zondag 24 maart 2019

Dag 13

Elke dag schrijf ik een stukje in mijn logboek, een stukje voor het Blog en een positierapport voor de andere Nederlandse boten die gelijktijdig met ons bezig zijn met deze oversteek. Tevens zet ik een berichtje klaar waarmee ik de meteogegevens dan wel de Grib files opvraag. Om 18:00 uur UTC maak ik dan via de SSB-radio contact en verstuur alle gegevens. Na vijf minuten wachten haal ik dan de meteo gegevens of de Grib files binnen. Alles bij elkaar ben ik daar elke dag een uurtje mee bezig. Ik heb de positie van de andere boten ook op mijn openCPN-kaart staan zodat ik zie waar ze zitten. Tevens hebben we elke dag om 23:00 uur UTC contact met elkaar via de 8.122 kHz frequentie. Leuk om elkaar te horen en te vertellen wat er zo al wordt beleefd aan boord. In de loop van de middag neemt de wind nog wat verder toe. We besluiten het tweede rif erin te zetten. Als ik klaar ben en als laatste de giek weer in zijn positie breng, horen we een luide knal. Snel inspecteren we het wand en de zeilen. Er is een maststep afgebroken. Het zeil heeft erachter gezeten zonder dat we het door hadden. Ik laat het zeil een stukje zakken, klim in de mast tot aan de afgebroken maststep en draai deze zo dat hij het zeil niet kan beschadigen. Reparatie komt wel als we in de Markiezen zijn. Als het zeil en de giek weer goed staan, stuift de Ikinoo verder. Het avondeten bestaat vandaag uit twee gangen. De eerste gang bestaat uit een tonijntartaar met wasabi-mayonaise met gesnipperde ui en het hoofdgerecht uit een groot stuk gegrilde tonijn met gegrilde sesamzaadjes en tiriyakisaus. Heerlijk. Zo gaan we rustig de nacht in. Omdat de wind gedurende de nacht verder toeneemt, besluiten we ook de Yankee wat te reven. Direct is er rust aan boord, terwijl we nog regelmatig de 8,2 kn aantikken. Als ik 's-morgens wakker wordt is de wind tussen de 18-25 kn met uitschieters naar 28 kn. De zee is wat onrustig en hobbelig.

Positie 18:00 uur UTC : 07°45.922'S 094°.55.605'W
Dag afstand : 153 nm
Gezeild : 1.420 nm
Nog te zeilen : 2.630 nm

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten