geval een indicatie. Gisterenmiddag hadden we tussen de 15-20 kn wind, bijna pal van achteren bij een koers van 283°. De Ikinoo had hierbij een snelheid tussen de 5-6,5 kn. Waarschijnlijk remt de aangroei onder de boot ons ook wat af. Gedurende de nacht bleef het weer onveranderd, een heldere sterrenhemel en een mooie voortgang. Aan het begin van de ochtend is de hemel echter betrokken en de wind is wat toegenomen naar 20-25 kn. Om 06:00 uur LT begon het zelfs even te regenen. Nu miezert het af en toe. Gisteren hadden we aan het einde van de middag beet, de vis wist er echter op tijd weer af te komen. Jammer, vandaag geen vis op het menu. Het menu bestond dan ook uit een eenvoudige pasta met een pittige saus uit een pakje. De Ikinoo schommelt te veel om een uitgebreide maaltijd klaar te maken zonder dat er wat over de grond gaat. Zo zijn we de nacht dus rustig doorgekomen. Nu varen we weer als een speer met 6,0 tot 7,5 kn over de grond (SOG). Bij mijn controlerondje over de boot heb ik weer veel dode vliegende visjes terug in het water gegooid. Voor het eerst zat er ook een wat grotere tussen, zo'n 25 cm schat ik hem.