zaterdag 23 maart 2019

Dag 12

De wind is al die tijd gebleven, soms wat krachtiger, soms wat minder krachtig. Over het algemeen tussen de 10-18 kn, met uitschieters naar beneden en naar boven. Met een koers iets ruimer dan halve wind, zijn dat mooie snelheden voor de Ikinoo, regelmatig varen we uren sneller dan 7,0 kn. Dat wordt dus weer een mooi daggemiddelde. Je kunt merken dat we sneller varen, het vissen gaat ook veel beter. 's-Middags verspeel ik tot twee keer toe een mooie dorade van zo'n 70 cm. De laatste hangt al naast de boot, als ik hem met de haak wil binnen halen. Het lukt hem om met een allerlaatste krachtinspanning alsnog van de haak te komen. Het is hem gegund, zo'n vechter verdient het. Bij de laatste vis draai ik mijn molen kapot, het handvat breekt van de molen af. Na een uurtje klussen is de molen hersteld en kunnen we weer vissen. Binnen een half uur heb ik opnieuw beet. Ditmaal een geelvintonijn. Het lukt me dit keer wel om hem binnen te halen. Niet met de haak, maar ik til hem in één keer uit het water en drop hem op de achterbank, zo die is binnen, yes!!! Nadat de vis het leven heeft gelaten stop ik hem in een emmer, het is reeds donker geworden. In het donker waag ik mij niet aan het schoonmaken en fileren van een vis. Het mes is daarvoor veel te scherp en ik ben zuinig op mijn vingers. Morgenochtend is hij de eerste. Vandaag hebben we wraps op het menu staan, wraps gevuld met tonijn uit blik, rode en witte kool, ui en tomaat. Gezond en toch lekker. Gedurende de nacht hebben we alle zeilen bij staan, met alleen één rif in het grootzeil. We gaan als een speer. We hebben vannacht een stukje van de route afgestoken, de route is dus weer wat korter geworden. Vroeg in de ochtend reef ik zelfs de Yankee nog wat omdat het te onrustig vaart. De Ikinoo is helemaal in zijn element. Na het ontbijt fileer ik de tonijn, we houden vier prachtige files over.

Positie 18:00 uur UTC : 07°14.240'S 092°.22.876'W
Dag afstand : 130 nm
Gezeild : 1.266 nm
Nog te zeilen : 2.791 nm

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten