zaterdag 4 juni 2022

Australië dag 3

's-Middags hebben we prachtig zonnig weer met 10-14 kn wind die ruim invalt, de Ikinoo vindt het heerlijk en zeilt stabiel in de goede richting. Voor het avondeten hebben we een Russische salade op het menu staan. Sonja heeft deze vooraf al klaargemaakt zodat ik het alleen behoef op te scheppen, wat mayonaise en curry toevoeg en een hardgekookt ei in partjes erbij leggen. We smullen er beide van. Als we in het zonnetje zitten, ziet Sonja dat er een scheurtje in het grootzeil zit. We halen het zeil naar het midden en laten het iets zakken zodat ik erbij kan. We hebben reparatiemateriaal voor een noodreparatie, maar dat werkt niet, het laat direct weer los. Dan maar tijdelijk plakken met Ducktape, dat houdt het voorlopig wel. We gaan de nacht in met hetzelfde weertype, een mooie sterrenhemel en 10-14 kn wind. Later in de nacht begint de wind te krimpen zodat ik regelmatig de zeilen en de windvaan moet bijstellen om dezelfde koers te kunnen behouden. Op de Gribfiles heb ik gezien dat op een bepaald moment de wind zeer snel van richting veranderd, er nadert een front. Ik leg Sonja uit wat er kan gebeuren als zij er, gedurende mijn slaapperiode, doorheen vaart, toch schrikt ze als het gebeurt. De wind draait in zeer korte tijd 120° en er valt direct veel regen. Zodra de frontlijn is gepasseerd wordt het droger, helaas hebben we in het geheel geen wind meer. We starten de motor en varen rustig verder, op zoek naar bruikbare wind. Ik duik nog even snel mijn bed in. Als ik wakker word heeft Sonja al ontbeten, het gaat dus weer veel beter met haar. Wel heeft ze nog wat last van haar hoofd. Door de val, een paar dagen geleden, heeft ze waarschijnlijk een lichte hersenschudding.

Positie : 24°03.030'S 160°50.799'E
Log : 19.631 nm (130 nm gezeild, nog 653 nm te gaan)
Motor : 151,0 h
Tijd : 00:00 h UTC

----------
Sent via SailMail, http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten