zaterdag 13 april 2019

Dag 33

De dag is heel rustig begonnen. Nadat we hadden gegijpt bleven we continu tussen de 3,2-4,0 kn snelheid houden. Het is gelukkig lekker zonnig. De zonnepanelen laden de accu's goed bij, soms zelfs met 15 Ah. In de loop van de middag neemt de wind ietsje toe, waardoor de snelheid niet meer onder de 4,0 kn komt. De koers is prima. Al een tijdje loopt het te rommelen bij mijn hengel, het lijkt wel of ze met mijn kunstaas aan het spelen zijn.
Een mooie vis voor het diner van morgen
Ik neem mijn hengel uit te standaard en sla aan. Ik voel dat er een vis aan zit. Snel haal ik hem binnen, het is een mooie Skip jack Tuna. De haak zit echter niet vast in zijn bek maar onder zijn kin. Hij zit zo vast dat ik hem met een mes los moet snijden. Morgen dus vis op het menu. Vandaag eet ik het restant chili con frutas op, Sonja neemt wat toast met kaas. Zo gaan we rustig de nacht in, met het grootzeil op het 2e rif, de yankee vol bij, te loevert op de spi-boom en de kotterfok in de middenstand. Aan het begin van mijn wacht neemt de wind verder toe door overkomende buien, soms tikken we de 8,0 kn aan. Uit de buien komt alleen wind en geen regen. Als Sonja mij komt aflossen, lijkt het wat rustiger te zijn geworden. Dat was echter van korte duur, opnieuw krijgen we veel wind. We besluiten de yankee deels te reven. Zo gaan we nog steeds snel, we zien zelfs kortstondig 9,0 kn op de teller staan. Na anderhalf uur wordt het wat rustiger en kan ik gaan slapen. In mijn 2e wacht neemt de wind nog wat verder af. Ik haal het rif van de yankee er uit totdat hij weer helemaal bij staat. De snelheid blijft tussen de 5,0-6,0 kn. Als ik 's-morgens wakker wordt is de wind onveranderd en schijnt de zon volop.

Positie 18:00 uur UTC : 09°29.905'S 134°53.289'W
Dag afstand  : 118 nm
Gezeild   : 3.805 nm
Nog te zeilen  : 248 nm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten