dinsdag 9 april 2019

Dag 29

De dag is mooi begonnen met volop zonneschijn. Het is echter van korte duur, al voor de middag is het volledig dicht getrokken. Af en toe laat de zon zich nog even zien. Dit wordt dus stroomtechnisch een uitdagende dag, weinig stroom opwekking door te weinig zon en onvoldoende wind. Met de komst van de wolken veranderd ook de windrichting, deze dwingt ons een steeds zuidelijkere koers te gaan varen. Met het vissen hebben we vandaag meer geluk, we hebben een mooie dorade aan de haak. Morgen staat er dus vis op het menu. Voor vanmiddag heb ik nasi gemaakt met pindasaus. De eieren zijn helaas al enige dagen op, dus geen gebakken ei. Aan het einde van de middag draait de wind nog wat verder. De koers wordt steeds zuidelijker. Aan het begin van de avond besluiten we te gijpen. Direct is de koers veel beter. Even later gaat het fout, het grootzeil staat bak tegen de bullentalie aan. Snel neem ik het roer over en breng de Ikinoo weer op de juiste koers. Niet veel later gebeurd hetzelfde opnieuw. Wat ik ook doe, ik de krijg de Ikinoo deze avond en nacht niet op een vaste koers. De wachtronde is ondertussen ingegaan. Als het mijn beurt is om te gaan slapen, laat ik Sonja maar liggen, zo kan ze de wacht niet overnemen. 's-Morgens om 03:30 uur ben ik het zat, ik haal Sonja uit haar slaap en we gijpen naar een andere koers. Direct is het veel rustiger aan boord. Sonja duikt haar bed nog even in en ik neem een dekentje en houd, liggend op de bank in de kuip, de koers en het grootzeil in de gaten. De yankee hebben we even niet bijstaan. Om 06:30 uur komt Sonja mij aflossen, ik duik nog even mijn bed in. Na het ontbijt zetten we de yankee weer bij. Ik denk dat de gewijzigde windrichting in combinatie met de oude golfrichting vannacht de problemen heeft veroorzaakt. Door de golfrichting kreeg de Ikinoo af en toe een zetje waardoor ze net iets te ver doordraaide.

Positie 18:00 uur UTC : 09°29.508'S 128°14.720'W
Dag afstand : 103 nm
Gezeild : 3.410 nm
Nog te zeilen : 643 nm

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten