zaterdag 6 april 2019

Dag 26

Aan het begin van de middag is de wind toegenomen tot een mooie 14-20 kn. We zeilen heerlijk bij deze wind en een heerlijk zonnetje. De middag wordt besteed aan het doen van wat kleine klusjes. We maken het roerblad van onze windvaan schoon. Deze heeft last van de aangroei van eendenmosselen. Met een scherp mes verwijder ik deze aangroei. Daarna heb ik het geleide katrolletje van de yankee reeflijn weer in elkaar gezet. Een paar dagen geleden had ik deze, toen de lijn om de borgschroef van het anker heen zat, in onderdelen uit elkaar getrokken. Eenmaal in elkaar gezet verlies ik op het allerlaatste moment het bitje van de schroevendraaier. Het onderdeeltje valt in zee, helaas. Tevens alle katrolletjes die de lijnen van de windvaan naar het stuurwiel brengen, ingespoten met WD-40. Dit voorkomt het piepen van deze katrolletjes. Zo de werkdag zit er weer op voor vandaag, over naar de orde van de dag. Lezen, eten, kletsen en rondkijken. Net op het moment dat ik thee en koffie wil gaan inschenken begint de molen van de hengel te ratelen. Niet veel later ligt er een mooie dorade van zo'n 70 cm naast de boot. Als ik de haak pak om hem binnen te halen spartelt de dorade zo vel dat de tweede haak, van de kunstvis, vast komt te zitten in de lijn van de zwemtrap en in de lijn waarmee we het roerblad van de windvaan uit het water halen. Het lukt mij niet om de vis zo te positioneren dat ik hem aan de haak kan slaan. Dan met een laatste krachtinspanning, van de vis, schiet hij van de haak af en weg is hij. Twee uur later hebben we opnieuw een dorade aan de lijn, deze is wat kleiner. Het lukt mij om zonder vishaak de vis aan boord te halen. Morgen staat er dus vis op het menu. Na hem te hebben gefileerd, gaan de twee mooie filets in de koelkast. Voor de warme maaltijd hebben we vandaag nog een restant pannenkoeken en een noedelsoepje. De wind is aan het einde van de middag afgenomen naar een 9-15 kn. Zo zeilen we met een 4,5 kn bootsnelheid rustig de nacht in. Gedurende de nacht is de wind wat wispelturig waardoor ik regelmatig de windvaan moet bijstellen. Als ik 's-morgens wakker wordt, schijnt de zon volop en hebben we weer een mooie 12-18 kn wind uit het zuidoosten. Een nieuwe mijlpaal is bereikt, nog minder dan 1.000 nm te gaan.

Positie 18:00 uur UTC : 09°10.474'S 122°.30.627'W
Dag afstand : 126 nm
Gezeild : 3.067 nm
Nog te zeilen : 986 nm

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten