We hebben nog steeds prachtig weer en volop wind. Ondanks de grote aangroei aan de onderkant van de boot, lopen we nog regelmatig meer dan 6,0 kn. We gaan dus lekker snel. We hebben berekend dat ons tijdstip van aankomst zo tussen 07:00 - 09:00 uur zal zijn. We behoeven dus niet af te remmen aangezien het dan al licht is. In de loop van de ochtend neemt de bewolking steeds meer toe, we zien zelfs een hele donkere band van wolken achter ons opdoemen. Zodra deze echter over ons heen is getrokken, iets wat direct weer veel wind opleverde, is de lucht strak blauw. De rest van de dag blijft het dan ook zonnig.
|
De laatste avond krijgen we nog een prachtige zonsondergang |
Voor het avondeten bak ik pannenkoeken, heerlijk zo met stroop of suiker. Zo gaan we rustig de nacht in, met een mooie snelheid van rond de 6,0 kn. Aan het einde van de nacht neemt de wind wat af, zodat we afzakken naar een snelheid van zo'n 4,0 kn. Op zich komt ons dat wel goed uit, anders komen we alsnog te vroeg aan. Als het licht wordt, zien we aan stuurboord zijde het eiland Hiva Oa opdoemen. Zo zeilen we rustig in het ochtendlicht de laatste 12 nm. Vlak bij de aankomstbaai halen we de yankee weg en laten het grootzeil zakken. Alle zeilen zijn opgeborgen en we varen op de defecte motor richting de baai. Het is best wel spannend, blijft hij het doen. Dan ineens neemt het toerental af, zou hij er nu mee stoppen? Snel duik ik de motorruimte in en schakel het grof dieselfilter om. Wij hebben er twee met een omschakelventiel met handbediening. Direct neemt het toerental weer toe. Gelukkig, het was dus een vuil filter. De vreugde is van korte duur, het toerental neemt opnieuw af, snel het filter maar weer omgeschakeld. We varen ondertussen tussen de andere zeilboten, nog voor de eigenlijke haven. Dan stopt de motor er definitief mee, hij wil ook niet meer starten. Snel loop ik naar het voordek en gooi handmatig het anker en 45 meter ketting overboord. We hebben geluk, er is voldoende ruimte om ons heen ten opzichte van de andere boten. Nu maar hopen dat het anker vanzelf grip vindt in de bodem. Normaal trekken we deze op de motor de grond in, maar dat kan dus nu even niet. Angstige momenten volgen, houdt het anker of gaan we op drift. In dat laatste geval is de schade niet te overzien. Gelukkig houdt het anker en liggen we vast. Het is 08:30 uur LT en we liggen vast op de plaats van bestemming. Snel blaas ik ons bijbootje op, monteer de buitenboard motor en vaar naar de kant. Bij de jachtwerf is een monteur die met me mee gaat naar de Ikinoo. We onderzoeken de dieselleiding. Deze is echter helemaal schoon. Als we het mangat van de dieseltank open maken kunnen we naar binnen kijken. Er blijkt zich vuil opgehoopt te hebben op het aanzuigpunt van de dieselleiding. Als we dit verwijderd hebben en de rest van het vuil ook hebben weggehaald, kunnen we de motor weer starten. Gelukkig was dit snel verholpen. Het motorgeluid doet echter vermoeden dat 1 of 2 cilinders niet meer meedoen. Morgen komt hij kijken wat het probleem precies is. Voor ons is het nu tijd voor een glas champagne en een biertje. Yes we did it, 4.054 nm in 35 days.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten